著者
本多 博之
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.72, pp.1-20, 2012-12

In this paper, I explore the circulation situation of the copper coin, the rice, gold, and silver at the time of Nobunaga Oda's having gone up to Kyoto, and Nobunaga Oda's policies relation with Kyoto, and I analyze for copper coin that has been donated in the fundraiser, which was conducted in 1576 in Kyoto. In order to support the finances of the emperor, Oda government loaned rice instead of the copper coin to the city of Kyoto. As a result, the rice was housed in the warehouse of the emperor along with the interest minute. In Kyoto of those days, the various copper coins of different values were circulating and I think that Nobunaga Oda implemented policies in consideration of the situation of such a copper coin or rice. Therefore, the "Kokudaka" system was born in the process of implementing the policies of Oda government. "Bita" or a coin of the same value level "Bita" was leading role of the circulation of at the time of 1576. It can be exchanged or rice, and gold and silver.Thus, in Sakai, Kyoto which is a major town under the Oda government, "Bita" had already become a standard coin.
著者
山根(田野) 由美恵
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.69, pp.59-71, 2009-12

Haruki Murakami "Barn Burning" is a short story announced in January 1983. But it was rewritten in September 1990, collected to "Haruki Murakami complete works (1979-1989)". The change in the theme is seen in two "Barn Burning", and individual era (the 1980's and the 1990's) property is reflected. The purpose of my study is to describe the change in the story intention of Murakami in two "barn burning".The feature of "Barn Burning (1983)" was vagueness, in a word, the concurrent world. As for it, the sensibility in the era of the 1980's was reflected. However, Murakami was intent on "Story" in 1990, and vagueness is cut out at this time. The intention of Murakami who go from the concurrent world (vagueness) to "Story" appears remarkably in two "Barn Burning".
著者
東海 麻衣子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.71, pp.87-98, 2011-12

文学テクストにおける時間を考察しようとするとき、我々は二つの方向性を見出す。一つ目は、ポール・リクールの大著が代表するような、物語られる時間の問題。物語を牽引する時間の経過が、いかに読者に追体験されるのか。そして、二つ目は、ジョルジュ・プーレが仔細に分析したような、それぞれの作者が作品内で表明する「人間的時間」の問題。テクスト内で吐露される個人の内的時間、哲学的思索の探究である。本稿では、後者すなわち「人間的時間」をシャルル゠ルイ・フィリップ(1874-1909)のテクスト『クロキニョル』に探る。二人の登場人物を自殺に追いやるものとして時間意識の存在が認められることを指摘し、それがいかなる性質のものであるかを分析していく。そこにはまず、近現代の人間の生活が否応なく、時間に支配されているという前提がある。各々の生活は、生きる場所、環境、職業等によって規定され、そこに各々の時間意識が形成される。『クロキニョル』における二人の登場人物は、そうした現実の時間意識を捨て、外へ飛び出していくのだが、一度外の自由な時間意識を知った彼らが再び内に戻り、現実の生活を生き直すことはない。なぜなら、彼らは幻想から現実に戻るための時間意識の着脱に失敗するからだ。フィリップの捉える時間意識とは、一朝一夕に取り替えられるものではなく、人間の存在自体を決定づけてしまうほど厳格なものなのである。こうしたフィリップ独特の見解は、小さな町の木靴屋の息子として生まれ、パリで公務員として働きながら作家として成功したというフィリップの出自、そこにおいてこそ感得される多様な時間意識が培ったものでもあろうか。知識階級出身者以外の者が作家となることのなかった当時、まったく異質な二つの環境をもつフィリップのような作家は稀であった。つまり、フィリップが鋭敏に捉えた時間意識は、彼が「ポピュリスムの先駆者」であるという背景を裏付けるものとも考えられるのである。「小役人」の悲哀を描いた数ある小説にあって、その悲哀の軸を時間意識のうちに置くという独創を見せる『クロキニョル』は、新たな「人間的時間」の切り取り方を提示したという意味においても、非常に興味深い小説であると言えるだろう。そしてさらに、その背景に、作家の生きた二重の空間と時間意識を見ることは、ポピュリスム文学がもたらした新たな価値観を見出すことにもなると考えられるのである。
著者
河原 俊雄
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.65, pp.65-82, 2005-12

