著者
新井 洋 土井 康明 中島 卓司 陸田 秀実 三好 潤
出版者
社団法人 日本船舶海洋工学会
雑誌
日本船舶海洋工学会論文集 (ISSN:18803717)
巻号頁・発行日
vol.9, pp.55-62, 2009 (Released:2009-10-08)
参考文献数
9
被引用文献数
7

The objective of the present study is to elucidate the ow mechanism of delaying stall by use of wavy leading edges. Experiments were carried out to examine the effects of variant wavy leading edges attached on NACA0018 section wing of aspect ratio 1.6. The Reynolds number based on the chord length is Rec = 1:38 × 105 for the experiments. For these tests, lift, drag, and moment of wings with and without wavy leading edges were measured in a circular water channel. Flow visualization on the surface of wings was also conducted in order to clarify the e ects of the wavy leading edges on the delaying stall. It is found that the wavy leading edges can control ow separation and delay stall, which in turn is good for producing large lift force at poststall angles of attack. Under the same height condition, the short width of wavy protuberance shows good performance of the wings compared with that of the long width. The wavy protuberance located near the wing tip does not enhance hydrodynamic performance.
著者
川島 敏彦 西本 仁 土井 康明 陸田 秀実 松田 英揮
出版者
公益社団法人 日本船舶海洋工学会
雑誌
日本船舶海洋工学会論文集 (ISSN:18803717)
巻号頁・発行日
vol.31, pp.1-14, 2020 (Released:2020-09-17)
参考文献数
13
被引用文献数
1 1

A small saury fishing vessel (19GT-type) is newly developed and evaluated the total performance in order to increase profits and to attract the younger generation of fishermen. On the basis of inquiring surveys to fisheries unions, ship-owners and shipbuilders, problems and needs of saury fishing vessels are analyzed. Then, the performance of conventional fishing vessels is evaluated through model resistance tests in a circulating water channel. The hull form design for the fore-body is improved by the use of wave-making resistance theory. The aft-body is improved by the use of the Eulerian scheme with the Lagrangian particles. The general arrangement of the hull form improved vessel is developed to upgrade the habitability and fishing performance. The newly developed and advanced small saury fishing vessel can reduce the fuel consumption by half compared to the conventional vessels. An actual 19 GT saury fishing vessel, constructed based on the results of this study by using the present design method, demonstrates the superiority of performance.
著者
陸田 秀実 田中 義和
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2011-04-01

申請者は,既往研究において,海洋の流れ・渦・波エネルギーによって柔軟に変形(曲げ,せん断,引張・圧縮)し,デバイス内部に分極(電圧)が生じ,電気エネルギーを生み出すことができる「柔軟発電体」と称するものを開発した.本研究では,この柔軟発電体の変形特性,発電性能を踏まえて,カキ筏のような垂下式弾性浮体ユニットに,複数の弾性圧電デバイスを組み込んだ新しいタイプの海洋エネルギー発電装置を提案・開発することを目的とした.その結果,室内実験およびフィールド試験を通して,本デバイスおよび発電装置の有用性が確認された.また,実用化に向けた設計ツールの開発および設計指針を示した.
著者
陸田 秀実 村上 一樹 土井 康明 山本 民次 川口 修
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集B3(海洋開発) (ISSN:21854688)
巻号頁・発行日
vol.67, no.2, pp.I_364-I_369, 2011 (Released:2011-12-08)
参考文献数
5
被引用文献数
3

To evaluate impacts of oyster raft placement on tidal current and seawater exchange in Etajima Bay, northern part of Hiroshima Bay, we have developed a coastal circulation model incorporating the drag force of the oyster raft in Etajima Bay. We found that the number of oyster rafts in summer season is twice as large as that in winter season. In Etajima Bay, the seawater exchange is relatively large in the northwest part, whereas the term of the seawater exchange is about one year in the southern part. Moreover, we computed some scenarios which the oyster rafts are reduced at each zone, and then it could be desirable to reduce 40% of the total number of oyster rafts in order to make a plane for reducing organic matter load from the oyster culture.
著者
川口 修 平田 靖 若野 真 山本 民次 陸田 秀実
出版者
公益社団法人 日本水産学会
雑誌
日本水産学会誌 (ISSN:00215392)
巻号頁・発行日
vol.77, no.6, pp.1043-1050, 2011 (Released:2011-12-16)
参考文献数
13
被引用文献数
2 6

江田島湾を対象に,カキ養殖モデルを構築し,カキ筏から負荷される有機物量を「ヨクセイ」,「イキス」および「ノコシ」と呼ばれる養殖実施形態別に見積もった。これにより,カキ養殖によって海底に負荷される有機物総量は年間 13.5 kg P eta−1 d−1 であり,筏台数の多い「ヨクセイ」によるものが大きいことが明らかとなった。一方,筏単位では,「ノコシ」の負荷量が「ヨクセイ」の 1.5 倍と大きかった。また,「ノコシ」は負荷量/生産量比が最も大きいことから,環境に対する負荷が大きい養殖実施形態であると結論された。