著者
坂田 桐子 淵上 克義 高口 央 前田 和寛 迫田 裕子 川口 司寛
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

本研究では,フォロワーの自己概念が個人的自己・関係的自己・集合的自己のどのレベルにあるかによって,選好されるリーダーシップや有効なリーダーシップ行動が異なることを実証的に明らかにした。また,変革型リーダーシップ,リーダー・メンバー交換関係,リーダーの懲罰行動,自己犠牲行動という多様なリーダーシップ行動に焦点を当てることによって,フォロワーの自己概念を変化させるリーダーシップのあり方を示した。
著者
鎌田 雅史 西山 久子 迫田 裕子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.88.16301, (Released:2017-05-10)
参考文献数
18
被引用文献数
1

This study investigated the efficacy of upward influence tactics in school counseling embeddedness. We adopted Social Identity Theory perspectives, and examined the dyadic interaction between principals and teachers in charge of school counseling (School Counseling Teachers: SCT). We analyzed 293 principals and 285 SCT in 298 elementary schools. Results indicated that the principals’ recognition of Consultation and Rational persuasion was positively correlated with shared recognition in school counseling (SCT’s roles and competencies). In the same way, Rational persuasion was positively correlated with the dyadic recognition of principals’ involvement (fostering cooperation among school personnel and SCT’s positive involvement). However, recognition of Pressure was negatively correlated with principals’ involvement. Furthermore, the results reveal that school counseling embeddedness was fostered through shared recognition and participative behavior by principals.