著者
越 良子 Ryoko Koshi
出版者
上越教育大学
雑誌
上越教育大学研究紀要 (ISSN:09158162)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.357-365, 2007-02

本研究では,学級集団と部活動集団における自己に対する評価が,中学生の所属集団に基づくアイデンティティに及ぼす影響を検討した。分析対象は公立中学校3年生70名であった。結果より,学級集団における評価が低い生徒は,学級アイデンティティが低く,部活アイデンティティが高いことが示された。また,部活動における評価が低い生徒は,部活アイデンティティが低く,しかし学級アイデンティティが高いわけではなかった。中学生が,自己定義における学級の重要度を下げ,部活動にアイデンティティ・シフトすることで,学級での低い評価から自己防衛していることが示唆された。
著者
塚脇 涼太 越 良子 樋口 匡貴 深田 博己
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.80, no.5, pp.397-404, 2009
被引用文献数
3

This study examined the motives for different expressions of humor. University students (<I>n</I>=286) completed a questionnaire regarding motives for three types of humor expressions: aggressive humor, self-disparaging humor, and playful humor. Exploratory and confirmatory factor analyses indicated that the motives for the expressions of humor could be classified into five types: relationship construction, transmitting dissatisfaction, supporting others, managing self-impression, or supporting self. ANOVA was conducted to examine differences in the strengths of the motives among the three types of humor expressions. The results indicated that the motive for transmitting dissatisfaction was stronger in aggressive humor expressions than in the two other types of humor expressions. On the other hand, the motive for supporting others was weaker in aggressive humor expressions than in the two other types of humor expressions. Moreover, the motive for supporting self was stronger in self-disparaging humor expression than in aggressive humor expression.