著者
西谷 修 中山 智香子 大川 正彦 林 みどり 安村 直己 阿部 賢一 米谷 匡史 蕭 幸君 上村 忠男
出版者
東京外国語大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2003

本研究の課題は、グローバル化として語られる世界変容を、ネオ・リベラリズムと戦争の変容という二つの軸を立てて解明することだったが、この3年間で、西洋の世界化という歴史的パースペクティヴを背景に、一方で「帝国」概念をニューディールとの隠れた関係から見直して現代の世界秩序の再解釈を図るとともに、9・11以後の「テロとの戦争」の分析から、現代世界における国家・権力・法秩序・暴力等の再編成のありようを追究し、現代の政治思想の諸課題を解明するなどの作業を行った。また、これらを原理的考察として、国家間システムからグローバル秩序への移行にともなう特徴的諸問題が端的に表れる諸地域(ラテン・アメリカ、東欧、東アジア等)に焦点をあて、それらの地域研究をもとにしてテーマを具体化し、ナショナルな歴史の語り、内戦と人間(個の枠の崩壊)、亡命から難民へ(民のステイタスの崩壊)などの問題を掘り下げて、国家秩序の形成と崩壊が社会形成や個人の存立に触れる地点を描き出した。これらの研究成果は本研究課題を標題とする論集として近々出版する予定である。また当初予定した映像資料等の収集は、研究遂行の過程でグローバル世界のメディアの問題と結びつき、資料を公共化すると同時にそれを軸にした討論をシンポジウムで行うという企画に発展し、H16年度に1度、H17年度に2度の国際シンポジウム(視角の地政学、<人間>の戦場から、グローバル化と奈落の夢)を実施した。その記録の一部は企画を共催した別途資金ですでに刊行され、残りの編集準備も進んでいる。共同研究の内実と、実施による新たな研究への発展、実践と成果のアクチュアルな公共化(社会還元)等、多くの面で実のある研究が遂行できたと自負している。
著者
上村 忠男
出版者
東京外国語大学海外事情研究所
雑誌
クヴァドランテ (ISSN:13445987)
巻号頁・発行日
no.11, pp.163-167, 2009-04
著者
上村 忠男
出版者
未来社
雑誌
未来
巻号頁・発行日
no.590, pp.10-21, 2018
著者
上村 忠
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
新聞学評論 (ISSN:04886550)
巻号頁・発行日
no.35, pp.p156-165, 1986-03

From 1984 to 1985 twe new theses appeared in the field of advertising and marketing journalism in Japan. One is "Bunshu-shoshu-ron"(theory of diverse and divided masses) which insists that the mass market has now dissapeared because of the multiplication and individualization of the Japanese consumers' preferenses. The other is called "TV-banare-ron"(assertion that the TV watching rete is decreasing) which claims that the effects of TV advertisments have waned because of a decrease in the TV watching rate. In my opinion these two conception significantly affect the gross amount of advertisements. In 1985 the growth rate of advertisement expenses in Japan was only 2.3% or the second to the worst in the post-war era. And the growth rate of TV-ad expenses was only 1.9% which is the worst since the beginning of commercial TV broadcasting (based on statistical data by Dentsu Inc.) Of course, we cannot assume that all these are caused by "Bunshu-shoshu-ron" or "TV-banare-ron", but at the sametime, we cannot deny the possibility that these assertions may have led to the underestimation of the effects of advertisemets. Being a researcher at a commercial broadcasting company, in this paper I have tried to make an empirical examination of "Bunshu-shoshu-ron" and "TV-banare-ron" in order to check their validity in the underestimation of the effects of advertisments. "Bunshu-shoshu-ron" is a qualitative analysis based on impressions or subjective judgements rather than a quantitative analysis. Using empirical data I made an analysis to test the assertion that there can be no more blockbusters in the already collapsed mass market. As a result of my analysis I believe that the above assertion can be refuted by the fact that many blockbusters are produced even in recent years, and many of them have more sales than those produced during the high economic growth era when the mass market is said have existed. For example, Minolta's α-7000 automatic camera and Tokyo Disney Land both accomplished 70 to 100 billion yen sales in a year. concerning other assertions of "Bunshu-shoshu-ron", I propose the corresponding objections. Concerning "TV-banare-ron", it is clear from Video Research and the Nielsen rating data that there is no trend toward a decreasing TV audience rate. Finally, I would like to criticize the general tendency for impression-based subjctivistic judgements, which are the characteristic of both theses.
著者
上村 忠男
出版者
イタリア学会
雑誌
イタリア学会誌 (ISSN:03872947)
巻号頁・発行日
no.28, pp.134-146, 1980-03-10
著者
上村 忠昌
出版者
鹿児島工業高等専門学校
雑誌
鹿児島工業高等専門学校研究報告.RESEARCH REPORTS OF KAGOSHIMA NATIONAL COLLEGE OF TECHNOLOGY
巻号頁・発行日
vol.35, pp.69-83, 2000-08-31

鹿児島県・宮崎県・愛媛県などを主として、「ラーフル」という語が「黒板拭き」という意味で使われている。業界のカタログ用語としてはかなり用いられているが、世間的には方言の状況にあり、全国的には通用しない。明治時代の初期には、大阪・愛知・和歌山あたりから西日本に広く使われていたものが、現在、西の周圏地域にだけ色濃く残ったものと思われる。語源は、幕末・明治初期の蘭学の中で用いられたと推測されるオランダ語のrafelと考えられる。rafelは、「こすること、撒糸(ホツシ)ニシタル、ほつれ糸、リント布」という意味で、明治初期に我が国に黒板が導入された時期的状況からも、語源として最も蓋然性が高い。
著者
上村 忠男
出版者
イタリア学会
雑誌
イタリア学会誌 (ISSN:03872947)
巻号頁・発行日
no.24, pp.58-71, 1976-10-01

L'avvento di Giolitti e il suo "nuovo indirizzo" nel febbraio 1901 si e definito da Filippo Turati e la maggioranza del P.S.I.un avviamento del "periodo della conquista" per il proletariato italiano. In questo atteggiamento turatiano davanti al "nuovo indirizzo" di Giolitti, l'Autore individua un caso tipico della concezione sociale-democratica della egemonia nell'eta imperialista, basato, soprattutto, su un'interpretazione del problema politico in Italia, esso e costituito da due fattori, cioe, del conato reazionario da parte del "superstite medioevo economico e morale, vecchie e nuove baronie" del Sud e del programma rinnovatore di "una borghesia vera e propria, giovane, intraprendente, moderna, " l'uno opposto inconciliabilmente e con una necessita storica -forse, si e supposta, all'inglese- all'altro, e, quindi, nella convinzione sulla efficacia politica di un' alleanza "tattica" elaborata e praticata negl'anni di "fine di secolo." In un prossimo articolo, l'Autore cerchera di chiarire alcuni significati storici di questa concezione turatiana, esaminando una critica di Gaetano Salvemini che, attraverso una sottile analisi della societa meridionale, fece notare, invece, un sostanziale accordo d'interessi classista-politici tra i sopraddetto fattori, e, aspramente denunciava la politica di Giolitti, continuatrice deteriore del "trasformismo" tradizionale piuttosto che non apportatrice di un "periodo della conquista" per il proletariato italiano.