Was könnte Sarastoros Reich uns heute noch bedeuten? Wenn man Mozarts späte Oper „Die Zauberflöte" aufgreifen will, kann man dieser Frage nicht aus dem Weg gehen. Bei der Aufführung in den Salzburger Festspielen 2005 entwickelt Graham Vicks Team eine neue Deutung. In dieser Abhandlung wird diese Inszenierung analysiert; dabei werden zwei Punkte betrachtet: erstens Tamino, zweitens Sarastoros Reich.Tamino, der als ein typischer heutiger Junge mit etwa 18 Jahren auftritt, hat einen Computer, ein Surfboard usw. in seinem kleinen Zimmer. Dort erscheinen seltsame Personen aus der Fantasy-Welt, wie „Matrix" oder „Harry Potter", was der Dramaturg Derek Weber erklärt. Er ist halberwachsen, glaubt sofort alles ohne jede Reflexion, deswegen lässt er sich leicht überreden. Aber stufenweise fängt dieser moderne Tamino auf seine Art selbständig zu empfinden und zu denken an. Im zweiten Akt, besonders bei dem Tamino-Sarastoro-Pamina Terzett Nr. 19 im 21. Auftritt, zeigt er deutlich ein negatives Gefühl gegenüber Sarastoro und er nimmt an Paminas Leiden teil. Dann nach den Feuer- und Wasserproben kehrt er nicht ins Sarastoros Reich zurück, sondern sucht mit Pamina ein anderes Land, wo sie zusammen glücklich leben können.Es ist bemerkenswert, dass Vick Sarastoros Reich als eine moderne Gesellschaft nur von alten Leuten interpretiert; dort wohnen nur die alten, teilweise schwerkranken Leute, und diese Gesellschaft wird von den Sklaven, deren Vorsteher Monostatos ist, unterstützt. Für den modernen Tamino gibt es dort keine Hoffnung, deshalb sucht er ein anderes Land.Diese Inszenierung bekommt in den Zeitungen ziemlich schlechte Kritiken; z.B. „das schrill Geklitterte" (Die Zeit, 1.8.2005) oder „nicht mehr als ein schales Surrogat" (Frankfurter Allgemeine Zeitung, 1.8.2005). Die meisten Kritiker können eine so leichtsinnige Verbindung mit „Matrix" nicht aufnehmen; aber sie wollen die oben erwähnten wichtigen Punkte von Vicks Inszenierung nicht sehen. Wenn man heute die Oper modern inszenieren will, kommt immer notwendigerweise die Kritik, die alles als „verkleinert" betrachtet. Aber andererseits erwartet man jetzt eine auf der neuen modernen Interpretation beruhende Inszenierung; man kann diese Entwicklung nicht bremsen: das ist die Tendenz des sogenannten Regie-Theaters. Und man kann sagen, dass Graham Vick bei dieser Aufführung eine sehr treffliche Interpretation zeigt.
著者
下岡 友加
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.77, pp.47-65, 2017-12-25

This paper reprints the text from the novel Mosquito Swarm (1913) by Kikuko Ojima (1879-1956), and introduces its content and features. The publication in which Mosquito Swarm appeared, Taiwanese Patriotic Women, was published during the Japanese imperial rule in Taiwan, and is rarely found today. A complete set of issues has yet to be discovered. Thus, the contributions made by Kikuko Ojima have never been properly ascertained. This paper reveals that Ojima contributed at least 16 volumes of works to this magazine. The heroines of Ojima's novels often rebel against traditional familial systems. However, Mosquito Swarm establishes a heroine with completely opposite values, and is considered a literary work that illustrates the breadth in Ojima's writing.本稿は、JSPS科研費JP17K02452の助成を受けた研究成果の一部である。
著者
宮川 朗子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.72, pp.137-158, 2012-12

