著者
鏡 慎吾
出版者
一般社団法人 日本ロボット学会
雑誌
日本ロボット学会誌 (ISSN:02891824)
巻号頁・発行日
vol.31, no.3, pp.244-248, 2013 (Released:2013-05-15)
参考文献数
10
被引用文献数
1 2
著者
青木 良輔 宮下 広夢 井原 雅行 大野 健彦 千明 裕 小林 稔 鏡 慎吾
雑誌
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
巻号頁・発行日
vol.2011, no.6, pp.1-8, 2011-07-21
被引用文献数
1

静電容量方式のマルチタッチスクリーンが取り付けられたタブレットが普及し,物理オブジェクトを用いたタブレット向けのアプリケーションが登場している.そこで,タブレット操作に物理オブジェクトを利用することを促すために,タブレット上で枠型物理オブジェクトをくるっと回して情報をみる操作方式 「くるみる」 を提案する.本方式では枠の内側からも画面を遮蔽なく閲覧できるので,枠の内側の画面を見ながら,物理オブジェクトの回転操作及び並進操作が容易に行える.回転操作を 3 次元空間の奥行き方向の操作に割り当て,枠の内側にその操作結果を拡大・縮小表示することで虫眼鏡のように使用できる.本稿では,枠型物理オブジェクトの中で,回転しやすく,握りやすいリング型物理オブジェクトに着目し,本方式の特徴,実装及び本方式の基本操作性を評価した結果を報告する.Tablets with capacitive multi-touch screens have increased and applications for tablets using physical objects have surfaced. To increase the use of physical objects to operate tablets, we propose Kuru-Miru which allows users to move and rotate a frame object to view digital information inside the frame object without obscuring the view of digital information in the screen. Rotation of the frame object acts as a magnifying glass and manipulates the depth in the image to mimic three dimensional space on a two dimensional surface. In this paper, we present our implementation of a easy to rotate and grasp ring object and report Kuru-Miru's features, implementation, and usability.
著者
小室 孝 鏡 慎吾 石川 正俊 片山 善夫
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌コンピューティングシステム(ACS) (ISSN:18827829)
巻号頁・発行日
vol.48, no.13, pp.106-116, 2007-08-15
参考文献数
18

超並列画像プロセッサの一種であるビジョンチップのプログラミングを容易にするために開発したビットレベルコンパイラについて報告する。本コンパイラは、(1) コード生成効率、(2) モジュールの再利用性、(3) ユーザ利便性の向上を目標に設計されており、C ベースの文法、並列演算と逐次演算の自動振り分け、任意のビット長に対する一般記法、ビットレベルコード最適化などを特徴とする。We report on a bit-level compiler which was developed for easy programming of a vision chip, that is a kind of massively parallel image processor. The compiler is designed aiming improvements of (1) code generation efficiency, (2) reusability of modules, (3) user convenience, and features C-based grammer, auto division of parallel and sequential processing, general notation of arbitrary bit-length, and bit-level code optimization.
著者
大城 和可菜 鏡 慎吾 橋本 浩一
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.108-116, 2020 (Released:2020-06-30)
参考文献数
16

Low-latency projection is a key technology for fast motion-adaptive projection. Digital Micromirror Devices (DMDs) are widely used for this purpose because they enable high frame rate projection of binary patterns, although additional techniques are needed to realize projection of multi-valued images. This paper proposes a low-latency projection method, Binary Frame Warping, with which displayed patterns are warped at the binary pattern rate instead of the video frame rate. Experimental results suggest that the proposed method applied to 60-fps video input offers perceived image quality comparable with that offered by over 500-fps projection.
著者
繁田 脩 鏡 慎吾 橋本 浩一
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. USN, ユビキタス・センサネットワーク (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.108, no.43, pp.13-18, 2008-05-15

本研究では,カメラが得た運動情報と,加速度センサが得た情報との時間相関に基づいて,視野内の複数の運動物体の中から加速度センサを有する物体を識別するための技術を提案する.カメラと加速度センサの間には未知の時間遅れが存在するので,この時間遅れを考慮したうえで対応付けを求めるため,正規化相互相関を利用する.また,加速度センサの座標系が未知であるので,カメラから得られる運動情報に重力加速度の成分を加え,さらに座標系に依存しない値である加速度のノルムを用いて対応付けを行う.実験により,3人の歩行者の中からセンサを持つ人を識別できること,3人の手の動きの中からセンサを握った手を識別できることを示した.