著者
福田 由紀 楢原 拓真
出版者
日本読書学会
雑誌
読書科学 (ISSN:0387284X)
巻号頁・発行日
vol.57, no.1-2, pp.23-34, 2015-07-06 (Released:2017-01-28)
参考文献数
23

The present study investigates the effects of reading aloud with appropriate emotions on the reader's feelings. The participants in our series of experiments were university students. Two positive stories were selected through a pilot study. In order to identify the characteristics of reading aloud with appropriate emotions, the participants rated their impressions of reading with and without appropriate emotions in Experiment 1. The results indicated that reading aloud with appropriate emotions has the following four features: appropriate intonation, appropriate stress, use of voice tones that match the feelings of the story protagonists, and clear vocalization. In contrast, reading aloud without appropriate emotions only has the feature of clear vocalization. In Experiment 2, we hypothesized that only reading with appropriate emotions would elicit within the reader similar feelings to those portrayed in the story. This is because a reader needs to deeply understand the story content and protagonists' feelings in order to read aloud with appropriate emotions. We had participants read a positive story in two ways, either reading aloud with or without appropriate emotions, and rate their emotional states both before and after reading in each condition. The results of a 2 x 2 (manner of reading x period of test) within-subjects ANOVA revealed that participants only felt better after read a positive story aloud with appropriate emotions. We argue that this is because the manner of reading aloud with appropriate emotions functions as a kind of trigger for emotionally engaging a reader with a story and its protagonists.
著者
福田 由紀 内山 和希
出版者
法政大学文学部
雑誌
法政大学文学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Letters, Hosei University (ISSN:04412486)
巻号頁・発行日
vol.70, pp.89-100, 2015-03-15

本研究では,印刷物とタブレット,パソコンディスプレイといった表示媒体の特性が校正読みにおける誤字脱字検出や内容理解にどのような影響があるのかを検討した。大学生に文章を提示し,文章中の誤字脱字検出課題と内容理解課題を課した。また,表示媒体に関する主観的な印象評価や慣れに関して尋ねた。その結果,実験参加者の各媒体への慣れの程度は同様であった。誤字脱字検出数は,印刷物条件≒タブレット条件>パソコン条件の順で有意に高かった。一方,内容理解に関しては有意な差は認められなかった。さらに印象評価を因子分析した結果,「読書しやすさ因子」,「見やすさ因子」「疲れにくさ因子」が抽出された。「読書しやすさ因子」のみ,印刷物条件≒タブレット条件>パソコン条件の順で有意に評価が高かった。誤字脱字検出数に影響を与える要因を特定するために重回帰分析を行った結果,「操作性の高さ」と「疲れにくさ因子」がポジティブに影響していた。これらの結果より,各媒体への慣れの程度が同じ場合には,操作性の優れた印刷物やタブレットがパソコンディスプレイよりも校正読みの成績にポジティブな影響を与えることがわかった。
著者
神谷 智子 福田 由紀子 竹内 貴子 奥村 潤子 杉浦 美佐子
出版者
日本赤十字豊田看護大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2011

健康に良い影響があると示唆されている「笑い」について、自律神経活動やストレス指標の観点から認知症高齢者への効果を検証する研究を行った。老人保健施設に入所している認知症高齢者14名(平均年齢85.5歳)を対象に、6種類のDVD鑑賞をしてもらい、唾液コルチゾール活性値、表情の変化、脈拍値を測定した。DVDの内容は、海外コメディー、ものまね、落語、動物映像、漫談、コントの6種類である。他に、HDS-RとDBDスケールによって認知機能を評価した。結果、DVDの種類の違いによる差はみられなかった。今回の研究によって、笑いの表出および笑いによるストレス解消の明らかな効果は得られなかった。
著者
福田 由紀
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.39, no.3, pp.348-354, 1991-09-30 (Released:2013-02-19)
参考文献数
19
被引用文献数
1

The purpose of this study was to investigate the developmental relationship between the image operation in three-mountain task and mental rotation task in terms of ability of a point-of-view operating. Subjects were 17 first graders, 18 third graders, 13 fifth graders and 31 university students. Subjects were asked to solve both three-mountain task and mental rotation task. The results showed a different shape of developmental performances in both tasks. In a three-mountain task, first and third graders could not perform satisfactorily, whereas in a mental rotation task, they could make good scores. Moreover, both patterns of errors and RT according to the rotated angles were also proved different between tasks.
著者
福田 由紀
出版者
日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.39, no.3, pp.348-354, 1991-09-30

The purpose of this study was to investigate the developmental relationship between the image operation in three-mountain task and mental rotation task in terms of ability of a point-of -view operating. Subjects ere 17 first graders, 18 third graders, 13 fifth graders and 31 university students. Subjects were asked solve both three-mountain task and mental rotation task. The results showed a different shape of developmental performances in both tasks. In a three-mountain task, first and third graders could not perform satisfactorily, whereas in a mental rotation task, they could make good scores. Moreover, both patterns of errors and RT according to the rotated angles were also proved different between tasks.
著者
福田 由紀
出版者
法政大学文学部
雑誌
法政大学文学部紀要 (ISSN:04412486)
巻号頁・発行日
no.61, pp.137-152, 2010

