著者
高橋 健夫 岡沢 祥訓 中井 隆司 芳本 真
出版者
社団法人日本体育学会
雑誌
体育學研究 (ISSN:04846710)
巻号頁・発行日
vol.36, no.3, pp.193-208, 1991-12-01
被引用文献数
1

The purposes of this study were to make clear the structure of teacher behaviors in physical education class and to examine the effect of those behaviors on the student evaluation to physical education class. The subjects were the 66 physical education classes instructed by 27 teachers in elementary schools. The teacher behaviors in those classes were observed by the systematic observation instrumentation, that was modified with ALT-PE-TB and ORRPETB observation to physical education class. Main findings were as follows. Major teacher behaviors in physical education class were "management", "instruction","monitoring", and "interaction". Though Siedentop) reported 3 behaviors excluding interaction as major behaviors, we could recognize that interaction behavior took the same rating as other behaviors. 2) There was no big difference among behaviors between skilled teachers and general teachers. 3) Some specific behaviors of teacher had significant relationship with student evaluation to physical education class. Especially, the amount of time spent for manegement and instruction (lecture) had a significant negative relationship with student evaluntion. On the other hand, interaction (question, acceptance, positive and corrective feedback for skill learning) had a significant positive relationship with it. 4) Supposed that monitoring would have effect on the learning activities, we could not find a clear relationship because of the limitation with the instrumentation. 5) These results suggest that the indirect teaching style has more effect than the direct one at least in order to increase the student attitude to physical education class.
著者
岡沢 祥訓 北 真佐美 諏訪 祐一郎
出版者
Japanese Society of Sport Education
雑誌
スポーツ教育学研究 (ISSN:09118845)
巻号頁・発行日
vol.16, no.2, pp.145-155, 1996-11-30 (Released:2010-08-10)
参考文献数
17
被引用文献数
37 4

The purpose of this study was to make a clear structure of physical competence of students from the upper grades of elementary school to the university, and to examine the developmental tendency and sex difference. The subjects were 4, 880 students broken down into 505 elementary school children, 3, 530 junior high school students, 358 high school students, 487 university students. The 12 items were chosen from among a result of preliminary investigation about physical competence, and factor analysis was done.The results were as follows:1) Factor analysis reveals a 3-factor solution. The first factor, perceived physical competence, was defined by 4 items. The second factor, feeling of control, was defined by 4 items. The third factor, peer and teacher acceptance, was defined by 4 items. And the questional items which constituted each factor of physical competence were common to all development stages from the elementary school to the university. The reliability of these scales were tested by the coefficient α, and credible results were obtained.2) On the development stage, the elementary school children showed a higher score than the junior high school students, the high school students and the university students in perceived physical competence and feeling of control.The elementary school children and the junior high school students showed a higher score than the high school students and the university students in peer and teacher acceptance.3) On sex difference, it was showed that the male's scores in perceived physical competence and feeling of control were higher than the female's one on all school stages, and that the female's scores in peer and teacher acceptance were higher than the male's one on the elementary school, the junior high school and the high school. But it was not significant differences between the males and the females on the university.
著者
中井 隆司 高橋 健夫 岡沢 祥訓
出版者
日本スポーツ教育学会
雑誌
スポーツ教育学研究 (ISSN:09118845)
巻号頁・発行日
vol.16, no.2, pp.125-135, 1996
被引用文献数
1

本研究では, 学習者の側から体育教師のイメージを教授学的に明らかにするとともに, 学習者の個人的特性がどのように関係するのかを明らかにしようとした。調査票は, 教授学的視点にたった体育教師像を探求する観点から65項目 (内3項目は学習者の個人的特性に関する項目) で作成し, 11大学の学生1058名を対象に回顧形式で中学・高校時代の体育教師について回答させた。<br>そこで得られた結果は次のようである。<br>(1) 62項目の調査項目に因子分析を施したところ, 学習者の側からみた体育教師のイメージとして, 「慕われる人」「専門的な能力」「熱心な指導」「無計画な授業」「恐い存在」「精神力の強さ」「社会的教養の欠如」「健康な人」「情意的な授業」「科学的な授業」「狭い専門性」の11因子が抽出された。これらは, 本研究が意図した教授学的視点が顕著に反映され, 従来の研究とは異なった教師像を示している。<br>(2) これら11因子の因子別項目平均得点から, 学生が体育教師に対して抱くイメージは「丈夫で, 精神力があり, スポーツに関わった能力のみならず, 幅広い教養を持ったすぐれたスペシャリストで, 授業では運動の楽しさなどの情意面に焦点をおいて計画的かつ熱心に指導する人であるが, 信頼感や思いやりに欠け, 生活指導面での厳しい恐い存在である」ということである。<br>(3) 学習者の個人的特性と各因子の関係を分析した結果, 男子学生や体育学部に進学した学生は, 体育教師に対して人間的なイメージを持っている一方, 教育学部に進学した学生は, より教師的なものになっており, 女子学生やその他の学部に進学した学生は, スポーツマン的にみていることが明らかになった。また, 「体育教師への好意度」, 「体育授業への好意度」, 「運動の得意度」と各因子の関係を分析した結果, 「慕われる人」因子が体育教師への愛好的態度育成に最も強い規定力をもっていることが認められた。このことは, 体育教師としての専門的な力量とともに, 教師としての資質や人間性, 特に生徒に対して信頼感や思いやりをもつことの重要性を示唆していると考えられる。<br>最後に, 本研究では, 中学・高校時代の記憶が比較的鮮明に残っている大学生を対象に回顧形式で調査を行ったため, その結果は, 直接授業で教わっている生徒のイメージを反映したものではない。しかし, その研究意図や導き出された結果から, 今後の教師教育にとって非常に有益な示唆が得られたと考える。今後は, この示唆を教師教育に具体的にどのように役立てていくのかについて研究を深めたい。