著者
梅本 貴豊 田中 健史朗
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.21, no.2, pp.138-151, 2012-11-30 (Released:2013-02-11)
参考文献数
30
被引用文献数
11 7

本研究では大学生における動機づけ調整方略尺度を作成し,その尺度の構成概念妥当性と,動機づけ調整方略が学習の持続性と学習の取り組みに与える影響について検討した。まず大学生156名に自由記述の質問紙調査を実施し,動機づけ調整方略尺度を作成した。次に大学生272名に動機づけ調整方略尺度,CAMI (Control, Agency, and Means-Ends Interview),持続性の欠如,学習の取り組みからなる質問紙調査を実施した。探索的因子分析の結果,7つの動機づけ調整方略が明らかにされ,またCAMIとの関連を通してその尺度の一定の構成概念妥当性が確認された。そして重回帰分析を用いて,自律的調整方略,協同方略,成績重視方略が学習の持続性と学習の取り組みに与える影響について検討したところ,自律的調整方略が促進的な影響を,協同方略と成績重視方略が抑制的な影響を示した。これらの結果から,大学生における動機づけ調整方略について議論を行った。
著者
田中 健史朗
出版者
日本カウンセリング学会
雑誌
カウンセリング研究 (ISSN:09148337)
巻号頁・発行日
vol.46, no.1, pp.18-25, 2013 (Released:2016-03-12)
参考文献数
23
被引用文献数
2

カウンセラーの自己開示が心理臨床場面において有用な効果をもつか否かについては,賛否両論がある。本研究ではカウンセラーの自己開示を,Self-involvingと,Self-disclosingの2種類に分け,対象者のカウンセラーに対する印象評価に与える効果に違いがあるか否かを検討した。その方法として,大学生,大学院生208名を対象とし,対象者をSelf-involving群,Self-disclosing群,統制群の3群にふり分け,カウンセリング場面の逐語を読んでもらい,その逐語のカウンセラーに対する印象の評価を質問紙で尋ねた。各群の効果の違いをみるため分散分析を行った結果,Self-involvingは,カウンセラーに対する好意感と専門性を高く評価させる効果があることが見いだされた。一方,Self-disclosingは,カウンセラーに対する好意感を高める効果と,信頼感を抑制する効果があることが見いだされた。本研究の結果から,Self-involvingは被開示者にカウンセラーの専門性を印象づけることを促進させる有用な効果をもつことが示唆された。一方,Self-disclosingは被開示者にカウンセラーへの好意感を促進させる有用な効果をもつことが示唆された。しかし,Self-disclosingはカウンセラーへの信頼を抑制することも示唆された。
著者
梅本 貴豊 伊藤 崇達 田中 健史朗
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.87, no.4, pp.334-342, 2016 (Released:2016-10-25)
参考文献数
42
被引用文献数
14 17

This study examined relationships among regulation strategies, emotional and behavioral engagement, and academic achievement. Regulation strategies included metacognitive and motivational regulation strategies. Motivational regulation strategies have three subtypes: autonomous regulation strategies, cooperative strategies, and performance strategies. A self-reported survey was administered to 199 undergraduates from four universities, and an examination was conducted three months after the survey. Path analysis showed that use of metacognitive strategies was positively correlated with test scores, mainly through behavioral engagement. Moreover, use of autonomous regulation strategies was positively correlated with emotional engagement. Emotional engagement was positively correlated with test scores via behavioral engagement. On the other hand, use of performance strategies was negatively correlated with emotional engagement. Use of cooperative strategies was not correlated with engagement. These results indicate that each regulation strategy has a different function in learning, and that engagement mediates the relationships between various regulation strategies and academic achievement.
著者
梅本 貴豊 田中 健史朗
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.38, no.4, pp.385-392, 2015-03-20 (Released:2016-08-11)
被引用文献数
4

本研究は,動機づけ調整方略の使用量,また,動機づけ調整方略と学習行動との関連について,「困難」と「退屈/面白くない」という2つの学習意欲の低下理由ごとに検討を行った.具体的な学習行動としては,認知的方略の使用,学習の持続性,学習の取り組みを取り上げた.困難さによる学習意欲低下場面を想定させる質問紙と,退屈/面白くなさによる学習意欲低下場面を想定させる質問紙の2パターンを作成し,4つの大学の学生にランダムに配布した.そして,計327名の大学生のデータが分析された.まず,t検定の結果,学習意欲の低下理由によって動機づけ調整方略の使用量には差がないことが示された.次に,重回帰分析の結果,退屈/面白くないという学習意欲の低下理由において,動機づけ調整方略と学習行動とのより強い関連が示された.特に,自律的調整方略と全ての学習行動との強い正の関連が示された.以上の結果に基づき,動機づけ調整方略と学習行動との関連について議論が行われた.
著者
梅本 貴豊 田中 健史朗 矢田 尚也
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.89.17217, (Released:2018-05-25)
参考文献数
42
被引用文献数
5

This study developed a motivational regulation strategies scale for cooperative learning, and examined the relationships among strategies, motivational factors, and engagements. First, a self-reported questionnaire with open-ended questions was administered to 261 undergraduates, and 46 items were developed for the motivational regulation strategies scale. Next, a self-reported questionnaire pertaining to these items was administered to 284 undergraduates. A factor analysis indicated a five-factor structure for motivational regulation strategies in cooperative learning. The results of a partial correlation analysis among these strategies, self-efficacy, and intrinsic value supported the construct validity of the scale. The results of multiple regression analysis indicated that behavioral engagement was positively correlated with strategies to enhance a sense of duty, self-efficacy, and intrinsic value. Emotional engagement was positively correlated with active interaction strategies, strategies for structuring learning activities, and intrinsic value, and was negatively correlated with strategies to enhance a sense of duty. The effect of motivational regulation strategies on cooperative learning is discussed based on the present findings.
著者
梅本 貴豊 田中 健史朗
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究
巻号頁・発行日
2018
被引用文献数
3

<p>This study examined the relationships among motivational regulation strategies, motivational factors, and learning behaviors outside the classroom. There are three subtypes of motivational regulation strategies: autonomous regulation strategies, cooperative strategies, and performance-focused strategies. Motivational factors included in the investigation were self-efficacy and task value, while behavioral and emotional engagement and study time were selected as learning behaviors outside the classroom. A self-report questionnaire was administered to 322 undergraduates from two universities. Multiple regression analysis revealed the use of autonomous regulation strategies, and that task value was positively correlated with engagement and study time. Moreover, self-efficacy positively predicted study time. In contrast, the use of performance strategies negatively predicted engagement. The use of cooperative strategies did not predict learning behaviors. These results indicate that motivation, as well as the regulation of motivation, were important for learning outside the classroom. The effects of regulation of motivation and motivation on learning outside the classroom are discussed in light of the current findings.</p>