著者
中村 靖子 大平 英樹 金 明哲 池野 絢子 重見 晋也 葉柳 和則 中川 拓哉
出版者
名古屋大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2019-07-17

本研究は、独伊仏日の四カ国語圏にまたがって愛国的文化運動や、公共芸術や文化遺産保護運動、文芸誌とその検閲などを対象とし、ファシズム期のスイス、イタリア、日本、フランスにおける集合的記憶の構成過程を辿ろうとする領域横断型の学際プロジェクトである。四つの言語圏における文化運動のオラリティ資料を介して、人間の社会に情動が広範なムーヴメントを創り出すメカニズムを考察しようとするものであり、伝統的な人文学が培ってきた文献研究のスキルとテキストマイニング手法が共同することにより上記の目的を達成することが可能になると期待できる。
著者
池野 絢子
出版者
美学会
雑誌
美學 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.59, no.1, pp.140-153, 2008-06-30

This research is going to talk about the formation of 'Arte povera' as an artistic movement. Today, Arte povera is well-known all over the world as that which used 'poor' materials, such as woods, papers, coals, etc. Although this definition does not always accord with the works in respect of materials and concepts, that critical term 'povera' has succeeded in grouping up the various artists. In fact 'povera' is so ambiguous term that we can do nothing but refer to the text of a critic, Germano Celant, who named this movement. But it can be thought that between the critical discourses and the diverse works, there should be essential difference. Making it clear, this text will study from following three perspectives; the strategy of Celant, contradiction between his rhetoric and acts of artists, and problem with historicization and reception of 'Arte povera.' Through these analyses, it is aimed to show what is included in and what is excluded from the territory of 'Arte povera' along its history.
著者
池野 絢子
出版者
京都大学大学院人間・環境学研究科
雑誌
人間・環境学 (ISSN:09182829)
巻号頁・発行日
vol.19, pp.47-58, 2010

本論は,戦後イタリアの芸術家ジュリオ・パオリーニ(1940生)の初期作品の考察を通じて, 芸 術作品における「作者」のありょうを一考するものである.パオリーニは, 1960年代のはじめに, イメージを排除する反イリュージョニズムの作風で出発するのだが, 67年以降,彼の作品には写 真複製された過去の巨匠たちの絵画が登場し始める.このような写真複製の利用は,とはいえ, 単 純に過去の作品の「号|用」として片付けることはできない.というのも,その制作において問題化 されているのは,既存のイメージを新たなイメージの一部として制作に応用することではなく,む しろあるイメージを複数の作者たちに結び、つけることだと考えられるからだ. ロラン・バルトの名高い「作者の死J(1968) と相前後して発表されたパオリーニの作品にあっ て, しかしながら「作者」は, 完全に葬り去られたとも, 単純に回帰したとも言いがたいように思 われる.本論では,ノfオリーニの制作の展開を追いながら, 芸術作品における「作者」の所在を再 考する端緒を探りたい.This article will try to consider a relation between artworks and 'author' after 1960s through analyses of the early works of Giulio Paolini, post-war Italian artist. Paolini started his career with a series of anti-illusionistic works. After 1967, he began to utilize the reproductions of old masters' pictures. It will not be exact, however, to simply call such use of reproductions 'citation,' because it is not about making one existing image into another new one, but about relating an image to 'authors' instead of an unique author. Although his works were contemporary with the notable 'death of author' which argued Roland Barthes, it may be difficult to find that the author is dead nor that he comes back in them. The aim of this article is reconsidering how we can describe author of artworks, through analyzing the artistic development of Paolini.
著者
池野 絢子
出版者
京都大学大学院人間・環境学研究科
雑誌
人間・環境学 = Human and Environmental Studies (ISSN:09182829)
巻号頁・発行日
vol.19, pp.47-58, 2010-12-20

本論は, 戦後イタリアの芸術家ジュリオ・パオリーニ(1940生)の初期作品の考察を通じて, 芸 術作品における「作者」のありょうを一考するものである. パオリーニは, 1960年代のはじめに, イメージを排除する反イリュージョニズムの作風で出発するのだが, 67年以降, 彼の作品には写 真複製された過去の巨匠たちの絵画が登場し始める. このような写真複製の利用は, とはいえ, 単純に過去の作品の「引用」として片付けることはできない. というのも, その制作において問題化されているのは, 既存のイメージを新たなイメージの一部として制作に応用することではなく, むしろあるイメージを複数の作者たちに結び、つけることだと考えられるからだ. ロラン・バルトの名高い「作者の死」(1968) と相前後して発表されたパオリーニの作品にあって, しかしながら「作者」は, 完全に葬り去られたとも, 単純に回帰したとも言いがたいように思われる. 本論では, パオリーニの制作の展開を追いながら, 芸術作品における「作者」の所在を再考する端緒を探りたい.
著者
池野 絢子
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.61, no.1, pp.109-120, 2010-06-30 (Released:2017-05-22)

The purpose of this research is to show one factor of the biginning of Arte povera, the most significant artistic movement of post-war Italy, through consideration of the urban space where the artists of 1960s lived. Arte povera, which was grouped up in 1967, is considered today as one of the currents of post-minimalism begun at the end of 60s. It is difficult, however, to define Arte povera by the form, since it developed various expressions in a short period. This research analyzes the works which were made throughout 60s at Turin - the major stage of Arte povera - in order to reveal the relationship between works and cultural-social situation of the city surrounding the artists. In sixties Turin was a city of FIAT as well as a center of industry in Italy, and was suffered various problems (lack of abitation and public space, conflict between classees...etc) caused by influx of workers from the southern Italy. This argument about a case of Turin, will make clear the fact that the environment of this city at that time inspired Arte povera to explore diverse expressions.
著者
池野 絢子
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.59, no.1, pp.140-153, 2008-06-30 (Released:2017-05-22)

This research is going to talk about the formation of 'Arte povera' as an artistic movement. Today, Arte povera is well-known all over the world as that which used 'poor' materials, such as woods, papers, coals, etc. Although this definition does not always accord with the works in respect of materials and concepts, that critical term 'povera' has succeeded in grouping up the various artists. In fact 'povera' is so ambiguous term that we can do nothing but refer to the text of a critic, Germano Celant, who named this movement. But it can be thought that between the critical discourses and the diverse works, there should be essential difference. Making it clear, this text will study from following three perspectives; the strategy of Celant, contradiction between his rhetoric and acts of artists, and problem with historicization and reception of 'Arte povera.' Through these analyses, it is aimed to show what is included in and what is excluded from the territory of 'Arte povera' along its history.