著者
中村 友代
出版者
日本西洋古典学会
雑誌
西洋古典学研究 (ISSN:04479114)
巻号頁・発行日
vol.61, pp.60-72, 2013

The "Alexander Sarcophagus" is one of the most celebrated works in the Hellenistic period. One of the six reliefs that decorated the sarcophagus shows a battle scene with Alexander the Great even though most scholars believe that the sarcophagus was not made for him but for Abdalonymos, the last king of Sidon in the 4^<th> century BCE. This paper aims at an iconographic interpretation of the battle scene featuring Alexander the Great through comparison with battle scenes made in the same period. What was the most important agenda for Abdalonymos, and what message did he intend to convey with the battle scene? Hence I would like to suggest a different point of views from previous studies. Most scholars identify the figure on the far left as Alexander wearing a lion-skin headgear. Based on his depiction, many scholars suggested that the relief shows a historical battle scene and tried to establish a connection between the relief and literature sources. Nowadays, the scene is often identified as the battle of Issus(333 BCE). There are, however, scholars who suggest a different interpretation, namely that the relief shows a symbolic or unidentifiable generic battle scene. It should be worthwhile to compare this battle scene with other contemporary battle scenes - for example, on the "Amazon Sarcophagus" in Vienna - in order to throw some light on the theme. As far as we know, similar works represented generic figures with idealized features. There are many similar motifs between these works and the Alexander sarcophagus that could be categorized as conventional topoi. A noteworthy difference between the battle scene on the Alexander sarcophagus and comparable reliefs' lies in the rendering of Alexander. Comparing the sarcophagus with the "Alexander Mosaic", which also depicted battle scene with Alexander, we find many similar motifs. Both works are considered to be influenced by the same original, a painting made in the 4^<th> century BCE. But it should be noted that there are distinguished differences between both works. Firstly, the expression on the sarcophagus is far less triumphant than on the mosaic. Secondly, Alexander is portrayed on the sarcophagus wearing lion-skin headgear, it's clearly an expression of his divinity. We know that Alexander wore lion-skin headgear which is an attribute of Hercules' because he saw himself as a descendant and rival of Hercules. Besides, there is no reference proving that Alexander fought with the lion-skin headgear on battlefields. According to ancient literature sources, Abdalonymos was appointed king of Sidon by Alexander. For Abdalonymos, it was most important to commemorate both the authority and the divinity of Alexander, the origin of his own royal authority. Very probably, the rendering of the victory over Persia was to him a matter of secondary concern.
著者
長田 年弘 篠塚 千恵子 中村 るい 河瀬 侑 小堀 馨子 坂田 道生 高橋 翔 田中 咲子 中村 友代 福本 薫 山本 悠貴
出版者
筑波大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2012-04-01

古代ギリシア・ローマ美術史における、広義の「祈り」(「嘆願」、「崇拝」、「オランス」)図像について、作例を検証した。特にギリシア時代の「嘆願」と、ローマ時代の「オランス」に、女性を「祈り」の主体とする作例数が多いことに着目し、社会的弱者の「祈り」と、道徳等の社会規範との関わりに目を向けた。小堀馨子(古代宗教史)は専門的見地から参加し、「命乞い」などのネガティブな価値判断を与えられた「嘆願」図像が、「敬虔さ」を表すポジティブな「崇拝」および「オランス」図像に転用された現象について検討を行った。期間中に5回の研究例会を開催し、最終的な研究成果に関して報告書を編集、刊行、専門研究者に配布した。
著者
長田 年弘 木村 浩 篠塚 千恵子 田中 咲子 水田 徹 金子 亨 櫻井 万里子 中村 るい 布施 英利 師尾 晶子 渡辺 千香子 大原 央聡 中村 義孝 仏山 輝美 加藤 公太 加藤 佑一 河瀬 侑 木本 諒 小石 絵美 坂田 道生 下野 雅史 高橋 翔 塚本 理恵子 佐藤 みちる 中村 友代 福本 薫 森園 敦 山本 悠貴
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2011-04-01

本研究課題は、研究代表による平成19-21年度基盤研究(A)「パルテノン神殿の造営目的に関する美術史的研究―アジアの視座から見たギリシア美術」の目的を継承しつつ再構築し、東方美術がパルテノン彫刻に与えた影響について再検証した。古代東方とギリシアの、民族戦争に関する美術について合同のセミナーを英国において開催し、パルテノン彫刻をめぐる閉塞的な研究状況に対して、新しい問題提起を行った。平成21年開館の、新アクロポリス美術館の彫刻群を重点的な対象とし撮影と調査を行ったほか、イランおよびフランス、ギリシャにおいて調査を実施した。研究成果を、ロンドンの大英博物館等、国内外において陳列発表した。