著者
野寺 綾 中村 信次
出版者
人間環境学研究会
雑誌
人間環境学研究 (ISSN:13485253)
巻号頁・発行日
vol.15, no.2, pp.127-133, 2017 (Released:2017-12-30)

In this study, we examined the effects social networking service (SNS) applied in academic education on the facilitation of students' positive attitude toward their university. In the targeted class, both the students and teachers were encouraged to use SNS to exchange information. The students' attitudes toward their university were measured by using implicit and explicit methods at the beginning and at the end of the academic period. The results revealed that participants exhibiting low SNS usage tended to have poorer attitudes as evident from both implicit and explicit measures. This suggested that they formed a negative attitude by the end of the session. On the other hand, the worsening of the pro-university attitude was not observed in participants exhibiting high SNS use. The psychological process underlying the positive effects of active SNS usage was discussed.
著者
中村 信次
出版者
日本福祉大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2008

視覚刺激による自己運動知覚(ベクション)に及ぼす視覚刺激の3次元的布置の効果を心理実験を用いて検討し、(1)視覚刺激の奥行き知覚に変動がない条件においても、視野中心部に呈示された視覚刺激は、同一の面積をもつ周辺刺激と同等の強度を持つベクションを誘導可能であること、(2)静止背景によるベクション抑制には視野の周辺部が、静止前面によるベクション促進には視野の中心部がより大きな影響を持つこと、などを明らかとした。
著者
青木 卓也 妹尾 武治 中村 信次 藤井 芳孝 石井 達郎 脇山 真治
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.25, no.3, pp.255-265, 2020-09-30 (Released:2020-09-30)
参考文献数
46

Visually induced illusory self-motion perception is named “Vection”. In this article, we investigated the history of vection. There have been a lot of contents and technology using and relating to vection, e.g. analogue contents, movies, animations, 3D computer graphics (3D CGs), Games, and VR contents. We introduced these things in chronological order. The readers will be able to understand the history of vection very briefly.
著者
中村 信次
出版者
日本福祉大学全学教育センター
雑誌
日本福祉大学全学教育センター紀要 = The Journal of Inter-Departmental Education Center (ISSN:2187607X)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.1-12, 2017-03-31

Recent progress in the Internet technology enables everyone to present oneself easily toward many and unspecified readers. The current study conducted questionnaire survey which employed 527 Japanese university students in order to investigate relationship between SNS usage and participant's psychological characteristics concerning selfpresentation. Results indicated that lower tendencies of self-abasement and self-concealment would be resulted in higher number of the Internet services through which the participants actively posted concerning oneself. On the other hand, usage of Internet services in a manner of reactive post (comment towards posts from another users) tended to increase self-abasement and self-concealment. These results would be helpful in understanding how university students were motivated in presenting themselves in the Internet. 近年のインターネット技術の進展に伴い, 誰もが気軽に不特定多数への自己表現が可能となった. 本研究では, 大学生を対象に総数527 名の回答者が参加した質問紙調査を実施し, SNS をはじめとするインターネットサービス利用状況と回答者の自己表出傾向との関連を調べた. 調査の結果, 積極的な自己発信を行うインターネットサービスが多い回答者ほど, 自己卑下型の自己呈示を行う傾向や自己を隠蔽する傾向が低いことが示された. また, 他者の投稿に対するコメントを行うという応答型の発信を行うサービスがあるとした回答者は, そうではない回答者に比べて, 自己卑下傾向と自己隠蔽傾向が高くなった. これらの結果は, 大学生におけるインターネットを介した自己発信の動機づけの理解に役立つものと考えられる.