著者
宗前 清貞
出版者
日本政治学会
雑誌
年報政治学 (ISSN:05494192)
巻号頁・発行日
vol.63, no.1, pp.1_114-1_137, 2012 (Released:2016-02-24)
参考文献数
49

This article explains how LDP had developed post-war medical policy. Having very strong political ties with Japan Medical Association, LDP had supported JMA's claims for higher payment of social health care insurance. Business leaders and mayors as well as workers were all against high payment, but JMA doctors were strongly united and available to simultaneously refuse social insurance contract. Since no health care system would be possible without contracted doctors, LDP was afraid enough for big compromises with them. JMA seemed a successful political giant as a pressure group for medical industry.   On the other hand, new medical schools graduated 4000 more doctors every year since early 1970s. The expansion against JMA's favor was eagerly supported by local politicians and LDP pursued the programs for more rural doctors. Number of doctors increased rapidly and this was the beginning of the end of JMA era.   Structural changes inside medical environment happened to make hospitals more focused. Being grown surgical needs and chronic invalids, majority of medical expense went to hospitals. More doctors, nurses, and other medical professionals worked in hospitals. Thus interests within medical industry became greatly diffuse and JMA was no longer an exclusive representative of the business.   Politics of the medicals was the politics of medical economy for long time and JMA won games against cost bearers and Ministry of Welfare. The policy, however, also had another important element: public control over medical supply such as beds, professionals, and networks. MOW failed to establish authorities on such control so that this constraint limited following attempts for systematic medical service.
著者
宗前 清貞
出版者
Tohoku University
巻号頁・発行日
2020-02-28

論文
著者
仲地 博 江上 能義 高良 鉄美 佐藤 学 島袋 純 宗前 清貞 前津 栄健 徳田 博人
出版者
琉球大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2002

本研究は、2001年より続いた3年間の研究であり、まず、その研究軌跡を記しておく。初年度上半期は、理念的・基礎的テーマについて研究成果の交流(報告書No1)を行い、初年度下半期は、市町村自治基本条例のモデル素案の作成(報告書No2)を行った。2年目上半期は、市町村自治の実態の分析とともにモデル条例の深化(報告書No3)をはかった。2年目下半期は、沖縄県レベルの自治の在り方に主たる焦点をあて、自治の理念と動態を広い視野から検討すべく、この分野の第一線の研究者を招き研究の交流を行った(報告書No4)。最終年度の上半期は、沖縄の自治構想の歴史的研究を集中的に行った。同時に研究会を3つの班(主として政治学研究者からなる班、憲法研究者からなる班、行政法研究者からなる班)に分けそれぞれの分野からの自治構想を研究した(報告書No5)。下半期は、その成果を受け、3つの構想を中心とするシンポジウム、さらに、それを踏まえ、「沖縄自治州基本法」の研究会が継続的に行われた。それは約半年の議論をへて、県レベルの新自治制度の構想案としてまとめ上げられた。他方で、研究者一人一人の自治基本条例及び自治基本法に関する研究成果を最終的な研究論文の取りまとめが行われた。それは、構想案とともに最終報告書(報告書No6)に掲載されている。本研究は、住民自治の基本原則を明文化するという目的を有する自治基本条例もしくは基本法であるという性質上、住民、自治体職員や議員の参加を広く呼びかけ、今期も広く一般に公開した。合併問題、財政危機のように自治の大きな転換期にあたって、本研究に関連する地元メディアの関心も高く3年間で約90本に及ぶ関連記事が掲載された。また、80回に及ぶ研究定例会等への学外者・市民の参加は、延べ5千人を超え、確実に自治に対する意識の転換をもたらした。そのような成果を、科学の地域貢献としても評価可能である。
著者
宗前 清貞 Kiyosada Somae
雑誌
総合政策研究 (ISSN:1341996X)
巻号頁・発行日
no.52, pp.105, 2016-09-20
著者
宗前 清貞 Somae Kiyosada
出版者
琉球大学法文学部
雑誌
政策科学・国際関係論集 (ISSN:13438506)
巻号頁・発行日
no.6, pp.57-86, 2003-03

本稿では、我が国で初めて県レベルで条例に基づく行政評価制度を導入した宮城県を事例に、行政評価という新しい行政改革がいかなる要因によって進展したかを分析する。宮城県では前知事の任期中の逮捕と新知事就任まもなく発覚した公費不正支出問題というふたつのスキャンダルを経験した。また、行政評価制度の導入という点では先進自治体ではなかった同県が、いかにして条例制定に進んだかという経緯を明らかにする。その上で、行政評価制度それ自体の透明性を高めるためには、情報公開の延長としての特質が必要であることを明確にする。Nowadays most of prefectures and cities exercise program evaluations but Miyagi's system is the unique attempt since the system is based upon Miyagi Prefectural Act of Administrative Evaluation of 2002, which is the first local act for program evaluation. Governor Asano of Miyagi, famous for his "Reformist" reputation, first won his campaign in 1993 when ex-Governor arrested for alleged corruption. A year later, he faced another big political problem: illegal expenditure in Government's sections and departments. Miyagi Government energetically tried to recover its damaged image mainly through actions for information disclosure, but was not so much eager to promote policy evaluation in late 90s when Mie Government, in which another famous Reformist governor took office, started the first trial among prefectures for policy evaluation. This article tries to draw a picture of process how the Government had taken steps for the Act for the first time in country's history and to clarify how and why a latecomer succeeded becoming a front-runner, To conclude, evaluation systems should be a part of disclosure after my analysis of Miyagi's case study.