著者
立花 希一 TACHIBANA Kiichi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 (ISSN:1348527X)
巻号頁・発行日
vol.67, pp.57-66, 2012-03-01

There were two psychologists, Karl Buhler and Alfred Adler, who had taught Popper. Popper rarely confessed his intellectual debt, but he exceptionally said that he owed to Karl Buhler. On the other hand, Popper condemned Adler's Individual Psychology as a pseudo-science. However, as we read Adler, we are surprised to find that Popper was greatly influenced by Adler in various points such as the logic of social situation, optimism, the regulative idea of the absolute truth, the view of science as modified commonsense and so on. Popper accepted Buhler’s psychology of learning. Viewing from these contexts, it seems to us that Popper’s thought was not original at all. However Popper changed the psychology of learning into the logic of scientific learning and proposed falsificationist methodology of science. His originality is found in this point.
著者
石井 照久 川邉 聡子 今野 大樹 松本 勇紀 目黒 耕平 立花 希一 望月 一枝 ISHII Teruhisa KAWABE Satoko KONNO Hiroki MATSUMOTO Yuuki MEGURO Kouhei TACHIBANA Kiichi MOCHIZUKI Kazue
出版者
秋田大学教育推進総合センター
雑誌
秋田大学教養基礎教育研究年報 (ISSN:13449311)
巻号頁・発行日
no.13, pp.1-12, 2011-03-31

我々の身近に存在する「マンガ」を秋田大学生がどのように読んでいるのかをアンケート調査した。その結果,男子学生はほとんど少女マンガを読まないが,女子学生のほとんどが少年マンガを読んでいることが判明した。すなわちマンガ文化の接し方にジェンエンダーが存在することが判明した。その要因を考察するとともに,男子学生・女子学生それぞれに好かれているマンガの特徴色作品を解析することによって明らかにした。本報告は,秋田大学教養基礎教育科目「総合ゼミ」の講座EI文化にみられる性」において,平成22年度I期の授業で展開された成果報告でもある。
著者
立花 希一 TACHIBANA Kiichi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 = MEMOIRS OF FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES (ISSN:24334979)
巻号頁・発行日
no.72, pp.31-35, 2017-03-01

There are at least two views on what relativism is. One is a view that relativism is a position that claims any positions are equally wrong or equally false as well as equally right or equally true. Another is a view that relativism is not the position that claims any positions are equally wrong or equally false but a position that claims any positions are equally right or equally true. This paper critically examines the two views and concludes the latter is a more proper concept of relativism according to critical rationalism, and the position that claims any positions are equally wrong or equally false is not relativism but relativizationism, which is compatible with criticism in Popper's sense.
著者
石井 照久 菊池 友希子 立花 希一 望月 一枝 ISHII Teruhisa KIKUCHI Yukiko TACHIBANA Kiichi MOCHIZUKI Kazue
出版者
秋田大学教育推進総合センター
雑誌
秋田大学教養基礎教育研究年報 (ISSN:13449311)
巻号頁・発行日
no.14, pp.47-54, 2012-03-26

日本語原作のマンガや文芸作品などでは.登場人物の性別が明かされずに物語が進み,途中で,性別が明かされることがある。この手法は,読み手の想像をかきたて物語を面白くする効果がある。それではそういった日本語原作のマンガや文芸作品が他の言語に翻訳された場合はどうなるのだろうか?英語や独語では,主語を省略することがほとんど不可能であるし性別が明白な代名詞を用いる。そこで本研究では,登場人物の本当の性別を伏せて物語が進む日本語作品が英語や独語に翻訳された場合に,どのように表現されたり,工夫されたりしているのかを解析した。その結果,日本語原作の直訳に近い翻訳例,逆に原作に忠実でない意訳された翻訳例が見出された。さらに原作よりも早く性別を明かしてしまっている翻訳例も見つかった。これらの翻訳は,翻訳者が日本人かどうかによって異なるようであった。本報告は,秋田大学教養基礎教育科目「総合ゼミ」の講座C「文化にみられる性」において、平成23年度I期の授業で展開された成果報告でもある。
著者
立花 希一 TACHIBANA Kiichi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 (ISSN:1348527X)
巻号頁・発行日
vol.64, pp.33-44, 2009-03-01

This paper has two aims. The first is to warn Japan against making the same mistakes made by the Israelites of ancientIsrael in their choice of government. After the Exodus, because the people were sovereign, they initially had the opportunityto choose their form of government using democratic procedures. The government they chose, however, wasanti-democratic theocracy, and they eventually abandoned their popular sovereignty. Their choice, therefore, may be describedas democratic suicide.The second aim of the paper is to integrate a desirable theory of sovereignty with Popper's theory of democracy inwhich all kinds of (unchecked) sovereignty are rejected. The integrated theory of democracy proposed in this paper willbe suitable for the idea of democracy as popular sovereignty in Japan, which is prescribed in the current Japanese constitution(Minshushugi in the sense of Kokumin-shuken or Shuken-zaimin).
著者
立花 希一 TACHIBANA Kiichi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要. 人文科学・社会科学自然科学 (ISSN:1348527X)
巻号頁・発行日
vol.71, pp.37-49, 2016-03-01

This paper considers how we distinguish between authoritarian and critical societies. The critical tradition ischaracterized by a negative attitude toward surreptitious changes. A society may therefore be called critical if it isalert to any surreptitious changes. Is this the case with Japanese society?