著者
猪瀬 武則
出版者
弘前大学教育学部
雑誌
弘前大学教育学部紀要 (ISSN:04391713)
巻号頁・発行日
no.99, pp.33-43, 2008-03

米国経済教育学会のカリキュラム教材『経済学の倫理的基礎付けの教授』を分析することによって、経済教育が、倫理的な基礎付け無しには成立しないことを明らかにした。経済教育は、功利主義的前提の下に利己的な人格を育成するという論難があるが、むしろ「倫理性」や「公正」「正義」は、「市場」や「経済取引」成立の大前提である。このことを、近年の行動経済学の成果や経済倫理学からの成果をもとに、活動教材という方法原理によって育成することを企図した本教材は、日本の経済教育に大きな示唆を与えることとなろう。
著者
猪瀬 武則 山根 栄次 栗原 久 阿部 信太郎 山岡 道男 淺野 忠克 山田 秀和
出版者
弘前大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2005

価値多元社会における多面的多角的見方を育成する経済教育カリキュラムの開発研究である。研究を進める上で、「カリキュラム班」と「金融リテラシー班」の二つに分けた。カリキュラム班では、「価値多元社会における多面的多角的見方」の原理研究と海外のカリキュラム調査を試みた。金融リテラシー班は、中学生の金融リテラシー調査結果をもとに、経済的見方の有無にかかわらず一定の経済知識はあることが明確となった。カリキュラム班で明らかにした多面的多角的見方育成の原理と、リテラシー調査班で明らかにした中学生の現状の一端を説明する。前者に関しては、第一に、多面的多角的見方育成のための原理として、(1)一元的な経済学教授から多元的な経済学教授へ、(2)政策決定学習などでの経済論争を基礎とした既得観念との差異を対象化する学習、(3)経済学の合意・不合意を前提としたカリキュラム教材の構成を、(4)行動経済学などの成果を基にした感情などを踏まえた意思決定モデルの精緻化を提起した。また、カリキュラム教材としては、米国では、問題基盤経済学、経済学の倫理的基礎付け教授などのカリキュラム教材によって、英国からはビジネス教育のカリキュラム教材にそのモデルを見いだした。後者のリテラシー班では、稀少性などの経済基本概念がきわめて弱く、福利などの知識が弱かった。財の種類、収益が高い貯蓄商品、複利計算、株と債券の違い、投資家の収益(配当)、分散投資などは、米国に比しても高く、半数以上は把握していた。日米の差異は、文化的背景も考えられるが、カリキュラムや教材を含め、多面的内容構成に課題を投げかけている。
著者
猪瀬 武則
出版者
弘前大学教育学部
雑誌
弘前大学教育学部紀要 (ISSN:04391713)
巻号頁・発行日
no.99, pp.33-43, 2008-03-25

米国経済教育学会のカリキュラム教材『経済学の倫理的基礎付けの教授』を分析することによって、経済教育が、倫理的な基礎付け無しには成立しないことを明らかにした。経済教育は、功利主義的前提の下に利己的な人格を育成するという論難があるが、むしろ「倫理性」や「公正」「正義」は、「市場」や「経済取引」成立の大前提である。このことを、近年の行動経済学の成果や経済倫理学からの成果をもとに、活動教材という方法原理によって育成することを企図した本教材は、日本の経済教育に大きな示唆を与えることとなろう。
著者
猪瀬 武則 髙橋 桂子
出版者
実践女子大学
雑誌
実践女子大学生活科学部紀要 = Bulletin of Jissen Women's University Faculty of Human Life Sciences (ISSN:24336645)
巻号頁・発行日
vol.55, pp.43-52, 2018-03-09

The study aimed to elucidate the understanding of concepts of economics and ethics through a survey conducted among senior high school students.Previous studies investigated economic literacy and financial morality; however, there have been limited surveys of economic literacy based on ethics. We surveyed senior high school students about their understanding of economic and ethical concepts. Simultaneously, we examined the scores of students who performed well on the survey in order to determine what moral foundations and ideological tendencies their scores implied. The moral foundations are based on Jonathan Haidt's Moral Foundations Theory.The research questions were as follows:Question 1: Is there a correlation between students' understanding of economic and ethical concepts and their moral foundations?Question 2: Do students who scored well in tests on economics and ethics indicate concerns with liberty and fairness? In other words, are they libertarians?The data was derived from a 2016 survey of students at high schools. The respondents included 313 males and 383 females. To answer the two research questions, we employed a one-way analysis of variance to predict scores for each category based on the moral foundation variables for Research Question 2.Test instruments containing 23 items were classified into eight dependent valuables: competitive labor market, market effectiveness, demand & supply, rational self-interest, welfare & preference, corporate social responsibility, fairness & justice, and reciprocal altruism. Independent valuables are Jonathan Haidt's five moral foundations: care, fairness, loyalty, authority, and purity.Three results emerged. First, there is a correlation between Haidt's five moral foundations and students' understanding of economic and ethical concepts. Second, higher-scoring students expressed concerns relevant to all five of Haidt's foundations. Thus, they are generally considered as conservatives. Third, the significant difference was found among men and women in regard to their comprehension and moral foundations.Further studies are needed to determine the precision of our survey.