著者
大久保 一徳 大山 浩代 別府 万寿博 大野 友則 片山 雅英
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
構造工学論文集 A (ISSN:1881820X)
巻号頁・発行日
vol.53A, pp.1273-1283, 2007 (Released:2007-08-01)

This study is to find the local damage and failure of concrete plate due to the contact and close-in explosion by C4 explosive. First, to examine the blast effects by C4 explosive, basic explosion tests were done. Then, the relation between the maximum overpressure and distance from an explosive source is formulated. Next, to examine the local damage and failure of concrete plate due to the contact and close-in explosion by C4 explosive, the small scale explosion tests were carried out. In tests, the concrete plates (50cm x 50cm square) were employed. And, to know the material model and parameter to be used for the hydro code AUTODYN, some of test cases were numerically simulated.
著者
別府 万寿博 大野 友則 大久保 一徳 佐藤 和幸
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集A (ISSN:18806023)
巻号頁・発行日
vol.66, no.4, pp.700-716, 2010 (Released:2010-12-20)
参考文献数
13
被引用文献数
2

本研究は,火薬庫や重要構造物などのコンクリート構造物の耐爆設計法の確立に資するため,カーボンおよびアラミド繊維で裏面を補強したコンクリート板の接触および近接爆発荷重に対する耐爆性能(損傷および飛散物の低減)について実験的に検討したものである.実験では,C4爆薬を接触・近接爆発させ,繊維の方向,補強枚数がコンクリート板の耐爆性能に与える影響と補強の効果を調べている.また,繊維シートによるコンクリート板の耐爆補強効果について,応力波理論および繊維シートによる押し抜きせん断耐力増加の観点から考察した.
著者
別府 万寿博 三輪 幸治 大野 友則 塩見 昌紀
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集E (ISSN:18806066)
巻号頁・発行日
vol.63, no.1, pp.178-191, 2007 (Released:2007-03-20)
参考文献数
16
被引用文献数
4 3

本研究は,鋼製の剛飛翔体がコンクリート板に高速度で衝突した際に生じる局部破壊について検討を行ったものである.まず,高速衝突実験を行うために,質量50g~1000gの飛翔体が衝突速度約100~500m/sとなる性能を有する高圧空気式発射装置を開発した.次に,この装置を用いて普通および高強度コンクリート板に対する高速衝突実験を行い,飛翔体の衝突速度やコンクリート板の板厚・強度の相違が破壊に及ぼす影響を調べた.実験の結果,衝突速度および板厚の大小によってコンクリートの破壊モードが変化することが明らかとなった.また,表面破壊,裏面剥離の破壊プロセスを高速度ビデオカメラで可視化し,破壊の様子を観察するとともに,破壊が進展する際の条件について考察した.
著者
田中 俊輔 大野 友則
出版者
日本法科学技術学会
雑誌
日本法科学技術学会誌 (ISSN:18801323)
巻号頁・発行日
pp.685, (Released:2015-06-15)
参考文献数
15
被引用文献数
1

When traffic accidents happen, investigators observe the state of the vehicle at the crash site of the accident. Here the energy conservation law can be used to estimate the vehicle collision speed. Since the collision speed of the vehicle can be estimated from the energy of its deformed volume, investigators observe and measure the vehicle's crash state. However, when a vehicle collides into traffic signs, both the vehicle and sign will be deformed. Consequently, to estimate correctly the vehicle collision speed, the energy absorption capacity of the signs should be taken into account with the vehicle deformation after the crash.   In this study, to improve the estimation of the collision speed of the vehicle, the drop weight tests were done to examine the absorption energy of the signs. The traffic signs used in this test are a road sign, a road mirror and a guard-rail on the roadside. From test results, it can be concluded that the input energy is linearly proportion to the deformed angle of the sign. Also from this test, the relationships between energy and deformed angle of the signs can be formulated. Identification for estimating the vehicle collision speed at an accident hereafter can be done properly with ease.
著者
三輪 幸治 別府 万寿博 大野 友則 片山 雅英
出版者
日本コンクリート工学協会
雑誌
コンクリート工学年次論文集 (ISSN:13477560)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.835-840, 2006