L'objectif de notre étude est de dégager, en tenant compte du déroulement de l'Affaire Dreyfus, le statut et l'éthos de l'énonciateur de La Vérité en marche, et de faire la lumière sur leur rapport. Cette analyse montrera également l'effet engendré par le style.Nous procéderons tout d'abord par l'examen des passages suggérant la profession, la situation et l'oeuvre de l'énonciateur. Celui-ci dispose de différents statuts qui sont à première vue incohérents. Ces derniers et l'évaluation sur ses propres oeuvres risquent en outre d'attribuer à l'énonciateur un caractère arrogant. Mais, le rôle principal de ces statuts est de mieux faire ressortir la différence avec l'adversaire : ils servent du combat par la plume.Nous analyserons ensuite le style pour dégager les moeurs de l'énonciateur. Dans l'ensemble, la lucidité et l'honnêteté seront repérables dans le style concis et répétitif. En outre, il est à remarquer que ce sont ces caractères qui déterminent la stratégie du combat. La répétition sert non seulement à énumérer ou à accentuer certains méfaits de l'adversaire mais aussi à renouveler le sens du mot, tandis que le portrait caricatural du personnage et la narration qui simplifie l'historique de l'Affaire, préparent le déclenchement de la colère qui suscitera le pathos du lecteur.De ce point de vue, le procédé de Zola est fidèle à la rhétorique classique. Mais cette fidélité à la tradition n'empêche pas d'apprécier la modernité du travail de cet écrivain, qui rédige son discours tout en introduisant l'opinion publique.
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集. 特輯号 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.72, pp.1-73, 2012-12-25

本稿執筆の経緯と各論文の要旨2009年に筆者は学位論文をもとに本広島大学出版会より『黎初ヴェトナムの政治と社会』を上梓した。お世話になったヴェトナム本国諸機関や研究者数名に謹呈したところ、同書は日本語で書かれているため、「せめて一部でも内容を紹介して欲しい」との依頼を人文社会科学大学歴史学科より受けた。そこで、日本の歴史学の研究水準を紹介すべく、著作中のいくつかの章を選び、2011年12月19日より3日間にわたって大学院生、研究生を対象とした集中講義を行った。各講義論文はすべて八尾本人がヴェトナム語に翻訳したが、授業時間や聴講対象がヴェトナム人であることから、元論文にはない註を加えたり、逆に不要な部分を削ったりして長さを調節した。各論文の要旨及び原掲は以下の通りである。第1論文(上記書序章)「藍山起義と『藍山実録』編纂の系譜」ヴェトナムではドイモイ(刷新)政策の進展により、政治・経済状況が安定し、外侵への危機感も希薄化した結果、ひところの「民族解放史観」は影をひそめ、歴史上の英雄や史跡なども観光の目玉として注目をあびるようになってきている。15世紀初に黎朝を創設した黎利Le Loiもそうした英雄の一人である。明朝からの独立戦争を記した書として彼の自著とされる『藍山実録』がある。同書は17世紀後半に重刊版が出され、それが専ら研究では用いられてきたが、1971年に原本に近いとされる写本が発見され、重刊版と多くの相違点のあることが判明した。本論は15世紀初の原本作成から20世紀に至るまでの同書の改変を時系列に沿って概観し、そうした改変が行われた原因を考察する。そして結果として前近代の歴史編纂が現在の「公定史観」の形成に直接つながっていたことを論じ、同時に原史料保存の重要性、緊急性を訴えるものである。第2論文(上記書第6章第1節と第7章を合体)「黎朝前期安興県ハナム島における田地開拓-自願民による開拓形式-」黎朝は成立後、国家機構の再建、荒廃した国土の回復など多くの問題をかかえていた。もっとも人口が稠密で先進地帯である紅河平野においては、田地回復と同時に新規開拓の可能性が模索されたが、その試みは開拓主体によって3つ-官主体、有力者主体、一般民主体-に分けられるが、本論では、一般民が主体となって開拓がなされた事例を分析した。民生が安定してくるにつれ、人口増から土地不足が深刻化してくる。やむなく政権は「占射」「通告」という申告制度によって民の自発的農地開拓を奨励した。こうした事業の実態を伝える事例はごく僅かであるが、開拓から村落単位としての登記、課税方法の確定過程、そして中央官と地方官、それに開拓民との間で交わされた文書の内容を記した碑文史料の存在するクアンニン省ハナム島の事例を取り上げ、民による営為に対して、奨励はしつつも「隠田」などの不正行為を監視するため、国家側が中央から執拗に役人を派遣するなど、「完成された土地制度に基づく国家」とはほど遠い実態を示唆した。第3論文(上記書第9章を圧縮)「黎聖宗期の嘉興地方-盆地の社会-」本論では、小農経営が一般化しつつある紅河平野社会とは対照的に、人身的な支配が多分に残存する黎朝前期のヴェトナム西北地方の盆地社会に目を向けたものである。同地は形式的には黎朝の支配下にあるが、村落内部の政治に関与した形跡はない。しかし同地のムオン族首長(同時にムラの長)は黎朝の文書形式に則って「嘱書」(遺言書)を作成し、村落内部での独自の土地支配形態や人身支配を「成文法」化させ、固定させることに利用したのである。こうした異質の2つの社会を包摂するのが黎朝政権だったのだが、当の黎朝皇帝や開国の功臣たちも、もとはタインホアの小首長たちであり、彼らのもとの姿も、実はこうしたものであったに違いない。明の侵略さえなければ、あるいは明の支配が彼らの内部統治に干渉しなければ、彼らはこうした平野の政権から一定の「自治」を与えられた小首長であり続けたはずである。
著者
妹尾 好信
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.74, pp.15-27, 2014-12

