著者
小岩 信治
出版者
静岡文化芸術大学
雑誌
静岡文化芸術大学研究紀要 (ISSN:13464744)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.143-152, 2004

ショパンがピアノ協奏曲を書いた十九世紀序盤に、このジャンルの音楽は今日とは異なるやりかたで出版されていた。フル・オーケストラで演奏するための、全パート譜の揃ったセットのほか、弦楽器とピアノの声部だけの「部分販売」セットがしばしば販売されていた。こうして当時のピアノ協奏曲は、出版されると同時に、ピアノ付き室内楽、つまり管打楽器なしで演奏できる音楽になっていた。それはこのジャンルが、家庭やサロンで、より気楽に楽しめる音楽として存在し得たことを意味している。
著者
小岩 信治
出版者
静岡文化芸術大学
雑誌
静岡文化芸術大学研究紀要 (ISSN:13464744)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.171-174, 2012

楽器産業によって長らく世界に知られ、「音楽の都」を目指す浜松市に立地している静岡文化芸術大学は、文化や産業に関する学際的な研究領域を射程に収める文化政策学部を擁しており、浜松というユニークな都市の文化史を楽器産業を軸に探究する使命も負っていると言えよう。こうした研究(それを仮に「楽器産業文化学」と呼ぶ)は、本学入学者が学ぶべき「浜松学」「静岡学」の一部を構成するはずであるし、それは地域の人びとの「シビック・プライド」の醸成に繋がることにもなろう。筆者は本学の奥中康人、根本敏行、羽田隆志とともに、二〇一二(平成二四)年度学長特別研究を本論のタイトルで行っている。その成果は来たる二〇一三(平成二五)年度研究紀要で報告することになるが、本稿はその一部に関する中間報告である。
著者
小岩 信治
出版者
東京芸術大学
雑誌
東京藝術大学音楽学部紀要 (ISSN:09148787)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.A1-A16, 2003

The Piano Concerto in A-Minor opus 85 by Johann Nepomuk Hummel (1778-1837) belongs to the most successful works of this early romantic pianist. Composed in the late 1810s, performed throughout in Europe by Hummel himself, it soon became acknowledged as a masterpiece in this genre, which every young pianist should learn not only as one of their first performing pieces, but also as a guide for composition of their own piano concertos. Given this background it is understandable why the piano concertos of Frederic Chopin (1810-1849), for instance, sound remarkably similar to Hummel's A-Minor Concerto. Post mid-19th century, however, Hummel's opus 85 played an increasingly marginal role in the history of the piano concerto, particularly at public orchestral concerts, where new and symphonic piano concertos began to enjoy popularity. On the other hand, the value of this work as teaching model was never forgotten. At the conservatory in Leipzig, at that time one of the most influential institutions in Europe, it was still in great demand as one of the piano concertos that students should play at their first public performance. Koda Nobu (幸田延), who studied in Vienna from 1890-95, observed the obvious role of Hummel's piece in musical life: piano concerto for debut pianists. And afterwards, as professor of the Tokyo Academy of Music (東京音楽学校), sne introduced it as such. She selected it for the first documented performance of a piano concerto at the institution in 1901, with a second piano as accompaniment. For her first piano concerto performance with a full orchestra (1908) it was again selected. Furthermore it became tradition at the Tokyo academy for her students and their students to play it during (and particularly at the end of) their study. This lasted into the 1920s. It stands to reason that the custom of making students play Hummel's concerto resulted from the efforts of Koda and other European (particular German) guest professors at the academy in this period, who took it upon themselves to import European music culture as a whole. The establishment of this custom was evidence that their attempt succeeded. However, their endeavour and success was overlooked in the following decades, as Hummel's work was gradually perceived as out of date and old-fashioned, even among conservatories in Europe and Tokyo. This signified an end to the historical role of Hummel's Concerto in musical life. Although today's concertgoers do not know this piece, or even the name of Hummel, the performance history of his Concerto in A-Minor reflects the history of piano education. It is a piano concerto for debut performance, which transcended its time and geographical boundaries.
著者
小岩 信治 平野 昭 コイワ シンジ ヒラノ アキラ Shinji Koiwa Akira HIRANO
雑誌
静岡文化芸術大学研究紀要 = Shizuoka University of Art and Culture bulletin
巻号頁・発行日
no.7, pp.135-147, 2007-03-31

静岡文化芸術大学の室内楽演奏会1は、二〇〇六年二月二六日にアクトシティ浜松音楽工房ホール、三月一四日に東京・第一生命ホールで行われた。浜松公演は満席となり、盛況となった東京公演は後日NHK-BSで放送された。本学と浜松市楽器博物館、NPOトリトン・アーツ・ネットワーク/第一生命ホール、そして小倉貴久子ら国際的に評価された演奏家による、ユニークなプロジェクトであった。この演奏会は、一九世紀のピアノ付き合奏音楽を主要研究領域とする筆者たちの研究成果を示していた。一八三〇年代にショパンのピアノ協奏曲は、オーケストラ音楽としてだけでなくピアノ六重奏曲としても出版されていた(本学紀要、二〇〇四年)。今回の主要演目である彼の《ピアノ協奏曲第一番》ホ短調作品一-ドイツ初版(一八三三)に基づく五重奏伴奏付き-は、プレイエルが一八三〇年に製作したフォルテピアノで嶋り響いたとき、強い印象を人々に与えた。この編成でのピアノ協奏曲の、オーケストラ版とは異なる魅力が証明されたと言える。
著者
小岩 信治 コイワ シンジ Shinji Koiwa
雑誌
静岡文化芸術大学研究紀要 = Shizuoka University of Art and Culture bulletin
巻号頁・発行日
vol.5, pp.143-152, 2005-03-31

ショパンがピアノ協奏曲を書いた十九世紀序盤に、このジャンルの音楽は今日とは異なるやりかたで出版されていた。フル・オーケストラで演奏するための、全パート譜の揃ったセットのほか、弦楽器とピアノの声部だけの「部分販売」セットがしばしば販売されていた。こうして当時のピアノ協奏曲は、出版されると同時に、ピアノ付き室内楽、つまり管打楽器なしで演奏できる音楽になっていた。それはこのジャンルが、家庭やサロンで、より気楽に楽しめる音楽として存在し得たことを意味している。Around 1830, at the time of the composition of Chopin's famous piano concertos, there was a unique practice of publishing music for sale. Not only whole parts set for a full orchestra, but also smaller parts set for a piano sextet or quintet without winds, could be purchased. It was therefore possible, if there were a pianist and some string players, to play piano concertos at salons or private rooms, probably in a relaxed atmosphere. For concertgoers of today, it is a little bit difficult to imagine a piano concerto performance in such a manner. Today piano concertos are performed at big concert halls for a silent audience that understands it as an art form. In Chopin's time a concerto performance was not so "serious." For example, the audience was talking and applauded after a favorite phrase, even if the soloist was playing the piano concerto at an orchestral concert hall. The performance was understood as entertainment. The edition of Chopin's piano concertos for a piano sextet, based on their first editions of the 1830's, will enable musicians to perform these concertos with a small ensemble in an intimate circumstance, which is essential for understanding them and the genre of that time.