著者
吉川 政夫
出版者
バイオメカニズム学会
雑誌
バイオメカニズム学会誌 (ISSN:02850885)
巻号頁・発行日
vol.37, no.4, pp.215-220, 2013 (Released:2016-04-15)
参考文献数
17
被引用文献数
3

オノマトペとは擬音語・擬態語を意味するフランス語である.擬音語・擬態語は五感による感覚印象を言葉で表現する言語活動である.筆者らは運動・スポーツ領域で活用されている擬音語・擬態語をスポーツオノマトペと名付けた.運動・スポーツ領域でオノマトペが使用される場合,運動の「コツ」を表現する際の言葉として使用されることが多い.具体的には,動きのパワー,スピード,持続性,タイミング,リズムを表現する言葉として使われていることが筆者らの調査結果の分析から明らかになった.本稿では,アスリートを対象とした調査から得られた運動・スポーツ領域で使用されているスポーツオノマトペの特性,発声されたスポーツオノマトペの音響分析結果から得られた特性,アスリートと指導者に対する意識調査結果と実験結果に基づくスポーツオノマトペの導入効果,運動のコツを伝えるスポーツオノマトペの可能性について言及した.
著者
吉川 政夫
出版者
バイオメカニズム学会
雑誌
バイオメカニズム学会誌 = Journal of the Society of Biomechanisms (ISSN:02850885)
巻号頁・発行日
vol.37, no.4, pp.215-220, 2013-11-01
参考文献数
17
被引用文献数
3

オノマトペとは擬音語・擬態語を意味するフランス語である.擬音語・擬態語は五感による感覚印象を言葉で表現する言語活動である.筆者らは運動・スポーツ領域で活用されている擬音語・擬態語をスポーツオノマトペと名付けた.運動・スポーツ領域でオノマトペが使用される場合,運動の「コツ」を表現する際の言葉として使用されることが多い.具体的には,動きのパワー,スピード,持続性,タイミング,リズムを表現する言葉として使われていることが筆者らの調査結果の分析から明らかになった.本稿では,アスリートを対象とした調査から得られた運動・スポーツ領域で使用されているスポーツオノマトペの特性,発声されたスポーツオノマトペの音響分析結果から得られた特性,アスリートと指導者に対する意識調査結果と実験結果に基づくスポーツオノマトペの導入効果,運動のコツを伝えるスポーツオノマトペの可能性について言及した.
著者
藤野 良孝 井上 康生 吉川 政夫 仁科 エミ 山田 恒夫
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.5-8, 2006
参考文献数
4
被引用文献数
2

スポーツ場面で,ある身体動作を伝達する時,その動作に必要な力の強弱や筋の緊張状態をオノマトペ(擬態語・擬音語)で表現する場合が多い.オノマトペは,五感による感覚印象を言葉で表現する特性から,運動感覚の学習において有用であると言われている.しかしながらスポーツで用いるオノマトペ(Sportsonomatope)の基礎的なデータは存在せず,オノマトペが具体的にどのような用途を持ち,どんな構造で使用されているのか明瞭でなかった.そこで上記の問題を明らかにする為,スポーツアスリート384名を対象にスポーツオノマトペの実態調査を実施し,収集されたスポーツオノマトペの分析を行った.収集されたスポーツオノマトペは多くの学習者が共有可能なデータベースとして構築された.
著者
島崎 崇史 吉川 政夫
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
体育学研究 (ISSN:04846710)
巻号頁・発行日
vol.57, no.2, pp.427-447, 2012 (Released:2012-12-05)
参考文献数
64
被引用文献数
1 1

