著者
海津 一朗
出版者
和歌山大学教育学部
雑誌
和歌山大学教育学部紀要. 人文科学 = Bulletin of the Faculty of Education, Wakayama University. 和歌山大学教育学部紀要委員会 編 (ISSN:1342582X)
巻号頁・発行日
vol.70, pp.1-6, 2020-02

1980年代の中世社会史研究が、「近所の儀」「方角衆」など扱い衆による境界領域の裁定をめぐる自力救済慣行の発見に始まることは周知であろう(藤木久志・勝俣鎮夫の研究)。この組織と規範は中人制と概念化されるが、その扱い行為は「異見」「助言」など口入によって仲裁を行う「平和団体」と考えられてきた。このような中人制イメージは、自力救済社会の実像を忘れた現代人の偏見に由来する。ここでは、中世最後の一揆権力といわれる紀州惣国に取材して、地域紛争を解決する中人「噯衆」の組織と活動を明らかにする。それによって、日本中世社会の本質の一端に迫りうると考える。近郷合力の暴力連鎖が支配している過酷な地域社会に対して、惣国「噯衆」はいかに対処したのか。英訳を"共和国の平和維持軍"としたように、その結論はあまりにも意外なものである。
著者
海津 一朗
雑誌
和歌山大学教育学部紀要. 人文科学 (ISSN:1342582X)
巻号頁・発行日
no.72, pp.131-139, 2022-02-09

Neither of the medieval hanging bells of Dojoji Temple and Doi Hachimangu Shrine remain on the site.The Dojo Hachimangu bell was moved to Kogenji Temple under the influence of the separation of Shintoism and Buddhism, while the Dojoji bell was transported to Myomanji Temple far away in Kyoto as a "cursed and unlucky bell". Moreover, the two bells were recast without retaining their original medieval form. I would like to explore the truth behind Manjumaru's Shohei Tokusei, or the Dojoji Revival, which was a frame of the Hidaka-gun Namboku-cho Civil War,from the perspective of the fishing bells that suffered a strange fate according to the medieval Dojoji legend. This paper is part of a regional contribution project to academically support Wakayama Prefecture's tourism events in 2021.
著者
海津 一朗
雑誌
和歌山大学教育学部紀要. 人文科学 (ISSN:1342582X)
巻号頁・発行日
no.71, pp.179-186, 2021-02-08

Following Kazuo Osumi's method of linking historical figures with the method of "like", a database of historical figures is created using the classical texts of Japan and China owned by Kodansha Gakujutsu Bunko (Academic Library,Kodansha Ltd.).It elucidates the self-perception of Japanese Japan as a miniature of the Han Empire through the cases of Emperor Temmu, Kiyomori Taira, and Emperor Godaigo who identified themselves as Liu Bang,Wang Mang, and Liu Shu.In addition to this,my paper pointed out the existence of 'like'due to the birth of the causal concept of retribution.This was a global transgender 'like'that transcended national and gender boundaries.The Japanese medievalists lived in such a world.
著者
海津 一朗
雑誌
和歌山大学教育学部紀要. 人文科学 (ISSN:1342582X)
巻号頁・発行日
vol.68, no.1, pp.81-86, 2018-01-31

所謂「元寇」「弘安の役」において高野山の住僧集団が博多志賀島に下向して異国降伏祈禱を行なったという南院浪切不動伝説についての言説を史料批判する。高野山には鎌倉幕府の出先機関・金剛三昧院があり、恩賞奉行の安達泰盛勢力はそこを拠点に対元戦争の戦争指導を行っていた。その中心人物こそ高野検校賢隆であり、彼が破格の出世を遂げた背景は、志賀島下向をおいてほかにはないことを論証した。志賀島の神戦は真実であった。
著者
海津 一朗
出版者
公益財団法人 史学会
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.101, no.9, pp.1623-1649,1711-, 1992-09-20 (Released:2017-11-29)

This paper is a an empirical study of the law that shows to recover the Ise Shrine Estate Recovery Act (Shiryo kogyo-ho), which the Warrior Government at Kamakura (Bakufu in the East) proclaimed in 1285 and 1301. In early 1285 A.D. (koan 8) the Bakufu ordered local warriors and tradesimen (kotunin) on the states of the Ise Shrine to return their holdings to its original owners, the Shinto priests of the Ise Shrine. The author has found seven judicial precedents of this law in the diaries of court nobles like the Kanchu-ki. These precedents ranged from Ise province to the Kanto area. Because this act applied not only to Bakufu vassels (gokenin) and rear vassels (buke-hikan), their tenure rights, under the fueki-ho and nenki-ho being annulled, but also Kyoto-based hikan groups, who subsequently litigated the Ise Shrine priests. As a result, the Court in Kyoto ordered the Bakufu to repeal the act. At the close of 1286 A.D., the Warrior Government repealed the act of 1285 and reestablished relations with Kyoto. But in l301 the year the (Mongols) navy occupied koshiki-zima Island, as soon as Halley's comet appeared, the Bakufu proclaimed another recovery act for the estates of the Ise Shrine. The Bakufu sent a mission to the Court in Kyoto, to discuss how to defend against the Mongol invaders. The Bakufu's proclamation was one part of their strategy. According to the act, Shinto priests of Ise Shrine were allowed to turn local warriors and tradesmen out of Shrine territory by force. The estates of the Shrine were unified by its leaders, especially the Gegu Shrine priests. In short a concentration of the Shrine power was developing. After all, Bakufu's law, wishing to recover the Estate of the Shrine play an important role to constract "Ichien-ryo", under the policy agreement between East Government (Kamakura Bakufu) and West Government (Kyoto Court). In addition our previous studies said the first law which had played the role to construct "Ichien-ryo" was the law (1312 A.D.) allowing 5 shrines in kyusyu province to recover their Estase.
著者
海津 一朗
出版者
国立歴史民俗博物館
雑誌
国立歴史民俗博物館研究報告 (ISSN:02867400)
巻号頁・発行日
vol.152, pp.357-370, 2009-03

中世民衆の変革思想として注目される徳政(復活)の歴史的な位置について,先行研究の論点を整理した上で,高野山金剛峯寺の中核荘園である南部荘の新出史料を検討材料として具体的に考察する。その際,研究史上の最大の争点と思われる顕密仏教改革派の意義付けについて特別の注目をした。高野山領紀伊国南部荘では,通説と異なり中世前期以来,全荘規模の土一揆が発生して鎮守一宮を拠点に自治が行なわれているが,それは荘園領主代替わりや天下飢饉という条件下における百姓の徳政要求に根ざしたものであった。蒙古襲来の緊張のもと,異国征伐の徳政を希求する百姓の要求は,関東地頭と導御上人(唐招提寺律宗改革派)によって民衆運動に組織され,高度の河川灌漑と鍛冶工房敷設など卓抜した技術改革が進行して港湾・都市の整備が進んだ。一宮を変革実現の拠点にしようとした百姓の運動が,聖地興行により御霊宮を荘鎮守にしようとはかった領主層によって組織された時点で政治勢力としての惣国が成立したと評価されよう。このような徳政をめぐる鬩ぎ合いのなかで成立した紀州惣国は,一向一揆による自治を経てピークを迎え,1585年の統一権力による軍事侵攻「秀吉の平和」により終止符を打たれたのである。
著者
海津 一朗
出版者
青木書店
雑誌
歴史学研究 (ISSN:03869237)
巻号頁・発行日
no.757, pp.43-45, 2001-12