著者
森永 康子
出版者
心理学評論刊行会
雑誌
心理学評論 (ISSN:03861058)
巻号頁・発行日
vol.60, no.1, pp.49-61, 2017 (Released:2018-07-20)
参考文献数
76
被引用文献数
3

It is unclear why the number of women in the fields of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) is still small. In this review article, I focus on gender stereotypes (i.e., the belief that “women canʼt do math”) from a social psychological perspective. It has been reported that women and girls are influenced by negative stereotypes in experimental settings as well as in the real world. For example, researchers have found that negative stereotypes can undermine the performance of women in math exams. More recently, implicit stereotypes have been found to affect womenʼs math preferences either equally or even more than explicit stereotypes. How can we counteract the effects of negative stereotypes? Interventions, such as informing women that their math performances and career decisions are often unconsciously influenced by gender stereotypes, have been introduced based on accumulated knowledge of both gender and stereotypes. Having reviewed such literature, I conclude that psychologists in Japan should put more effort into conducting research on how to encourage women and girls to pursue their career plans, especially in the STEM field.

言及状況

外部データベース (DOI)

はてなブックマーク (1 users, 1 posts)

Twitter (15 users, 17 posts, 17 favorites)

https://t.co/8v3yNf8aYC
@minseitakao 記事忘れてた。これですhttps://t.co/PQsZ25sF3r
"学習態度においては,小学校4年生でみられた性差が,中学 2 年生で拡大している" ←中学受験の影響も?今は「娘ちゃん算数得意!」という自己認識なのだが小学校高学年で注意だな…。 「女性は数学が苦手」 ―ステレオタイプの影響につ… https://t.co/PF1tmX6CKt
ほむ. https://t.co/6TZONgSCvH
https://t.co/yxEt5Wlqpp これ、割と興味のない人にも見て欲しい論文ではある
@serenn_FT 「どうせ女子なんだからプロにはなれない」という諦めから英才教育を受けられないことや、ステレオタイプ脅威(https://t.co/n1kDluGrJZ p.53)の影響を排除できれば分かるのかなぁ スポーツ… https://t.co/Q55SzGRQog
先天的な差は分からないが、後天的な影響が無視できないレベルで存在しているのはほぼ確定 https://t.co/n1kDluGrJZ
@lranslot @OshimaKaoru これって結局ステレオタイプによる影響かどうか分からないって話ですよね。似たような物でジェンダーとステレオタイプの影響についてで参考までに。イスラム文化の女性に限定すると生物学というより… https://t.co/x6eW2K4UlN
@michihito_t ステレオタイプ脅威についての概観を書いた資料がありましたので、添付いたします。 https://t.co/OPgYJ4kD47
@doradoradorann @nobu6314mo @tmaita77 いやだからその根拠を聞いてんの。 数が多い=有能と結論づけられるほどその他の条件は同じなのかよ ちなみに男女に数学的能力の差はないという研究結果はあるが… https://t.co/yEd7KjFxw2
女性と数学ステレオタイプ読んでるhttps://t.co/575PzBpWxZ
https://t.co/KDkBn9vCzQ

収集済み URL リスト