著者
谷口 一美
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要 1 人文科学 (ISSN:03893448)
巻号頁・発行日
vol.59, no.2, pp.63-74, 2011-02
被引用文献数
1

近年,認知言語学の理念や概念を第二言語 (L2) の習得と教授に取り入れる「応用認知言語学」(applied cognitive linguistics) が提案され,言語理論を実践に適用するひとつの試みとして注目されつつある。本稿では,特に英語語彙の学習という側面を取り上げ,応用言語認知言語学がどのように貢献できるか,その可能性と問題を指摘した後,本学における授業での実践例を通し,今後の外国語教育のひとつの方向性を提示する。This article presents a cognitive-linguistic approach to the second language acquisition, especially Japanese learners' acquisition of English vocabulary. This kind of approach, called "applied cognitive linguistics," has been developing rapidly, adopting the usage-based theory of LI acquisition established mainly by Tomasello(2003)and Goldberg(2006). After surveying some important proposals concerning applied cognitive linguistics such as Arakawa and Moriyama(2009)and Littlemore(2009), this paper shows my own attempt of teaching and learning polysemy of an English particle, up; twelve college students who attended my lecture were asked to observe and identify its spatial meanings from which to abstract image schemas, UP1, UP2 and UP3. They also considered what image schema is most related to the remaining non-spatial meanings of up, and subsequently formed its semantic network. Finally, they were asked to predict the meanings of some unfamiliar idioms involving up. Such a series of tasks hopefully suggests the significance of observing and understanding polysemous structures of lexical items in order to obtain "vocabulary depth" in the second language learning, and therefore of the theoretical foundation of the mechanism of semantic extension.
著者
藤田 耕司 松本 マスミ 谷口 一美 児玉 一宏
出版者
京都大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

中間動詞構文は、狭義の統語論・意味論の相関のみならず事態認知の有り様を反映した言語現象でありながら、これまで理論横断的な包括的研究はあまり行われてこなかった。本研究では、現代理論言語学の二大潮流である生成文法と認知言語学の双方の利点を組み入れた統合的なアプローチを採ることによって、この多様な側面を持つ現象のより優れた分析方法を提案するとともに、生成文法、認知言語学それぞれの問題点と今後の展望を浮き彫りにした。