著者
関 清秀 五十嵐 日出夫 黒柳 俊雄 三谷 鉄夫 山村 悦夫 加賀屋 誠一
出版者
北海道大学
雑誌
環境科学 : 北海道大学大学院環境科学研究科紀要 (ISSN:03868788)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.i-47, 1978-03-25

以上述べたところで明らかなように,かなやま湖の建設を主とする開発事業は地域社会にとって重大な環境変化を意味するもので,ここに解明された南富良野町民の生活意識は,開発事業にたいする地域住民側からの環境影響評価の一表現とみなすことができる。本稿において明らかにされた点は,およそ次の如く要約される。(1)南富良野町の自然環境については,その満足度が地区部落ごとに差異がある。特に気候に開しては,かなやま湖を挟んで南西部に満足度が高い。(2)人情の篤さについては町民相互に概ね満足しているが,冬の生活を改善すべき必要性に関しては各地区とも強い意欲を示している。(3)各種の生活基盤施設の充足については町内各部落ごとに要求度が異なるが,市街地においては下水道整備,北落合においては電気施設にたいする不満が極めて高い。(4)医療施設整備への欲求は特に金山・下金山地区において高い。(5)社会福祉施設および防災施設については概ね満足している。(6)家族がみんなで楽しむ場を要望する声が強い。(7)町道未整備への不満が多い。(8)畑作地帯,低階層そして高齢者ほど,日本農業の将来は暗い,と予測している。特に女性の中には明るい予測をもつものがいない。(9)畜産地帯では前途に明るい希望をもち,生きがいを感じているものが比較的多い。(10)稲作地帯では離農指向が強い。(11)経営形態については,個別経営を主体としてこれに機械の共同利用を加味した営農への指向が強い。(12)耕地規模拡大難と後継者獲得難とは,相互に因となり果となりして悪循環現象を呈し,特に低階層に著しい。(13)政府の農業政策については,下層へ向うほど所得保障制度への支持率が低く,投入財価格制度への選択は逆に多くなる。(14)町民は,日常生活物資の購入はほとんど町内で充足しているが,他市との結合を強くもっているのは富良野市(月に1〜2回58%),旭川市(同じく47%),札幌市(同じく24%)で,帯広市(同19%)との関連は比較的薄い。(15)鉄道の運行時間と運行回数についてはかなり不満を感じている。(16)石勝線開通における根室本線のローカル化にともなう対策としては,乗合バスによる代替を希望するものが多い(町民の76%)。(17)町内への定住指向度は,林業,鉱業中心の集落では低い。特に年令層が若いほど移住指向が強い。こういった町民意識は,いうまでもなく,地域社会内の環境変動のみによって形成されているものではない。ダム建設と相前後して経験した日本経済の高度成長と石油ショック以後の社会経済変動がその背後にある。いまここに表明された住民意識を環境問題として把握し,これを環境科学的視野の中で考究するとすれば,一つには地域社会の"住みよさ"(habitability)の問題としてとりあげられるであろう。産業的にみれば自然の恩恵の極めて乏しい北海道内陸山間地帯の一つの自治体が,その住民にたいして住みよい豊かな生活環境を保証するためにはどのような施策を講じなければならないか,この調査結果の中に多くの示唆を読みとることができると思われる。最近の国土計画においては"定住圏"あるいは"環境圏"等が広域生活圏にかかわる新構想として提唱されている。しかし,"住めば都"という俚諺はもはや昔通りには通用し難い時代となりつつある。過疎地帯の自治体の深刻な苦悩はかかってこの点にある。上から与えられるキャッチ・フレーズは地元住民の生活意識になじみ難い面が多いであろうことを本研究の結果は表現している。かなやま湖の造成による環境影響に関しては,冒頭に述べた如く,まだその全容を解明するにいたってはいないが,15年後の住民意識にみる限り,顕著なプラスの効果は発見し難いといわなければならない。
著者
押谷 一 山村 悦夫
出版者
JAPAN SECTION OF THE REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION INTERNATIONAL
雑誌
地域学研究 (ISSN:02876256)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.121-132, 1996

The objective of this paper is to summarize an affective measure for industrial water pollution issues in the Philippines on the Model Reference Adaptive Theory.<br>Nowadays, a developing country such as Asian countries are success in modernization and industrialization. However, there are some seriousness of industrial pollution issues, such as water contamination. We can find some difficulty investment for environmental management in developing countries, because those countries prefer to enjoy there profit.<br>We summarize a current state in water pollution problems in the Philippines as example of the developing countries.<br>They believe such investment for environment is not be able to give any profit. We have to realize some environmental damage will bring a some economic restriction. We have an experience on industrial pollution in 1960's and '70's in Japan. We concur the industrial pollution in not only own measure in industrial sector but also some industrial and environmental policy. From our experience in the industrial pollution issues, legislative functions and some investment are required.<br>The Model Reference Adaptive Theory can provide most useful information from experiences as some models, as well as the theories assist to adapt to the developing countries to solve an industrial pollution issue.<br>We would like to suggest that to summarize that re-use of industrial water is secure not only to minimize a discharge a waster water but also to minimize a pollution control cost. It is true that systematic analysis which combined with policy-guided and investment of industries in Japanese experience on the industrial pollution measures.<br>1) input unit of resources in changing industrial structure and changing of environmental quality<br>2) strengthening on environmental regulation due to their aggravation on environmental quality and investment and some affection on economy<br>3) investment for R&D in industry and their effect<br>4) some incentives for environmental conservation and their effect<br>5) creation of environmental business from aggravation of environmental quality and strengthening on environmental regulation<br>We also would like to suggest to set those comprehensive programs from Japanese experience on measure on water pollution.<br>1) Comprehensive program for water usage<br>2) Monitoring plan for water quality<br>3) Comprehensive master plan for environmental management
著者
佐藤 博樹 矢部 光保 山村 悦夫
出版者
JAPAN SECTION OF THE REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION INTERNATIONAL
雑誌
地域学研究 (ISSN:02876256)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.1-14, 1997
被引用文献数
3

