著者
奴久妻 駿介 田中 真奈美 馬場 智子
出版者
多文化関係学会
雑誌
多文化関係学 (ISSN:13495178)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.3-18, 2016 (Released:2020-09-10)
参考文献数
24

本研究は、外国人児童・生徒および少数民族の教育を受ける権利を対象とし、多様な教育のアクセスの実態を日本とタイの事例を基にして明らかにした。国際比較の視点を導入することで、日本国内のマイノリティの就学の意味づけを問い直し、新たな研究と実践のアプローチに示唆を与えることを目的としている。日本の事例では、国内外国人学校4校を対象に、教員、児童・生徒を対象とした聞き取り調査を実施した。タイの少数民族の学校3校を対象にした現地調査は、教員・スタッフへのインタビューを実施した。結論として、中央政府が特定民族の草の根的教育場を公的に学校として認可したタイの事例は、日本のノンフォーマル教育としての地方学習室・日本語ボランティア教室の今後の展開や位置づけに重要な示唆を与えてくれるだろう。一方で、マクロ面(国および地方行政両面の社会システム、教育システム)での文化・言語保護や、ミクロ面(現場レベルの多様な教育方法)での人材確保、カリキュラム開発は両国の課題であることがわかった。
著者
馬場 智子
出版者
The Ornithological Society of Japan
雑誌
日本鳥学会誌 (ISSN:0913400X)
巻号頁・発行日
vol.54, no.1, pp.45-48, 2005 (Released:2007-09-28)
参考文献数
17
被引用文献数
2

I examined prey remains collected under three osprey nests and their perches at Yashima, Takamatsu, Kagawa Prefecture, in 2002 and 2003. Forty-nine Mugil cephalus, four Lateolabrax japonicus, two Sparidae, fifty-eight Thamnaconus modestus, twenty-seven Carassius sp. and Crassistrea sp. were indentified from prey remains. T. modestus and Crassistrea sp. were new records in the diet of the Osprey in Japan.
著者
山下 修一 YEO Jennifer 湯地 涼介 中村 祐樹 山田 実加 成松 泉 平野 祐希子 YANG Lim Tong HWEE Lim Chia 野村 純 大嶌 竜午 馬場 智子 林 英子
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.41, no.2, pp.96-106, 2017 (Released:2017-07-15)
参考文献数
14

The purpose of this study was to investigate how findings in science education findings play a key role in the improvement of science lessons for secondary school students. Japanese university students created a science lesson on tomography for Singapore students as part of the TWINCLE program. We investigated the change of lesson plans, PowerPoint slides, teaching materials and worksheets on the topic of tomographic visualization before and after the lesson with our Singapore counterparts. The results of this study show three key points: 1. The process of improvement of the science lesson became a form of active learning for the university students. 2. The university students’ lesson plans and teaching materials were revised according to the context so as to find the location of blood clots present in blood vessels. 3. The revised hands-on activity exposed secondary school students to a more “authentic” application of the concept of tomography.
著者
馬場 智子
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.56, pp.71-83, 2010-03-31

The Thai government carried out an education opportunity expansion policy to establish the first a half of secondary education course in elementary schools in the '90s. It had an effective result, the quantitative expansion, but it became clear in regard to the equality of the result that there is a limit to learning. Moreover, there is the attendance percentage difference at the now local interval that succeeded in the quantitative expansion. For the cause of this difference, the lowness of the school attendance percentage of the indigenous Thai mountain people is discussed. In later years, the Thai government has began to recognize the indigenous Thai mountain people as Thai citizens and has undertaken policies to build an elementary school in a mountain village to carry out education for the Thai residents there. I am basing this report on a preceding study about the educational issues of the indigenous Thai mountain people and am intended to consider a necessary method to guarantee educational opportunities.