- 著者
-
樋浦 郷子
- 出版者
- 国立歴史民俗博物館
- 雑誌
- 国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History (ISSN:02867400)
- 巻号頁・発行日
- vol.219, pp.1-20, 2020-03
本稿は植民地期台湾の一地域にとって「御真影」がいかなる役割を担ったのかということを,学校沿革誌,郡誌,当該時期の戸口統計等の資料を手がかりに検討したものである。第一に,台湾における御真影は,朝鮮への下付と異なり,戦闘状況下の日本軍の展開に合わせて開始された。1920年代以降学校への下付は中等教育機関から広まりだしたものの,公学校(台湾人初等教育機関)へはほとんど下付されなかった。第二に,新化尋常小学校は,「御真影奉護」の人員確保を考えれば,教員数の減少は避けねばならかったが,1930年代には新化街の日本人人口が減少していた。学級編成および教員の数を確保できたのは,台湾人児童の尋常小学校在籍数に支えられたことが推定される。第三に,新化尋常小学校への御真影下付が同校だけにとどまらず,新化公学校と農業補習学校児童生徒に対する一定の役割も担った。その人数を見れば天皇・皇后写真による「教育」の対象は台湾人児童が圧倒的多数である。御真影を下付されていない学校の児童生徒に対して,「紀元節」「四方拝」(一月一日)などの学校儀式のあと尋常小学校まで移動して拝礼を実施する,奉護燈設置の寄付金を拠出させるなどの要求がなされた。一方では学校として御真影下付校に選ばれないという構造的な劣位への配置と同時に,他方で天皇崇敬教育のために御真影およびその奉護設備を利用した「教育」には巻き込まれたことを具体的な事象をもって示した。From the late 19th century to the almost first half of 20th century, Japan's schools are known that they received Emperor and Empress's official photos from the Ministry of Imperial House. The photos that called Goshin'ei were very strictly and carefully reserved, supervised by school staffs and made full use of for the school rituals. But recent research is making it clear that prudent and deliberate observation in accordance with the actual situation in those days are needed before settling into short paradigm like "Tennōsei [Emperor System] Ideology".Based on understanding described above, this paper examined the social and educational role of the Japanese Emperor's photos in colonized Taiwan through making use of school official documents, the materials in local office and population statistics in those days.Taiwanese schools in Xinhua haven't been selected as the school that could receive the Emperor's photo, on the one hand. Taiwanese children were, however, involved in "education" by Goshin'ei , on the other. The reason for this is firstly because Taiwanese common school are placed next to the Japanese school and secondly because Xinhua normal elementary school, which had been established for children of Japanese residents in Xinhua area, received the photos.This kind of intricate social structure cannot always be applied for all Taiwanese schools. However, the case in Xinhua shows one characteristic conformation in colonial education.