著者
嘉瀬 貴祥 坂内 くらら 大石 和男
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.32, no.1, pp.60-67, 2016-08-25 (Released:2016-08-25)
参考文献数
18
被引用文献数
2

The aim of this study was to reveal behavior and thought constructing life skills in Japanese adults toward consideration of life skills training for adults. Descriptions of life skills were collected as text data from 400 adults. Co-occurrence network analysis found 40 instances of behavior and thought from the data. Several factors obtained were similar to those in previous studies (e.g., “positive thinking,” “planning,” “interpersonal manner,” etc.). Additionally, the original factors were also identified (e.g., “searching on social media,” “skeptical attitude toward information,” “judgment of profit and loss,” “imagining the worst situation,” “judgment of the appropriate psychological distance,” “maintaining the appropriate psychological distance,” etc.).
著者
嘉瀬 貴祥 飯村 周平 坂内 くらら 大石 和男
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.87.15229, (Released:2016-09-10)
参考文献数
40
被引用文献数
11

The present study aims to develop and examine the reliability, internal validity, and criterion validity of the Life Skills Scale for Adolescents and Adults (LSSAA) that would enable measurement of the level of life skills in Japanese adolescents and adults. In study 1, 238 university students completed a 41-item questionnaire for the LSSAA based on a previous study (Kase et al., 2016). Exploratory factor analysis was divided into four sub-scales: decision-making (8 items), interpersonal relationships (5 items), effective communication (5 items), and coping with emotion (3 items). In study 2, the reliability, content validity, and criterion validity of the LSSAA were examined by administering the questionnaire to 500 Japanese adolescents and adults. Confirmatory factor analysis and correlation analysis showed that the LSSAA had high reliability and validity. Additionally, it was confirmed that the LSSAA was effective for measuring the life skills needed for a satisfactory social life for a wide range (based on sex and/or age) of Japanese adolescents and adults.
著者
坂内 くらら 遠藤 伸太郎 大石 和男
出版者
日本音楽教育学会
雑誌
音楽教育学 (ISSN:02896907)
巻号頁・発行日
vol.51, no.2, pp.13-24, 2022 (Released:2023-03-31)
参考文献数
52

音楽を専攻する大学生 (以下, 音大生とする) は抑うつ傾向が高いことが知られている。本研究は音大生を対象に, 演奏不安, 自尊感情, 友人および主科の指導教員との関係の良好度と抑うつ傾向との関連を検討することを目的とした。従属変数を抑うつ傾向とし, Step 1に統制変数として性別と年齢, Step 2に演奏不安, 自尊感情, 友人との関係の良好度, 主科の指導教員との関係の良好度, Step 3に自尊感情と演奏不安, 自尊感情と主科の指導教員との関係の良好度, 自尊感情と友人との関係の良好度, 主科の指導教員との関係の良好度と友人との関係の良好度, それぞれの交互作用項を投入した階層的重回帰分析を行った。その結果, 自尊感情と主科の指導教員との関係良好度と抑うつ傾向の間に有意な負の関連が認められた。このことから, 音大生の自尊感情が低い場合や, 主科の指導教員との関係が良くない場合は, 抑うつ傾向がより高まる可能性が示唆された。