This paper introduces an annotated book called Isemonogatari-sho (Johasho) with an afterword written by Inawashiro Shoeki. The focus in this study is on bibliographical items and the differences between this work and similar manuscripts that have been previously examined.
著者
赤迫 照子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.71, pp.75-90, 2011-12

到现在为止本人发表了广岛大学图书馆、文学部收藏的汉籍目录。本稿,是广岛大学西图书馆所藏的广岛大学总合科学部旧藏的汉籍目录。广岛大学总合科学部(1974~现在)的前身,是广岛高等学校(1923~1950)。广岛高等学校被广岛大学合并成为广岛大学皆实分校(1950~1961)。此后,又改名为广岛大学分校(1961~1964)、广岛大学教养部(1964~1974)、广岛大学总合科学部。1993年,广岛大学总合科学部向广岛大学西图书馆移交了所藏的图书。那时,被移交书中,有庆长元和年间(1596~1623)的珍贵的活字印刷书。另外,由于篇幅的原因这次只能刊载经部和史部,子目录也省略了。子部、集部、丛书部、类汉籍将另作发表。
著者
Li Junyang 張 錦
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
The Hiroshima University studies, Graduate School of Letters (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.78, pp.123-141, 2018-12-25

江村北海編『日本詩選』(正編十巻)は、百五十七部既刊と未刊との詩集や日記などから元和元年(1615)―安永2年(1773)間の511名の詩人、1415首の詩作を収めており、江戸時代での開創的な意義を備える詩選集といってもいい。江村北海著『日本詩史』(明和8年―1771刊)の詩論精神と詩学理念は、『日本詩選』中に貫かれている。すなわち、(1)詩人の個性を尊重、包容と中庸との詩選方針。(2)「字法句法自然ト規矩ニ叶フ」つまり「詞工」(詩法が優れた詩作)という詩選方針。(3)詩義「温籍」(蘊籍)という詩選方針である。『日本詩選』は江戸時期前半期約150年間「文教、武徳と並んで隆んに、終に人文の渊薮と成る」平和時代の詩歌精華、江戸時代の詩歌発展と詩歌の思想精神及び社会文化効用の重要なテキストでもあり、詩歌から江戸時代の元和から安永までの約150年間社会状況を読み取る心気的絵巻でもあり、独特な社会文化の史料価値を持っているのである。本文為:2016年度教育部人文社會科學重點研究基地重大項目《日本漢詩彙編與研究》(批准號:16JJD750021)階段性成果之一
著者
上野 貴史
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.76, pp.17-40, 2016-12

