著者
三村 寛一 壇上 弘晃 塩野 祐也 上田 真也 姫野 國廣 三村 達也 安部 惠子
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要 第4部門 教育科学 (ISSN:03893472)
巻号頁・発行日
vol.57, no.2, pp.171-179, 2009-02

本研究は小学校5から6学年の児童78名を対象に,ライフコーダ,IT機器を用いて,1日の活動量を測定分析した後,活動量の少ない児童男女25名を対象に,半監視型運動指導を1ヶ月間実施した結果,11日の活動量は,活発な児童が非活発な児童より,また男児が女児より高い値を示した。2一週間の活動量は,男女ともに,月曜日から水,木曜日にかけて値が低くなり,金曜日で再び値が高くなる傾向が認められた。31ヶ月間の半監視型運動指導により,休息時間のLC運動強度は5つのパターンに分類することができ,1ヶ月間では,3つのパターンに分類することができた。以上の結果から,ライフコーダを用いた運動指導は身体活動量の向上に有効であることが示唆された。This research selected the upper-classes child with few active masses out of an athletic ability test result and action observation of a teacher, and aimed at examining whether half-surveillance type movement instruction which used life coda and IT apparatus is effective in the improvement in the amount of body activities. As a result, when change of the exercise intensity on the 1st in school life was seen by un-active juvenile S.A and active juvenile Y.U, compared with the active child, not contributing to the increase in quantity of motion and the number of steps was suggested, and other children also had same.Then, aiming at the quantity of motion of an unactive child, and the increase in the number of steps, half-surveillance type movement instruction which used IT apparatus was performed. As a result of returning a comment to a teacher from data the previous day, it played to the courtyard at the morning 20-minute recess which was indoors on the previous day, and contributing to the increase in an active mass was suggested. When the un-active quantity of motion for one week of juvenile S.A and the number of steps were seen based on the data on the 1st, the high value was shown on Health Sports Day. Moreover, it was a tendency which shows a high value in a day of the week with gymnastics and club activities, and the recess sum total LC exercise intensity on which it focused was applied to Friday, and was an upward tendency. As a result of analyzing the recess sum total LC exercise intensity of other un-active children, it could classify into five patterns and was able to classify into three patterns about one month. From the above result, it was suggested that movement instruction which utilized life coda and IT apparatus is effective in improvement in the amount of body activities.
著者
三村 寛一 三村 寛一 奥田 豊子 朝井 均 鉄口 宗広 安部 惠子 三村 達也 塩野祐也 檀上弘晃 上田真也 辻本健彦 織田恵輔 北野雄大
出版者
大阪教育大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2005

ライフコーダを用いて児童の1 週間の行動記録と運動量を測定し、児童の適正運動量は運動強度6 以上の出現率が10%以上あることが望ましいことを明らかにした。また、体力の低い非活発な児童を対象にライフコーダおよびインターネットを活用して、1 ヶ月間の半監視型運動療法を実施し、その効果は低学年ほど大きく、高学年になるにつれて小さくなることが明らかになり、特に休日における運動実践や学校生活における体育の重要性が示唆された。