著者
石倉 健二 高島 恭子 原田 奈津子 山岸 利次 Kenji ISHIKURA Kyouko TAKASHIMA Natsuko HARADA Toshitsugu YAMAGISHI
出版者
長崎国際大学
雑誌
長崎国際大学論叢 = Nagasaki International University Review (ISSN:13464094)
巻号頁・発行日
vol.8, pp.167-177, 2008-03

本論は、近年、高等教育学界において注目を集めている「初年次教育」がいかなるものであるかを、国内外の動向をレビューしつつ検討したものである。M・トロウが明らかにしたように、大学入学者数・率の上昇は、大学教育の変質を必然的に伴うものであり、日本やアメリカ等、トロウの言うマス段階からユニバーサル段階に達した高等教育においては、その質的変化に伴う新たな教育が要請されることになる。「初年次教育」とは、そのような新たな教育形態の一つであり、特に、新入生の大学への適応を支援していくためのプログラムである。その背景には、大学教育のユニバーサル化により、必ずしも大学が期待する学習文化を持たない学生が多数入学し、結果として大学にスムースに適応できない学生が多数存在するということがある。高等教育のユニバーサル化を早期に経験したアメリカにおいて、初年次教育の理論・実践には一定の蓄積があるが、日本においては、アメリカの事例を参照しつつ、各大学が試行錯誤を行っている段階であり、初年次教育が十分に深化されているとは言えない状況である。大学全入時代を迎える日本の高等教育において、初年次教育の必要性はますます高まるであろう。このような視角のもと、今後、具体的な初年次教育のあり方を構想することが求められるであろう。
著者
山岸 利次
出版者
教育史学会
雑誌
日本の教育史学 (ISSN:03868982)
巻号頁・発行日
vol.51, pp.69-81, 2008-10-01 (Released:2017-06-01)

In this paper, the writer attempts to clarify the legal logic of the "Children's Right to Education" article in the "Child Welfare Law" (RJWG) of 1922, through a historical analysis of the process of its enactment. Juvenile delinquents were subject to correctional education since the 1878 correctional education law in Prussia. Its enactment was expected to prevent delinquency, but execution of correctional education was limited before the promulgation of the RJWG because it was thought to interfere with the autonomy of the family, especially parental authority. Although Article 135 of the civil law enforcement regulations permitted correctional education for the "prevention of serious delinquency", the application of this article was the exception. Because of this, some people maintained that in the interests of child welfare, not only private but also public legal principles that called for greater state intervention in family affairs should be embraced in order to prevent juvenile delinquency. In 1919, the Weimar constitution (WRV) was enacted; Articles 120 and 122 refer to child welfare. The former article allowed, in principle, family autonomy in relation to the state, while reserving to the state oversight of parental authority. The latter, in contrast, expressed the dominance of state authority over parental authority in the case of preventing juvenile delinquency. In 1921, the bill of RJWG was introduced to the Congress. In Article 1, "Children's Right to Education", the bill adopted the principle of public law while based on the principle of subsidiarity, a key concept of Catholic social theory that, in effect, limits state intervention. In this manner, the bill obscures the relation between the family and the state. However, RJWG Article 1 is noticeably similar to WRV Article 122, so it was interpreted that RJWG Article 1 was based on WRV Article 122. RJWG Article 64 on correctional education did further principles of public law by distinguishing "insufficient education" from the more general condition of "abuse of parental authority" as justification for state intervention. This new condition provided a 'social' perspective to the issue of state intervention in children's education. The bill was modified in the 29^<th> Committee, however. WRV Article 120 (not 122) was cited to show that Article 1 (or the RJWG as a whole) was based on WRV Article 120 rather than on 122. In addition, a new educational category of private institutions was also incorporated into the article. Private institutions could not be categorized as either a family or a state entity, but rather a 'social' entity. As for correctional education, articles were modified in order to limit state power over the family, which was allowed in the bill. RJWG, after such modifications by the 29^<th> Committee, was ratified on July 9,1922. Conclusively, RJWG was a 'social law" in two ways. First, it provided for "Children's Right to Education" from a `social' perspective (the word "social" appears in Article 1). Second, it incorporated 'social' concerns into education.
著者
寺崎 弘昭 白水 浩信 河合 務 山岸 利次
出版者
山梨大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011-04-28

本研究の目的は、欧米における「学校衛生」の歴史的展開を、とくにその「精神衛生」化の過程に焦点を合わせて明らかにすることである。学校衛生の「精神衛生」の過程を凝縮したかたちを示す事例を、われわれは、1904年から1913年にかけて4回にわたり開催された「学校衛生国際会議」の展開と転回に見出した。そこで、「学校衛生国際会議」記録の分析を綿密に実施し、その成果を軸に、学校教育の「衛生」化・「精神衛生」化のプロセスを詳細に跡づけることができた。成果として、「学校衛生」の歴史的特異性に関する分析を含む、最終報告書(102頁)を刊行した。