The Roman Empire, which had ruled a broad region of Western Europe and part of Africa, divided into East and West in 395 C.E., and was invaded by Germanic races, with the West Roman Empire collapsing in 476 C.E. Linguistically, Vulgar Latin, which was used across various regions of the Empire, differentiated into each Romance language, making contact with Germanic languages such as Gothic, Old Frankish, Lombardic, and Old Norse. Through an analysis of cognate sets, this paper demonstrates how Romance vocabulary originating in pre-10th century Proto-Germanic remains in each of the modern Romance languages. Moreover, a large amount of Romance vocabulary entered into Old English from the Norman Conquest of England onwards, and the Romance vocabulary originating in Proto-Germanic naturally blended in with it. This paper examines to what degree Old English vocabulary that derives from Proto-Germanic replaced Romance vocabulary that originated from Proto-Germanic. It aims to display the diachronic influence on Romance languages that derived from the same ancestor as Germanic languages.本稿は2016年8月7日、神戸市立六甲道勤労市民センターで開催された「欧州学フォーラム2016(創立10周年記念専門研究者会議):ヨーロッパの言語と文化と社会」において、「ロマンス語語彙におけるゲルマン語の通時的影響」と題して口頭発表を行ったものに加筆・修正を施したものである。
著者
Li Junyang
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
The Hiroshima University studies, Graduate School of Letters (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.77, pp.97-110, 2017-12-25

林羅山の詩論についての従来の研究は、詩論において羅山が目的としたものや、羅山詩論がその史論と深く結びついていることへの理解に欠けているところがある。本稿では、羅山の詩論が「撥乱反正」を目的とするものであることを示すとともに、その史論との関係について整理を加えることによって、羅山の詩論が哲学的な深みを持ち、かつ歴史を通じて現在を直視するものであること、すなわちその詩論が朱子学における『易』学を基礎とするものであり、「源平の乱」以来のなまなましい歴史と現実を直視しつつ、奈良時代から江戸時代初期に至る日本の詩壇の盛衰を回顧したものであり、鋭い批判精神に貫かれたものであることを明らかにした。儒学の「民本」思想に基づく「性情の正を得て、声義の和を保つ」の主張は、羅山詩論の主旋律であり、江戸社会の太平のために詩壇のあるべき姿を示したことは、羅山詩論の交響曲であると言える。本文為:2016年度教育部人文社會科學重點研究基地重大項目《日本漢詩彙編與研究》( 批准號:16JJD750021)階段性成果之一
著者
吉中 孝志
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.74, pp.33-44, 2014-12

We all know that literary tradition has often associated the imagery of fruits in general with sexuality, but scholars and annotators so far have not noted that Marvell's reference to melons in 'The Garden' might be deeply bound up with the properties of cucurbitaceae. One of the typical properties, especially the medicinal ones, of cucurbitaceae is to bring down a fever. And it seems to have been believed that this kind of cooling effect was gained not only physically but also mentally. Under the section of 'The Physicke commodities of the Pompons and Mellons' in The Gardener's Labyrinth, Thomas Hill explains this medicinal virtue: 'The greater number of Physitians writes, that those eaten, doth mitigate the venereall act, and do abate the genitall seed'. It is highly probable that this kind of knowledge was available through Gerard's immensely popular herbal to the readers of Marvell's 'The Garden', or that his 'habit of incorporating influences in his poems from recently published printed volumes' urged him to allude to Hill's explanation of melons in the 1651 edition of The Gardener's Labyrinth. In 'The Garden', this healing property of melons fits in very nicely with the speaker's claim that 'When we have run our passions' heat, / Love hither makes his best retreat' (lines 25-26). Marvell's intended meaning might be ─ or at least the reader who knew this particular property of melons could detect ─ the irony embedded in the description of the speaker 'stumbling on melons'. He has just ridiculed 'Fond lovers, cruel as their flame' (line 19), but he himself, unaware of his own different kind of infatuation, falls in love with 'this lovely green' (line 18). By showing that this dendrophile has lost his footing and got carried away by the passion's heat, which melons were supposed to cool down, and perhaps by partly laughing at himself, Marvell cannot but suggest the ridiculous aspect of the garden-mania which another of his poems, 'The Mower against Gardens', thematises. The last section of this paper, by drawing attention to the fact that the speaker in 'The Garden' does not perform gardening labours, argues that Marvell's gardens, after all, are created in the mind and reaffirms the limits on the part of literary scholars of positivism in analyzing a work of art.
著者
有元 伸子 中元 さおり 大西 永昭
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.68, pp.33-51, 2008-12

