- 著者
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崔 容熏
チェ ヨンフン
Choi Yonghoon
- 出版者
- 同志社大学商学会
- 雑誌
- 同志社商学 = The Doshisha business review (ISSN:03872858)
- 巻号頁・発行日
- vol.69, no.4, pp.493-513, 2018-01
研究(Article)本研究は、不確実性の高い環境下で製造業者が選択するチャネル構造(つまり、チャネル統合度)が、企業成果に如何なる影響を及ぼすかは、市場支配力という企業属性に依存することを経験的に分析したものである。日本の製造企業396社から得られた定量データの分析から導かれた具体的な発見物は次のとおりである。第1に、環境不確実性が高い場合に、統合チャネルの選択が成果変数(チャネル成長度)にポジティブに寄与する傾向は、市場支配力の弱い企業にのみ見られる。第2に、市場支配力の強い企業が不確実性の高い環境下で統合チャネルを活用する場合、チャネル成長度はむしろ低下する様相を呈した。市場支配力の強い企業は、チャネル統合という手段に頼らずとも、環境不確実性に起因する取引困難性を抑制することができる。そのために、市場支配力の強い企業による統合チャネルの利用は、資源の重複をもたらし、チャネル成長を妨げる可能性が高い。The main emphasis of current study is to confirm that firm's endemic resources such as market power could be alternative safeguarding mechanisms against trasaction difficulties. This study provides empirical evidences on the performance effects of links between governance forms, exchange attributes and firm-specific resources on the context of forward channel integration of 396 Japanese manufacturers from diverse industries. Our results of analysis showed that firms can overcome transaction difficulties of market incurred by high environmental uncertainty without necessarily integrating a certain marketing function (i.e., downstream distribution). Specifically, we found that highly dominant firms in their product markets are able to use their market power to control discretionary actions of independent intermediaries and thus safeguard channel performances from threat of opportunism even in the highly uncertain environment.