In order to reduce municipal waste generation at the source, it is important for the recycling rate and in-home disposal rate to rise. With regards to recycling, with the implementation of new systems in recent years, a generally supportive social consensus has formed. On the other hand, with regards to raising the in-home disposal rate, because of many factors that vary from region to region, it is difficult to achieve uniform progress in this area across the nation. Moreover, apart from regional differences there is also a certain amount of user opposition to be expected against efforts to transfer some of the burden of waste management costs to the individual user. In order for policy in this area to make progress, along with continuous development of waste management technology, it is important to make users aware of the costs involved and encourage them not just to consider waste management as a no-cost municipal service.<br>Using the Double-Bounded DCCVM (Dichotomous Choice Contingent Valuation Method), we have attempted to elucidate the value in monetary terms at which the users, or the demand side, estimate household solid waste disposal services to be worth-services which have been treated up until now as non-marketable. We have also attempted to elucidate factors that influence users' assessment of the benefit value of the services and to what degree these factors influence their willingness to pay for them.<br>According to the results of this evaluation, the following points became clear. First, since waste management service is considered in economic terminology, as a superior goods of high necessity, the amount respondents were willing to pay tended to increase with income level. Secondly, there was a tendency for respondents who actively practiced waste reduction and who recognized waste disposal problems as serious to be more willing to pay for such services than those who did not. Also, respondents living in single dwelling unit homes displayed a lower willingness to pay than those living in multiple dwelling unit complexes such as apartments. Third, the factor of possible extended future benefit from the services (long term residence in Kitami City), proved to have a significant influence on the amount respondents were willing to pay for waste disposal services. Fourth, when the average amount that respondents indicated in the survey, they were willing to pay for waste disposal services was compared to the actual expenditure per household of Kitami City on household solid waste disposal, the former was found to be higher by an estimated absolute value of equivalent surplus of ¥12, 167 per household per year.
著者
メンサボンス アイザックF 加賀屋 誠一 山村 悦夫
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集 (ISSN:02897806)
巻号頁・発行日
vol.1995, no.506, pp.119-127, 1995

本件級は, 地方道路投資のための意思決定モデリングにおいて2つの顕著な問題を扱っている. すなわち, 公平性と効率性のトレードオフ問題と意思決定での受益者参加の問題である. このような, 問題を統合化するモデリング手法の開発と, その地方道路投資問題への適用がここでの目的で, それらの問題は, 多基準数理計画プログラミング問題としてモデル化された. そして, それは投資によるアクセスビリティの増加量を最大化する目的と, 分布するアクセスビリティ格差最小の目的を同時に満たすように表現, 定式化された.ε制約法が, 非劣解の集合を一般化するために用いられ, また選好解の決定は, 地方開発機関に対する各リンクの重要度の情報を集約し, その重要度を基にして非劣解から選好するプロセスを導入することでおこなわれた. その結果, 道路投資のための意思決定で, 各機関の参加が図られた. このような方法は, ガーナオフィンソ地区に適用され, 実証分析がおこなわれた. その結果, 開発途上国の道路投資決定法に有効であることが明らかにされた.
著者
川嶋 辰彦 平岡 規之 山村 悦夫 田中 伸英 平岡 夫之
出版者
学習院大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
1999

1.我が国の「都市圏システム」及び「都市圏の核都市システム」について:(1)都市圏システムは集中化段階をほぼ終えており、近い将来加速的分散化段階に入る可能性が大きい。(2)核都市システムは分散化段階をほぼ終えており、近い将来加速的再集中化段階に入る可能性が大きい。(3)核都市システムは、空間的循環過程に於いて都市圏システムより凡そ20年先行している。2.我が国の「巨大都市圏システム」及び「中小都市圏システム」について:(1)巨大都市圏システムは、減速的分散化段階の後半期にある。(2)中小都市圏システムは、減速的集中化段階の後半期にある。3.我が國の大都市圏人口の変化について:(1)三大都市圏(東京、大阪、名古屋)の人口増減は、米国大都市圏の人口増減動向を後追いしている。(2)「都市圏人口の純減過程」に対する先行指標と見做せる「核都市人口の純減過程」に目を遣ると、二大都市圏(大阪、名古屋)の核都市人口は既に比較的長期間に恒り続減している。(3)大都市圏の核都市は、空間的人口集散過程の文脈に於て、将来郊外部に対して相対的強者(即ち人口吸収力が相対的に勝る立場)となり得る。(4)大都市圏の核都市は将来、中小都市圏の核都市に対して相対的強者となり得る。(5)三大都市圏人口は1960年代以降続伸しているが人口成長率は三者とも0%に近づきつつあり、これら大都市圏は将来中小都市圏に対して暫らく弱い立場に立つとは言え、上述の諸点に照らすと比較的早い時期に中小都市圏に対して再び相対的強者となり得る可能性が小さくない。4.以上を踏まえて判断すると、大都市圏の核都市部が今後極めてクリティカルな都市機能的役割りを果たす可能性が大きく、その意味で特に東京都市圏中心地域の積極的な創造的都市投資が強く乞われている。