著者
榎本 香織
出版者
University of Tokyo(東京大学)
巻号頁・発行日
2015

審査委員会委員 : (主査)東京大学准教授 西村 明, 東京大学准教授 藤原 聖子, 上智大学教授 島薗 進, 國學院大学教授 石井 研士, 國學院大学准教授 黒﨑 浩行
著者
宍戸 俊英 榎本 香織 藤田 直之 鈴木 敦 林 建二郎 野村 昌史 板谷 直 多武保 光宏 渡辺 和吉 野田 治久 桶川 隆嗣 奴田原 紀久雄 東原 英二
出版者
社団法人日本泌尿器科学会
雑誌
日本泌尿器科学会雑誌 (ISSN:00215287)
巻号頁・発行日
vol.99, no.3, pp.543-550, 2008-03-20
参考文献数
21
被引用文献数
3 2

(目的) 前立腺肥大症患者に対して実施した, ホルミウムレーザー前立腺核出術 (HoLEP) と経尿道的前立腺切除術 (TUR-P) による治療効果を比較検討した.<br>(対象と方法) 2004年4月から2006年3月までの間にTUR-Pを施行した患者41人 (平均年齢69.2±7.3歳) と, 2005年12月から2007年2月までの間にHoLEPを施行した患者46人 (平均年齢68.2歳±7.5歳) の計87人を対象とした.<br>(結果) 両群間に患者年齢, 術前のIPSS, QOL index, 残尿量, 最大尿流率, 平均尿流率, 推定前立腺容積に有意差はなかった. ヘモグロビンの低下はTUR-P群1.91±1.3, HoLEP群1.15±1.2 (P<0.05) とHoLEP群で有意に少なかった. 手術時間はTUR-P群で118.3±369分, HoLEP群161.9±65.0分とHoLEP群で有意に長かった (p<0.001). 切除重量はTUR-P群が29.3±13.3g (10~55), HoLEP群34.8±33.4g (5~148) で有意差はなかった (p=0.337). カテーテル留置期間 (115.2±27.5vs52.1±29.6時間p<0.001) および入院期間 (9.4±2.2vs6.6±2.3日p<0.001) はHoLEP群で有意に短かった. また, 術後3ヵ月目のIPSS, QOL index, 残尿量, 最大尿流率, 平均尿流率に有意差を認めなかった.<br>(結論) HoLEPはBPHによる下部尿路閉塞に対し, TUR-Pと同等の治療効果を認めた. またTUR-Pに比べ出血が少なく, カテーテル留置期間や入院期間も短かった. HoLEPはTUR-Pの代替治療になり得る有力な治療選択肢であると考えられた.
著者
枡 良充 内山 靖 恩幣 伸子 山田 美加子 榎本 香織 軍司 晃
出版者
The Society of Physical Therapy Science
雑誌
理学療法科学 (ISSN:13411667)
巻号頁・発行日
vol.13, no.2, pp.67-72, 1998 (Released:2007-03-29)
参考文献数
13

階段昇降時の動作特性を明らかにする事を目的として,F-SCANを用い足圧中心の移動軌跡を健常人・患者25名に対して測定し,以下の結果を得た。健常人の階段昇降動作での足圧中心の移動軌跡は,前足部から踵方向へ移動後,再び前方へ移動する戻り型(Aタイプ)と,平地歩行と類似したの前方向型(Bタイプ)に大別された。健常人の降段動作での足圧中心の軌跡は全てAタイプで,昇段に比較して左右への変位を認めた(p<0.01)。一方,昇段ではA・Bの両タイプがみられた。患者では,降段動作の障害がより顕著で,機能改善とともに健常人の足圧中心の軌跡波形に近付く傾向が観察された。また,杖は立脚期を安定化させる役割があることが客観的に示された。階段昇降時の動的足圧を測定する事により,降段動作の姿勢制御の複雑さの一端が明らかとなった。
著者
榎本 香織
出版者
東京大学文学部宗教学研究室
雑誌
東京大学宗教学年報 (ISSN:02896400)
巻号頁・発行日
no.21, pp.67-83, 2003

The development of the Internet has changed the way we communicate in daily life. Expectations and anxieties concerning Computer Mediated Communications (CMC) are now being studied in many fields, including religious studies. There is a difference between websites operated by traditional organized religions and those administered by representatives of "New Spiritual Culture" groups. The former have a tendency to only offer basic information, such as teachings, schedules and a basic FAQ, and rarely set up online bulletin boards. Contrary to this, New Spiritual Movements tend to establish relatively open forums where participants enjoy communicating with each other and consider CMC a meaningful way for them to reveal their "true selves." CMC can therefore operate as a venue for individual spiritual empowerment. In this article, an official website of an organized religion, the West Tokyo Parish of the United Church of Christ in Japan, and a private spiritualist website, the Shinreigaku Kenkyujo, are taken as examples of different online communities. Differences between these sites stem from the relative intensity of their interactions with "real" social world and the appearance of multiple perspectives (sometimes paradoxical) on the Internet, which at times also confuse the website administrators. These difficulties explain the reason why people who operate religious websites, especially websites administered by organized denominations, are reticent to establish communication spaces for the general public.
著者
榎本 香織
出版者
東京大学文学部宗教学研究室
雑誌
東京大学宗教学年報 (ISSN:02896400)
巻号頁・発行日
no.23, pp.37-52, 2005

When radio broadcasting started in 1925, people often saw the radio as a "mix of science and religion" and described its character as "Radio-Kibun (a kind of numinous feeling)", indicating that people had hoped the new media would connect human beings to a new world. This feeling gradually faded over the ages, but it survived as a metaphor hidden behind culture. In 1950, when the Broadcasting Law was enacted and the ban was lifted on private radio-broadcasting, some religious groups started their own broadcastings out of a religious belief in the medium of the radio. In this paper, the different cases of Konko-kyo and Seicho-no-ie have been chosen for analysis; the former, because it had started broadcasting very early among new religions, and the latter, because it had a keen sense of using media. The staff of Konko-kyo saw the radio as a new means of propaganda and public enlightenment, but they were torn between these two uses in practice. Considering the social need at that time, they preferred a more enlightening program rather than a propagandists one, but their members thought it something missing and criticized them strictly it. The staff therefore had to seek a more effective way to balance the two, and put this dispute to rest by employing a narrative story about healing by unwavering faith. In the case of Seicho-no-ie, Masaharu Taniguchi, the leader, had a keen interest in radio not only as the tool of propaganda but also as a symbol of connection between human and mystical metaphysical object. His metaphorical remark about the radio can be seen as a reflection of the line of thinking which had been cultivated in the religious backdrops of Oomoto, New Thought, and Spiritualism, as well as in the social background of "Radio Kibun".Through these cases, we can see that they reflect their own religious colors.
著者
榎本 香織
出版者
東京大学
巻号頁・発行日
2015

審査委員会委員 : (主査)東京大学准教授 西村 明, 東京大学准教授 藤原 聖子, 上智大学教授 島薗 進, 國學院大学教授 石井 研士, 國學院大学准教授 黒﨑 浩行
著者
榎本 香織
出版者
東京大学文学部宗教学研究室
雑誌
東京大学宗教学年報 (ISSN:02896400)
巻号頁・発行日
vol.28, pp.67-88, 2011-03-31

論文/Articles