Yukio Mishima's own manuscript of his best known work Kinkakuji is now in the possession of the Mishima Yukio Literature Museum in Yamanakako village of Yamanashi prefecture. The purpose of our study is to develop a new reading of Kinkakuji by examining traces which were added and deleted in the manuscript and investigating them in detail.At the beginning of our study of the manuscript of Kinkakuji, in this paper, we examined three motifs: the hero Mizoguchi's friend Kashiwagi, the head priest of Kinkakuji Roushi, and Kinkaku which Mizoguchi is to set fire to at the end of the story. In each case, we analyzed the ways in which Mishima modified the manuscript, and clarified the feature that Mizoguchi consciously and deliberately sets fire to Kinkaku in the story.
著者
中元 さおり
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.72, pp.93-110, 2012-12

Yukio Mishima's novel "Bitoku No Yoromeki", was a best seller that won many readers. Adapted into a radio drama and a film, this novel has caused a boom "Yoromeki". This novel iswidely consumed by the mass.I examine the situation in which media of the time dealt with the "Bitoku No Yoromeki", and the enthusiasm for Mishima. In relation with the problems of pregnancy termination and extramarital affair. By analyzing these phenomena, I clarify how the novel influenced the social situation.
著者
有元 伸子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.66, pp.35-51, 2006-12

Shiosai(The Sound of Waves) is well known as one of Yukio Mishima's masterpieces, and generally loved by myriads of readers. On the other hand, it is also regarded as an idiosyncratic opus differing in its main themes from his other literary works, and Mishima himself admitted this fact as well.In this paper, while attention is paid to Mishima's remarks, the peculiarity and significance of "Shiosai" is analyzed in terms of gender/sexuality and narration. Mishima used to depict alienation and a sense of the resistance of the society towards homosexuality in his previous other works; but in "Shiosai" he not only delineates heterosexuality, but also expresses it as a kind of love that is surrounded by the society and should be blessed as well. By searching for the logic of community that acts as the background of the story and the issue of sex/gender between male and female protagonists, the method adopted by the narrator to construct and present the story of heterosexuality which is encircled by society is examined, and the position of "Shiosai" in Mishima's oeuvre is then clarified.
著者
小林 英起子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.70, pp.39-51, 2010-12

Äsops Fabeln gelten als Teil der Weltliteratur. Den „Fabeln" Lessings (1759) liegen die Äsopschen Kurzgeschichten zugrunde. Die Tierwelt der Natur und seine Weltweisheit sind im Kontext der Aufklärung dargestellt. Im Vergleich zu der Übersetzung von Richardsons „Aesop's fables" wählte Lessing bestimmte Erzählungen aus, milderte den beißenden satirischen Ton und verstärkte das Moment der Lebensklugheit. Die Fabeln sollten zum Vortrag in der Schule geeignet sein.Die Tierfabeln in der Zeitschrift „Der Kinderfreund" von Christian Felix Weiße richten sich ausschließlich an die Kinder. Dadurch bezeichnet man ihn als „Vater der deutschen Kinderliteratur" in der Neuzeit. „Der Kinderfreund" war die erste pädagogische Zeitschrift in Deutschland. Bei Weiße werden Tierarten wie Lerche, Henne, Hahn, Gans, Lerche, Kuckuck, Fliege usw. im Bauernhof kleinbürgerlich personifi ziert. In seinen Fabeln werden manchmal übertriebene Habgier, Unwissenheit oder sündhafte Lüge mit einem bösen Ende angemahnt: Mit dem Tod der Tiere wirkt der Autor belehrend auf das Empfi nden der Kinder ein.Bei Lessing beherrschen die Menschen nicht einseitig die Tierwelt. Eine Grille bezeichnet die Menschenwelt als die „menschliche Republik". Tiere und Insekten, wie man sie auf dem Lande in Deutschland fi ndet, bevorzugte der Autor. Er gebrauchte nicht nur reale Lebewesen, sondern auch Tiere aus Legenden oder griechische Mythen wie Phönix, Feen, Bäume wie Eichen, Blumenstrauß u.a. Anders als bei Weiße wird in Lessings Personifi kation die scharfe Literaturkritik an den zeitgenössischen Autoren, seine Lebensweisheit oder der Weltlauf deutlicher abgelesen. Die Tiere und die Menschen koexistieren bei den beiden Autoren oft in einer harmonischen Fabelwelt.
著者
赤迫 照子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.72, pp.111-128, 2012-12

