著者
内藤 郁夫 長谷川 由美子 芝木 儀夫
出版者
社団法人 日本印刷学会
雑誌
日本印刷学会誌 (ISSN:09143319)
巻号頁・発行日
vol.52, no.5, pp.405-422, 2015 (Released:2015-11-15)
参考文献数
15
被引用文献数
1

Developments in music printing by letterpresses were studied using several historical scores, i.e., score I printed by Gardano in Venice in 1575, score II printed by Gardano in Venice in 1679, score III printed by Ch. Ballard in Paris in 1679, score IV printed by Endter in Nuremberg in 1682, score V printed by F. Heptinstall in London in 1697, and score VI printed by Breitkopf & H ä rtel in Leipzig in 1799. Score I was printed using fonts similar to those invented by Ottaviano dei Petrucci in 1525. About 100 years after score I was printed, there were many differences in the scores in different cities (score II to V). The differences were studied to develop the next font, a mosaic-type font. Finally, the characteristics and typesetting of the mosaic-type font were clarified using score VI.
著者
芝木 儀夫 湯浅 賢治 神田 重信
出版者
特定非営利活動法人 日本口腔科学会
雑誌
日本口腔科学会雑誌 (ISSN:00290297)
巻号頁・発行日
vol.47, no.1, pp.50-55, 1998-01-10 (Released:2011-09-07)
参考文献数
11

Classification of facial images was done using the eigen-faces method, which is based on a method known as the principal component analysis.The average face images of 30 young females aged from 18 to 19 years were prepared, and individual face images were classified into 30 eigen-faces. Then 30 cropped faces of each subject were reconstructed using some of the 30 eigen-faces and the average face. The reconstructed facial images were evaluated as to whether or not they were similar to original facial images by 19 observers.As a result, estimation scores by observers correlated linearly with the number of eigen-faces. It was considered that the individual face was identified to the cropped face with at least 7 eigen-faces. Furthermore, subjects were classified into 5 groups by cluster analysis with eigen-faces.
著者
内藤 郁夫 長谷川 由美子 芝木 儀夫
出版者
社団法人 日本印刷学会
雑誌
日本印刷学会誌 (ISSN:09143319)
巻号頁・発行日
vol.54, no.3, pp.183-192, 2017 (Released:2017-07-15)
参考文献数
21

In music printing, some steps of engraving, such as layout, marking, etc., were believed to have succeeded from initial lithography processes. Music printing by engraving in the beginning of the 19th century was studied to clarify the backdrop technique of lithography, by using a music score from the Ludwig van Beethoven's piano sonata no. 21 opus 53, which was printed by the Bureau des arts et d'industri in Vienna in 1805. By analyzing the score, some engraving techniques in music printing could be clearly understood, i.e., punch patterns of music note, order of patterning, rough positioning of notes, re-cutting of lines, corrections of note, etc. Ledger lines were undetectable in the plate-making technique.
著者
芝木 儀夫
出版者
精華女子短期大学
雑誌
精華女子短期大学研究紀要 (ISSN:13495453)
巻号頁・発行日
vol.33, pp.47-54, 2008-03

印刷術の発明は、文字の発明や電気通信とともに情報革命ともいえ、大量に情報を複製する技術である。グーテンベルグは活字印刷の創始者として有名である。本論で紹介するクリストファー・プランタンは、創意あふれる出版活動と可読性の高い印刷技術により、メディアの事業を発展・成功させた。プランタンが活躍したのは、ベルギーのアントワープである。 16世紀の当時、当地はハプスブルグ家が支配するスペイン領ネーデルランドとよばれていた。そして、スペインによる経済的圧政や宗教弾圧などに抗議して、ネーデルランド独立運動が繰り広げられていた。大航海時代の本格的な到来により、アントワープは産業や貿易、印刷業の中心地になっていた。プランタンは、はじめ革細工や製本の職人を目指したが、暴漢に襲われて大けがをしてから印刷業に転じた。その後、高度な技術力と幅広い人脈で事業を拡大していき、1575年の最盛期には20台以上の印刷機と約80人の職人を雇っていた。これは当時の印刷業として異例の規模であった。彼は印刷出版で名を成した後、たびたび宗教上の異端審問に付された。しかし、そのたびに友人の支援により一時避難をしたり、自らの努力で支配者に対峙したりしてその危機を乗り越えた。その過程で、「多言語対訳聖書(ポリグロット・バイブル)」という画期的な印刷物を生み出した。プランタンの人生は、まさにその商標に謳われる銘句「努力と堅忍不抜」で語られる。プランタンの最後の工房及び住居は現在、「プランタン・モレトゥス博物館」としてアントワープで一般に公開されている。
著者
金子 かつこ 渕野 剛生 安武 正剛 内藤 郁夫 飯岡 正麻 芝木 儀夫
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.45, pp.248-249, 1998-10-30

Effects of color on perceived qualities of textile materials were studied by using dyed polyester chips. Six hues were investigated. Five color chips of textile with constant lightness and 4 to 5 chips with constant chromaticness were chosen in each hue. 25 Girl students were investigated their own 6 fundamental qualities by means of SD-method after demonstration of the textile chips at constant conditions. The effects of Munsell chroma and value were studied by means of correlation coefflcients and slopes of regression straight line. The lightness value affects on senses of shade of color, roughness, lightness, hardness, and the chromaticness value does on the sense of activeness.