著者
廣田 龍平
出版者
日本文化人類学会
雑誌
日本文化人類学会研究大会発表要旨集 (ISSN:21897964)
巻号頁・発行日
vol.2016, 2016

本分科会では、日本の「妖怪」概念の再検討を出発点として、前近代的な民間伝承から最先端の科学技術までを事例として取り扱い、フィールドにおける「有形と無形のあいだ」のものと人々とが織りなす関係性にアプローチすることを試みる。これは調査者の世界とフィールドの世界の二分法を問い直す一つの試みである。
著者
廣田 龍平
出版者
日本文化人類学会
雑誌
日本文化人類学会研究大会発表要旨集 (ISSN:21897964)
巻号頁・発行日
vol.2016, 2016

本発表は、日本の「妖怪」を人類学的に把握することを通じて、「無形と有形のあいだ」に現われるフィールドの諸対象を位置づける概念として提示するものである。事例として用いるのは、柳田國男が昭和初期に著した「妖怪名彙」に現われる妖怪、そしてネット怪談として知られる「くねくね」という妖怪の二つである。
著者
廣田 龍平
出版者
現代民俗学会
雑誌
現代民俗学研究 = Journal of Living Folklore (ISSN:18839134)
巻号頁・発行日
no.6, pp.113-128, 2014-03

This article critically examines the ontological commitment on which modern folkloristic studies of yokai (a category of mysterious creatures in Japanese tradition) have been established. Academic yokai scholars have assumed that yokai are supernatural beings and that yokai do not exist in mundane form. However, the adequacy of these assumptions when studying the world of people who does not share the same ontological framework as modern scholars has hitherto been of little concern in yokai studies. Through critically examining the discourses and theories that have dominated yokai studies, this article suggests that researchers have failed to understand the perspective of folk who recognize and co-inhabited with yokai.Why have yokai studies assumed this ontological commitment? There is a historical process continuing from the late Edo period on in which intellectuals and urbanites increasingly assumed what is now called yokai to be supernatural and unreal. At the turn of nineteenth century, some scholars who sought to affirm the reality of yokai began to juxtapose the supernatural realm against the backdrop of the rise of modern scientific empiricism in Japan. Furthermore, the presumed supernatural essence of yokai was a perspective that had also slowly been adopted by disbelieving researchers. This article conceives this process as an epistemological rupture by which researchers can only understand different worlds or ontologies through the ontological framework generated after the rupture. This article proposes a "plural ontology" model that makes it possible for researchers to understand the diverse worlds in which people recognize yokai.
著者
廣田 龍平
出版者
現代民俗学会
雑誌
現代民俗学研究 (ISSN:18839134)
巻号頁・発行日
no.9, pp.43-53, 2017