著者
今城 周造 Shuzo IMAJO
出版者
昭和女子大学生活心理研究所
雑誌
昭和女子大学生活心理研究所紀要 (ISSN:18800548)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.1-10, 2013

The information that a product is scarce, or on sale for only a limited time, threatens the freedom to purchase the product, by arousing psychological reactance and increased the motivation to purchase. It was hypothesized that information about restrictions on available quantity of a product (Hypothesis 1), and information about restrictions on available time (Hypothesis 2), would increase the intention to purchase the product. Female undergraduates (N=100) participated in a study to test these hypotheses. Participants were randomly allocated to a quantity-restriction, time-restriction, or a control condition. They were instructed to assume they were at a soft drink stand. A notice was displayed to the participants that manipulated the perception of the availability of the target product. In the quantity-restriction condition, the notice announced that there were only two bottles of soft drinks left on that day, and in the time-restriction condition, it was announced that it was the last day of drink sales. After reading the notice, participants were asked to indicate how they evaluated the product. A one-way analysis of variance and multiple comparisons revealed that the mean intent-to-purchase in the time-restriction condition only, was significantly greater than that in the control condition, which supported Hypothesis 2. Theoretical and practical implications of these findings are discussed.
著者
今城 周造
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.6, no.2, pp.88-97, 1991

The purpose of this paper was to examine the effects of asserting obviousness of the advocated position, which had been used as threat to attitudinal freedom. Most of the subjects held an initial position, which was consistent with the advocated position. The high threat communication was sprinkled with statements such as "there is no question about it," or "I think it's obvious that ・・・." The low threat form simply omitted the threatening statements. Subjects were asked post-communication belief and were told to list all thoughts that occurred to them during the communication and to classify them. Firstly, the no-question statements were perceived as no threat to attitudinal freedom, and increased belief change toward the advocated position among the subjects who had strongly agreeded it (compliance effect). Secondly, the no-question statements were perceived as threat to freedom to question, and increased doubts and counterarguments among the subjects who had expected freedom to question (reactance effect). These results suggested that the effects of no-question statements could be different from those which reactance theory had originally predicted.
著者
今城 周造
出版者
日本グループ・ダイナミックス学会
雑誌
実験社会心理学研究 (ISSN:03877973)
巻号頁・発行日
vol.35, no.1, pp.102-110, 1995-07-30 (Released:2010-06-04)
参考文献数
11
被引用文献数
1

本研究の目的は, 説得の圧力の増大が, 説得効果の減少を常にもたらすかどうかを検討することであった。実験計画は, 2 (リアクタンス喚起の必要条件: 喚起小・喚起大) ×3 (自由への脅威: 脅威小・脅威中・脅威大) の2要因配置であった。被験者は, 被告が有罪であることを示唆する起訴状の要約を読む。次に弁護側の主張の要約を読むが, 喚起大条件では, 被告が無罪である可能性も同程度あることが示唆された。最後に被験者は, 被告有罪の立場を主張する法律専攻学生の意見を読んだ。この意見文には3種類あり, それぞれ押しつけがましい表現を0, 3または6個含む (自由への脅威の操作)。予測は以下の通りであった。(a) 喚起小条件では, 脅威が小から中へ増大すると説得効果が減少するが, さらに脅威が増大してもそれ以上の説得効果の減少は見られないであろう。(b) 喚起大条件では, 脅威が増大するほど, 説得効果は減少するであろう。(c) 脅威大条件の説得効果は, 喚起小条件と比べて, 喚起大条件において小さいであろう。説得後意見の結果については, 必要条件×脅威の交互作用が有意であり, 予測は支持された。リアクタンス喚起には, その必要条件が満たされる程度による上限があること, 自由への脅威が大きいほど説得への抵抗も大きいという単純な関係ではないことが示唆された。
著者
今城 周造 佐藤 俊彦
出版者
東北文化学園大学
雑誌
保健福祉学研究 (ISSN:13484567)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.1-11, 2004-03-31

本研究の目的は喫煙行動の規定因の検討であった。計画的行動の理論によれば行動意図は、行動への態度や、主観的規範、統制認知の影響を受ける。本研究では、これらの変数を測定する質問紙調査を行った。対象者は大学生159人(男75、女84)であった。その結果、喫煙への態度には喫煙者と非喫煙者の間に差はなく、両者とも喫煙をむしろ否定的に捉えていた。一方、喫煙者は非喫煙者よりも、重要他者から喫煙を是認されていると感じていた。また喫煙者は喫煙を容易なことと認知するが、非喫煙者はむしろ困難と認知していた。階層的重回帰分析の結果、行動意図と統制認知の間には強い正の相関があった。態度と主観的規範はいずれも行動意図と正の相関を示すが、その関係は弱い。これらの結果は、計画的行動の理論が、喫煙行動の理解と予測に有効な道具となりうることを示す。また喫煙・禁煙に伴う困難さが、分煙・防煙の成否を左右する可能性が示唆された。