This study examines the history of Hamamatsu Chunagon Monogatari in the Nakanishi Collection of the Osaka Prefectural Nakanoshima Library.The Hamamatsu Chunagon Monogatari in the Nakanishi Collection (hereinafter referred to as "Nakanishi Book") has a title: Hamamatsu Chunagondono Monogatari. It was known that Motoori Norinaga (1730-1801) transcribed Hamamatsu Chunagon Monogatari (hereafter referred to as "Monogatari") under the title Hamamatsu Chunagondono Monogatari, and thereafter, a number of his disciples actively transcribed Motoori Norinaga's transcription. The text in the Nakanishi Book has the same characteristics as Motoori Norinaga's original transcription; therefore, I deduce that the Nakanishi Book was one of the transcriptions from the Motoori Norinaga's original transcription.A small note written by Ajiro Hirona (1787-1817) was found in the Nakanishi Book. The same note was also found in the Monogatari's other transcriptions: one in the Koubai Collection at the Archives and Mausolea Department of the Imperial Household Agency and the other in the Kannari Collection at the Mukyu-kai Library. By investigating these texts I conclude that these three transcriptions were related very closely.
著者
瀬崎 圭二
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.70, pp.49-75, 2010-12

The Japanese seaside in the Taisho era becomes leisure and the place of sports. By the Saneatsu Mushanokōji Yūjō (Friendship) that made such situation a background, the representation that the youth who idealized a Western body are conscious of each other's bodies is seen. It is the time when a concept called "the physical beauty" of the woman spread out, and, for Taisho era, the seaside comes to have the image as the place to expose the "physical beauty" to. The fi lms of Taisho era has a meaning as the medium which does representation of the body, and the representation that made the body of the woman of the seaside a problem is seen in the films Amateur Club where Jun'ichirō Tanizaki participated in. The novel Chijin no Ai (Naomi) that absorbed cinematographic representation abundantly is similar. In the seaside done representation of by the films Amateur Club, there is in particular points to absorb an American beach image "signifi cance" of the cultural history in various meanings.
著者
曽田 三郎
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.67, pp.33-54, 2007-12

中华民国是各省脱离清朝统治而成立的, 因此推进新的行政制度也是最初各省独自进行的。但是, 制定中华民国临时约法之后, 根据该法, 大总统·国务员, 参议院等中央行政·议会机构一旦建立, 再加上正式召开国会, 制宪筹备等工作安排到政治日程上, 就有必要制定统一的地方制度方案。中华民国诞生的1912年, 法制局在制定地方制度方案方面, 起了重要作用。当初在大总统直属下的法制院, 随着袁世凯就任临时大总统, 作为法制局就设在国務总理直管之下。1912年这一年, 法制局也发挥局員在日本·德国留学的经验, 制定了三种地方制度方案, 但是, 都没通过参议院。其原因不在于参议院本身, 而在于都督, 省议会等地方势力方面。袁世凯面临着这些势力的反对, 在参议院正式开始审议之前, 撤销了有关地方制度的法案。另一方面, 袁世凯为了汇集地方的意见, 要求各省派遣代表, 设立了行政谘询处。这种措施一方面損害了国务院与法制局的权威, 另一方面强化了总统府秘书与政治顾问对制定地方制度方案所起的作用。