This research investigated the validation about the procedure of translation from English to Japanese. The procedure is contained 4 criterions, the first criterion: selection of words on first meaning of a word in dictionary, the second criterion: consideration for the differences of cultures, the third criterion: adaptation of back translation method, and the forth criterion: investigation about plausibility of the target language. The results showed that the procedure contained only from first criterion to third criterion was not enough to confirm the validity of translated materials. It should take the procedure which consist of the forth criterion, when researchers execute any experiments of psychology with translated materials.
著者
森田 尚人 福田 由紀
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2009, pp.149, 2009

鉄道利用環境の迷惑行為の低減に向けて、事業者は様々な対策を実施している。しかし、その対策は迷惑行為と遭遇しない場合でも実施されており、この影響について検討する研究は少ない。そこで本研究では、まず予備的な検討として、各迷惑事例を詳細な特性から把握する。通学に鉄道を利用する大学生39名に対し、別の調査で収集した迷惑行為27事例について「迷惑評価」に加え、「わざとやっている(故意性)」、「我慢できる」、「利用環境が悪くなる」といった側面からクラスター分析による分類を行った。その結果、3分類の採用が妥当と考え、それぞれ、乗車時マナー違反、自己中心的マナー違反、社会規範的マナー違反と命名した。この分類について、「鉄道係員への抑止要望」の評価から1要因の分散分析により比較したところ、主効果が有意であった(F(2,76)=235.3 p<.00)。多重比較の結果、社会規範的マナー違反(M=4.31,SD=1.07)は乗車時マナー違反(M=3.06,SD=1.02)よりも有意に高く、 自己中心的マナー違反(M=5.62,SD=0.81)は他の群よりも有意に高かった。すべての群間に有意な差がみられた。本研究で示された結果をもとに、今後の鉄道利用環境における具体的なマナー向上対策について検討していきたい。
著者
福田 由紀 内山 和希
出版者
法政大学文学部
雑誌
法政大学文学部紀要 = Bulletin of Faculty of Letters, Hosei University (ISSN:04412486)
巻号頁・発行日
no.70, pp.89-100, 2014

本研究では,印刷物とタブレット,パソコンディスプレイといった表示媒体の特性が校正読みにおける誤字脱字検出や内容理解にどのような影響があるのかを検討した。大学生に文章を提示し,文章中の誤字脱字検出課題と内容理解課題を課した。また,表示媒体に関する主観的な印象評価や慣れに関して尋ねた。その結果,実験参加者の各媒体への慣れの程度は同様であった。誤字脱字検出数は,印刷物条件≒タブレット条件>パソコン条件の順で有意に高かった。一方,内容理解に関しては有意な差は認められなかった。さらに印象評価を因子分析した結果,「読書しやすさ因子」,「見やすさ因子」「疲れにくさ因子」が抽出された。「読書しやすさ因子」のみ,印刷物条件≒タブレット条件>パソコン条件の順で有意に評価が高かった。誤字脱字検出数に影響を与える要因を特定するために重回帰分析を行った結果,「操作性の高さ」と「疲れにくさ因子」がポジティブに影響していた。これらの結果より,各媒体への慣れの程度が同じ場合には,操作性の優れた印刷物やタブレットがパソコンディスプレイよりも校正読みの成績にポジティブな影響を与えることがわかった。In this study, we investigated the influence of presentation media on error detection and comprehension during proof reading, comparing of printed matter, tablet computer and PC dis play. The university students as participant were familiar with the operation of each presenta tion medium. In the error detection task, both of the printed matter condition and the tablet condition were significantly superior to the PC display condition. However, there was no signifi cant difference among presentation medium on the comprehension task. Three factors were extracted from factorial analysis of subjective evaluation of each presentation medium; "easiness of reading" factor, "easiness of looking" factor and "tiredness hard" factor. In only the score of "easiness of reading" factor, both of the printed matter condition and the tablet condition were significantly superior to the PC display condition. To explore the factors which affect the error detection performance, we conducted a multiple linear regression analysis. The results revealed that the operability of presentation media and "tiredness hard" factor influenced positively the detection of errors. These results showed that both of the printed matter and the tablet which are easy to operate are superior to the PC display on proof reading when users are experienced in operation of three media.
著者
福田 由紀 佐藤 志保
出版者
日本読書学会
雑誌
読書科学 (ISSN:0387284X)
巻号頁・発行日
vol.59, no.4, pp.161-171, 2017-12-22 (Released:2018-02-01)
参考文献数
28

We read books for entertainment(Hirayama 2015). Reading is motivated by expectations of experiencing positive emotions. However, Fukuda (2016) failed to observe positive changes in the feelings of the participants of an experiment who read a short positive story. As that result may have been because the materials were too short for any emotional changes to occur,the present study investigates the effect of reading a long positive novel on readersʼemotions.In our sequence of experiments, the participants were university students. Two positive novels and two neutral textbooks about psychology were first selected in a pilot study. In the main experiment,we hypothesized that reading a long positive novel,but not a long neutral text,would elicit positive emotions within the readers. The results of a 2 x 2(valance:positive vs.neutral text x test period:pretest vs.posttest)mixed-design ANOVA revealed that participants felt better after reading the positive novels compared to reading the neutral texts. We discuss the implications of these findings for reading as a distraction strategy and for research on readersʼ emotions.
著者
福田 由紀子
出版者
白鴎大学
雑誌
白鴎大学論集 (ISSN:09137661)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.277-338, 2011-03