著者
林 寛平 是永 かな子 伏木 久始
出版者
信州大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
教育実践研究 (ISSN:13458868)
巻号頁・発行日
no.6, pp.21-31, 2005-09

The authors showed evidence of the usefulness of "Loggbok" for developing "self study planning ability" in Swedish compulsory schools. But, its educational effects have not been examined. Therefore, this study focused on the effects and the problems of the practical use of "Loggbok". The practical use of "Loggbok" was investigated by a questionnaire, class observation and interview. The questionnaire was distributed to three schools, asking the following questions: (1), do pupils have self-monitoring ability? (2), has the "ability to be responsible" been improved? and (3), does "Loggbok" help the incentive for learning? Class observation and interview in Eklanda-skolan focused on the following: (1), the teachers' approaches to prevent "drop out" and to foster a sense of responsibility in pupils, and (2), equality in teacher-pupil relationship.
著者
島田 希
出版者
信州大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
教育実践研究 (ISSN:13458868)
巻号頁・発行日
no.10, pp.11-20, 2009-12
被引用文献数
1

This paper reviewsthe studies on teachers'1earmlgand development fromtheperspectives of teachers'knowledge acquisition. Traditional studies focused on what teachers need toknow In contrastthe recent studies focused on what teachersknowand showedthe characterisdcs of teachers' knowledge. Throughthe story, the narrative,and the discourse approaches, these studies showthat teachers'pracdcal knowledge is closely related totheir personal experiences and belief. However, little wasknoⅥm aboutthe methodswithwhich teachers formtheirknowledge. Therefore,this paper er reviewsthe studies onthe concrete methodsthat teachers have used in leaming, The findings showthat narrative approach whichincludes storytelling is effective for teachers'reflecdon and leam1ng, Exnilling teacherknowledge acqdsition and growth)mthe perspective of collaborative learn1ng Withother teachers is recommended for future research.
著者
小林 則雄 土井 進
出版者
信州大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
教育実践研究 (ISSN:13458868)
巻号頁・発行日
no.9, pp.101-110, 2008-12

入学問もない1年生に毎日宿題を課した.宿題は, A4片面1枚としその裏面に音読用の詩を載せた.現代詩から『論語』,『平家物語』, 『百人一首』, 『実語教』, 『尊徳語録』など幅広いジャンルからの詩を提供した.詩を暗記できたら「音読認定証j にシールを貼り, 5作品を暗記するごとに音読認定証3級から順次等級の認定を行った.保護者の理解と援助も得られ,保護者から子どもに称賛が与えられ,また保護者と子どもの関係がより密接になった.それにより子どもたちが安定した学校生活を送れるようになった.低学年でも古典に親しむことができることが分かった.音読は声に出して読むことにより,本人および周囲の者との良好な関係を構築する力があることが分かった.新しい学校で3年生を担任することになった.これまでの経験を生かし音読の宿題を課しているが,子どもたちにも好評であり学級も落ち着いている.