著者
伊達 立晶
出版者
美学芸術学会
雑誌
美学芸術学 (ISSN:09123555)
巻号頁・発行日
no.21, pp.1-15, 2005
著者
伊達 立晶
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.48, no.3, pp.13-24, 1997-12-31 (Released:2017-05-22)

The purpose of this paper is to make clear the aesthetic thoughts of Poe and Baudelaire from the viewpoint of the imagination theory. Through this examination, we can find that their thoughts showed the peculiar views against the imitation theory in those days. Poe and Baudelaire consider that imagination has two functions : the first function is to find unexpected analogies among some ideas or things, and the second is, by the combination of these analogous ideas or things, to produce something novel and beautiful that is similar to the vision in the delirium. They insist that, by exertion of this imagination, artists should transform the composition of natural things. While Poe and Baudelaire take a similar view in these regards, we can also point out some distinctions between their imagination theories. What the distinctions may be, it is noteworthy that their imagination theories furnished arguments against the traditional imitation theory.
著者
渡辺 浩司 伊達 立晶 田之頭 一知 森谷 宇一 戸高 和弘 菊池 あずさ 石黒 義昭 萩原 康一郎 吉田 俊一郎
出版者
大阪大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

キケロ、クインティリアヌスといった古代ローマの弁論家は、弁論術の学的な根拠を追求するわけではなく、学的な根拠は古代ギリシアのアリストテレスによって作られた弁論術を継承している。18世紀になると弁論術の学的な根拠はバウムガルテンによって書きかえられた。現代におけるレトリック復興は、古代の弁論術を継承するものではなく、古代の弁論術への誤解と「認識がレトリカルだ」とする現代の考え方とによる。
著者
伊達 立晶 ダテ タツアキ Date Tatsuaki
出版者
同志社大学人文学会
雑誌
人文学 (ISSN:04477340)
巻号頁・発行日
no.201, pp.25-61, 2018-03

ロラン・バルトが「作者の死」で指摘しているように、マラルメは純粋な作品というものが詩人の消滅を含意していると述べている。マラルメのみならずボードレールにも見られるこの「作者の消滅」は、彼らがポーの詩論を受け継ぐことによって生じたものである。西洋で広まっていくこの制作方法は、象徴主義やレディ・メイド、シュルレアリスム、アクション・ペインティングなどに受け継がれる。だが同時にそれは「芸術終焉」の重要な要因なのかもしれない。As Roland Barths pointed out in his "La mort de l'auteur", Mallarmé reports that the pure work implies the disappearance of the poet. The disappearance of the author that can be seen not only in Mallarmé but also in Baudelaire arised from their adoptions of Poe's theory of poetry. This production method that became popular in Europe was adopted in Symbolism, Ready-made, Surrealism, action painting and so on. But it may be the important factor of "the end of art".
著者
伊達 立晶
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.48, no.3, pp.13-24, 1997

The purpose of this paper is to make clear the aesthetic thoughts of Poe and Baudelaire from the viewpoint of the imagination theory. Through this examination, we can find that their thoughts showed the peculiar views against the imitation theory in those days. Poe and Baudelaire consider that imagination has two functions : the first function is to find unexpected analogies among some ideas or things, and the second is, by the combination of these analogous ideas or things, to produce something novel and beautiful that is similar to the vision in the delirium. They insist that, by exertion of this imagination, artists should transform the composition of natural things. While Poe and Baudelaire take a similar view in these regards, we can also point out some distinctions between their imagination theories. What the distinctions may be, it is noteworthy that their imagination theories furnished arguments against the traditional imitation theory.