著者
藤本 淳也 冨山 浩三 古澤 光一 古澤 光一
出版者
大阪体育大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2006

地域の自治体やスポーツ組織は、地域社会貢献の重要性と、地域スポーツ振興のためのスポーツ組織間連携の必要性を認識している。また、地域のスポーツ消費者を対象とした調査から、地域に対する愛着心は、各スポーツ組織に対する態度と密接に関係していることがわかった。地域に存在するスポーツ組織を有機的に関連付けることによって、地域のスポーツ消費者を刺激し、地域スポーツ振興を効果的に展開できる可能性が示唆された。
著者
紺田 俊 冨山 浩三
出版者
日本生涯スポーツ学会
雑誌
生涯スポーツ学研究 (ISSN:13488619)
巻号頁・発行日
vol.17, no.2, pp.17-27, 2021 (Released:2021-07-20)

The purpose of this study was to clarify the effect of spectators' satisfaction at track and field events based on place attachment, event image, and local image. The research method comprised a preliminary survey conducted at the Japan Track and Field Grand Prix Series at Izumo, while the primary survey was administered at the Japan Track and Field Grand Prix Premier in Hiroshima. Data were collected from 351 spectators, with a response rate of 92.0%. The final analysis was performed on 248 questionnaires. The respondents were spectators living in the Hiroshima prefecture. The measurement scale utilized for this investigation adopted overall spectator satisfaction, local image, event image, and place attachment. The items that converged in the preliminary survey were adopted in the main survey and analyzed by structural equation modeling. As a result of hypothesis testing, overall satisfaction in a game was found to exert a positive effect on the event image and on the local image. The event image had a positive effect on the local image, and the local image had a positive effect on place attachment. Therefore, spectators of the resident host enhance attachment to the hosting region through the improvement of the event image and the local image of spectators.
著者
前田 和範 冨山 浩三 吉倉 秀和
出版者
日本生涯スポーツ学会
雑誌
生涯スポーツ学研究 (ISSN:13488619)
巻号頁・発行日
vol.9, no.1-2, pp.33-42, 2013-03-31 (Released:2013-09-20)
参考文献数
20

The purpose of this study is to clarify characteristic traits of spectators of newly formed teams in professional sporting leagues. Subjects of this study were spectators at a pre-season match on August 13, 2011 played by Hyogo Prefecture's first pro basketball team, the Hyogo Storks. This game was the Storks first game to which admission was charged. The number of valid responses totaled 302 (97.4%). In order to identify the characteristics of the spectators, we used a cluster analysis using the Push-Pull factors set out by Yoon & Uysal (2005) to obtain a segmentation of the spectators. As a result, we categorized the spectators into four clusters; "spectators who had come to enjoy the game", "spectators who were interested in watching the Storks' first game", "spectators who had a secondary motivation to see the game" and "Hyogo Storks fans". The study revealed that it is possible to increase spectator satisfaction by providing more attractions for a fun day out with respect to spectators who had come to enjoy the game and by creating appeal for enjoying a new experience for spectators who were interested in watching the Storks' first game and Storks fans, who displayed the trait of being innovators. It also revealed that spectator satisfaction could be increased by providing more attractions for the children of spectators who had a secondary motivation to see the game.
著者
植木 章三 冨山 浩三
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
日本体育学会大会予稿集
巻号頁・発行日
vol.67, pp.19_1, 2016

<p> 平成24(2012)年に「スポーツ基本計画」が策定され、「スポーツを通じてすべての人々が幸福で豊かな生活を営むことができる社会」をめざして「年齢や性別、障害等を問わず、広く人々が、関心、適性等に応じてスポーツに参画することができるスポーツ環境を整備」することが掲げられた。また、平成23(2011)年には、日本体育協会と日本オリンピック委員会より「スポーツ宣言日本~二十一世紀におけるスポーツの使命~」が発表され、スポーツの二十一世紀的価値とは、「素朴な運動の喜びを公正に分かち合い感動を共有することであり、身体的諸能力を洗練することであり、自らの尊厳を相手の尊重に委ねる相互尊敬である」としている。それにより、われわれが中長期的に取り組むべき課題が示されることになったが、そのひとつはオリンピック・パラリンピックムーブメントの融合(インクルージョン)であろう。</p><p> そこで本シンポジウムでは、この「融合(インクルージョン)」を進めていくための課題について、クーベルタン卿や嘉納治五郎先生、グッドマン博士の思想を取り上げて議論するために3名の先生にご登壇いただく。真田久先生には、嘉納先生の視点から多様性を認め合う重要性について、小倉和夫先生には、パラリンピックの理念の変遷と今後の課題について、そして藤田紀昭先生には、オリンピック・ムーブメントとパラリンピック・ムーブメント融合の可能性と課題についてそれぞれお話いただき、オリンピック・パラリンピックムーブメントの融合(インクルージョン)の意義と方向性を示すことを目的とした。</p>
著者
冨山 浩三
出版者
日本スポーツ産業学会
雑誌
スポーツ産業学研究 (ISSN:13430688)
巻号頁・発行日
vol.24, no.2, pp.2_195-2_210, 2014 (Released:2014-11-21)
参考文献数
53
被引用文献数
4

In recent years, the relationship between sports teams and the local community has been gaining attention among researchers. The purpose of this study is to demonstrate the effects of sense of community and team reputation on team identity. We conducted a questionnaire survey at a stadium, targeting fans of a J-League soccer club, to collect data on team reputation and sense of community. Analyzing this data revealed that although there was no statistically significant difference in the direct effect that sense of community has on team identity, it was shown that team reputation had a significant, positive relationship with team identity. Furthermore, while there was no direct, significant relationship between sense of community and team identity, the fact that sense of community had a significant and positive effect on team reputation clearly demonstrates that team identity will increase in sports teams in local communities that have a strong reputation.