本研究は,剛飛翔体がコンクリート板に高速で衝突した際に生じる局部破壊について,実験および数値解析的に検討を行ったものである。まず実験を行うにあたり,高圧空気式飛翔体発射装置を開発した。この装置を用いて板に対する高速衝突実験を行い,衝突速度や板厚が破壊に及ぼす影響を調べた。次に,実験に対するシミュレーション解析を行い,高速衝突を受ける場合のコンクリート材料のモデル化やひずみ速度効果の影響を検討した。解析と実験結果を比較して,数値シミュレーションの妥当性について検討を行った。
著者
大野 友則 大山 浩代 別府 万寿博 塩見 昌紀
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集A (ISSN:18806023)
巻号頁・発行日
vol.64, no.4, pp.875-888, 2008 (Released:2008-11-20)
参考文献数
24

煙火工場等の火薬類を貯蔵する火薬庫の建設においては,万が一の爆発に際しても周辺への安全を確保する必要性から保安距離が定められている.保安距離は自由空間中における爆発事象を基準として定められているが,堅固な鉄筋コンクリート造の周囲を覆土した覆土式火薬庫の内部爆発事象は自由空間での爆発とは異なるはずである.本研究は,爆発実験室で模型火薬庫を用いた爆発実験を行い,構造物の破壊や爆風圧の大きさに及ぼす覆土の効果について検討を行っている.模型火薬庫試験体は実規模の約1/20の縮尺とし,C4爆薬を試験体内部で爆発させた.実験では,覆土の厚さおよび爆薬量をパラメータとした.実験結果に基づいて覆土の有無や厚さが爆風圧に及ぼす効果を考察し,換算距離と最大爆風圧の関係を求め,現行の保安距離に係る規定との比較を行った.
著者
イアムラオー ピーラサック 藤掛 一典 大野 友則
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
構造工学論文集 A (ISSN:1881820X)
巻号頁・発行日
vol.56A, pp.1189-1195, 2010 (Released:2010-08-01)

Blasting demolition techniques of reinforced concrete (RC) buildings are quite popular in Europe and the United States. However, if the blasting demolition techniques are applied to RC buildings in Japan, there is serious concern that excessively arranged reinforcement, which is required in earthquake resistant design, may disturb the blasting demolitions. In this study, therefore, the experimental demolition of RC column specimens with C4 explosives was performed, in which the amount of explosive used, the longitudinal reinforcement ratio and shear reinforcement ratio were chosen as experimental parameters. Finally the damage of RC column specimens after blasting was investigated qualitatively and quantitatively.
著者
藤原 浩幸 得田 修 渡邉 啓二 大野 友則
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:18848354)
巻号頁・発行日
vol.79, no.807, pp.4153-4163, 2013 (Released:2013-11-25)
参考文献数
6
被引用文献数
1 1

Armored fighting vehicles with Mine Resistant Ambush Protection (MRAP) designed to counter Improvised Explosive Devices (IEDs) have attracted special interest recently. This paper describes dynamic response of a shock absorption structure to blast load. Mathematical models have been developed to predict the effects of blast load on seat-passenger systems. A blast test using scale models was performed to evaluate the blast forces acting on the vehicle and the human body. By comparing the results of mathematical models with the results of the blast test, a simple vehicle acceleration model was derived. As a result, mathematical models were improved and come to attain higher accuracy.
著者
大野 友則 橋本 進 中村 弘
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
構造工学論文集 A (ISSN:1881820X)
巻号頁・発行日
vol.59A, pp.1048-1055, 2013 (Released:2014-03-14)

In today's turbulent world, civil engineers require methods and guidance on how to design structures to resist various accidents or hostile acts. Due to accidental explosions or bomb attacks on facilities, there is the increased concern for protection of persons on the part of facility owners and facility designers. An exterior mode attack involves the throwing or placing of explosive charges near a facility. The objective of such an attack is generally the destruction of the facility and the social disturbance. In these events, explosive weights are limited to amounts that can be carried by the person. To develop blast resistant techniques, this study is to find experimentally a local failure mode of steel plate due to close-in explosion. In explosive tests, SS400 steel plates with different thicknesses are tested under various conditions. From test results, a perforating limit line for contact and close-in explosion is formulated.