The purposes of this study were to construct a Nonverbal Communication Scale for Coaches (NCSC) and to examine relationships among nonverbal communication (NVC), communication ability and coaching evaluation. Study 1 involved construction of the NCSC. Adolescent athletes (n=166) completed a questionnaire that assessed their coach's nonverbal communication (perceived frequency and impression). Exploratory factor analysis yielded eight factors: negative NVC (unfavorable impression formation, negative attitude, unacceptable attitude and exhibition of perplexity) and positive NVC (positive distance, positive gesture, positive touching and positive expression). Study 2 involved testing the reliability and validity of the NCSC, and examining the relationships among NVC, communication ability and coaching evaluation. Adolescent athletes (n=276) estimated their coach's NVC, verbal communication and coaching using the NCSC, Communication Ability Evaluation Scale (Negishi and Kikkawa, 2006) and Coaching Evaluation Scale (Tanaka et al., 1996). Structural equation modeling demonstrated: 1) the reliability and validity of the NCSC for measuring the coach's NVC, 2) relationships among NVC, communication ability and coaching evaluation, and 3) mediation of coaching ability in the relationships. These findings provide a model of relationships among NVC, communication ability and coaching evaluation.
著者
吉川 政夫 菊地 真也
出版者
東海大学
雑誌
東海大学スポーツ医科学雑誌 (ISSN:09153659)
巻号頁・発行日
vol.8, pp.47-54, 1996

The purpose of this study was to examine the relation between the degree of anxiety and the sway of the center of gravity in the standing posture. Subjects were 58 undergraduates. Both state anxiety and trait anxiety of each subject were assessed by the STAI test. The sway of the center of foot pressure in the standing posture for 20 seconds was measured as postural sway by a stabilometer. Results were as follows : (1) The average magnitude of sway of the high trait anxiety group was significantly larger than that of the low trait anxiety group. On the other hand, such finding was not found in state aniety. Postural sway was related to trait anxiety rather than to state anxiety. (2) Such relation was detected not in the postural sway with eyes open but in that with eyes closed.
著者
吉川 政夫 有沢 孝治 川野辺 裕幸 内田 晴久
出版者
広島大学高等教育研究開発センター
雑誌
大学論集 (ISSN:03020142)
巻号頁・発行日
no.43, pp.337-351, 2012-03

The purpose of this study was to develop a structured class evaluation questionnaire to be completed by students at Tokai University. Two thousand and seven hundred students from sixty-two classes answered the new class-evaluation questionnaire. The data of the survey were collected and analyzed and the results of the analysis are as follows.In relation to the items "teaching content and teaching methods", five factors labeled "motivating students", "intelligible teaching", "the passion and concern of the teacher", "the critical goal of the course", and "the appropriate presentation of information", were extracted by factor analysis. Similarly, in the items for "outcomes from the teaching and learning process", one factor labeled "outcomes from the teaching and learning process" was extracted.The findings, which were revealed by multiple regression analysis, were as follows. For the items of "teaching content and teaching methods", the factor of "intelligible teaching", predominantly, and the factor "the passion of the teacher", secondly, contributed to the overall evaluation score. Also, the item "outcomes from the teaching and learning process", affected the overall evaluation score.There were significant differences in the mean scores between those who wrote their names on the questionnaire form and those who did not, in relation to several of the evaluation items. But, including the overall evaluation, significant differences in the mean scores between the two groups were not found in many of the evaluation items. Overall, differences were slightly smaller between those who wrote their names and those who did not.Based on findings outlined above, a structured questionnaire for class evaluation by students was developed.

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著者
安岡 高志 及川 義道 吉川 政夫 斉藤 章 高野 二郎 光澤 舜明 香取 草之助
出版者
東海大学
雑誌
東海大学紀要. 教育研究所教育工学部門 (ISSN:09151583)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.39-43, 1991-11

The analysis of evaluation of instruction by students can be the most powerful tool available to instructors for the improvement in their own instruction technique. A questionnaire named minute paper soliciting students' evaluation of instruction was given out to the students of 3 courses at Tokai University during 1989 every time. The minute peper has five questions: what are points of important and doubt of this instraction?, how is evaluation by yourself as student in this class?, how is evaluation of this instruction?, What are good items of this instruction?, What are bad items? In this paper, how to use the minute paper, useful point of the minute paper, relationship between evaluation value of the minute paper and total evaluation value of a semester are introduced. The minute paper had 8 useful points : it is possible to make improvement of instruction every time, to see students' understanding and others. The total evaluation value of a semester was higher than it of the minute paper.