著者
岡崎 宏樹
出版者
関西社会学会
雑誌
フォーラム現代社会学 (ISSN:13474057)
巻号頁・発行日
no.2, pp.84-97, 2003-05-24

本稿の目的は、「自殺論」でデュルケームが「無限という病」とよんだアノミーの概念を再検討することをとおし、欲望の無限化という<症候>を産み出す社会構造を分析することにある。最初に、欲望の無限化とはどのような生態を意味するのか、という問いを考察する。第一に、それは、主体が産業社会が生産する対象を「永続的」に追求するという行為形式を意味する。第二に、それは、欲望が特定の対象から離脱し不在の対象へと拡散することを意味する。次いで、主体に無限回の欲望追求を強いる機制を考察し、それが「進歩と完全性の道徳」にもとづく産業社会の価値体系にあるとみたデュルケームの洞察に光をあてる。さらに、デュルケームがアノミーを暴力性エネルギーの沸騰として記述した点に注目し、彼が示唆したにすぎなかった、この沸騰と産業社会の価値体系との関係を、バタイユのエネルギー経済論(「普遍経済論」)によって理論的に説明する。最後にラカンの欲望論にもとづいて、アノミーは「倒錯」を導くとする作田啓一の解釈を検討し、この現象の病理としての意味を明確にする。以上の考察は、欲求の無規制状態という通説的なアノミー解釈に再考を迫るとともに、豊かな現代社会にただよう空虚さと突発する暴力性を理解するためのひとつの糸口を与えるものとなるはずである。
著者
岡崎 宏樹
出版者
日本社会学会
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.61, no.3, pp.257-276, 2010-12-31 (Released:2012-03-01)
参考文献数
44
被引用文献数
1

本稿は,日本の中等教育を社会学の観点から考察するものである.第1節では,「中等教育の中の社会学」という主題を考察する意義について検討し,国際的視野からみた中等教育における社会学教育の重要性,社会学の教育法や教材の開発を促進する可能性,中等教育の発展に対する貢献の3点を指摘する.第2節では,日本の中等教育において社会学的知識が周辺的な位置に置かれていることを,高校「現代社会」と中学「社会(公民的分野)」の学習指導要領をもとに確認し,その要因として,社会学の学問的性格,教育行政への制度的関与の不足,社会科教育と社会学教育との連携の欠如の3点を指摘する.第3節では,「総合的学習の時間」と社会学の関係を考察し,この科目が重視する問題解決的・体験的な学習に,社会学教育が貢献しうる部分が大きいことを確認する.また,サービスラーニングを導入した社会学教育に関する諸研究を参照し,中等教育や社会学の導入期教育に効果のある体験的な社会学教育について考察する.最後に,社会科教育における社会認識を,市民性教育や現代社会の構造変化との関連で考察するとともに,社会科以外の領域でも共同性や社会性に関わる多様な学習(「生命性の学び」「他者性の学び」)がありうることを論ずる.以上によって,中等教育に関する社会学教育の研究や実践,制度的な取り組みを進めることが,日本の社会学の未来にとって重要な意味をもつことを提言する.
著者
岡崎 宏樹
出版者
日仏社会学会
雑誌
日仏社会学会年報 (ISSN:13437313)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.69-90, 2015

<p>Le présent essai a pour but de mettre en évidence, à partir du cas de la sociologie durkheimienne, la prépondérance du dialogue de la sociologie avec la philosophie au niveau de la constitution d'une perspective et de la discipline de la sociologie. La perspective de la sociologie durkheimienne se base sur la différenciation entre la conscience individuelle et la conscience collective. Selon Durkheim, « considérer les faits sociaux comme des choses » en les appréhendant du dehors permet d'étudier de façon empirique la conscience collective. En adoptant cette méthodologie, Durkheim a séparé la philosophie et la psychologie individuelle de la sociologie, et établi la sociologie en tant que discipline. Cependant, dans la réflexion sur le développement de la sociologie durkheimienne, <i>Les règles de la méthode sociologique</i> apparaissent comme un texte transitoire mentionnant des règles provisoires. En effet, la méthodologie dans <i>Les formes élémentaires de la vie religieuse</i> ne consiste pas uniquement à considérer les choses du dehors, mais de tenter d'aborder la vie sociale en décrivant de l'intérieur les expériences du sujet. Par ailleurs, l'effervescence collective, notion clé de cet ouvrage, pointe du doigt le phénomène montrant la difficulté à établir une distinction entre la conscience individuelle et la conscience collective. Au crépuscule de sa vie, Durkheim s'est penché plus profondément sur cette question, dans une étude de la philosophie pragmatique. Au cours de cet essai, nous étudierons la méthodologie dans <i>Les formes élémentaires de la vie religieuse</i>, puis mettrons en lumière la signification théorique particulière de la notion d'effervescence collective, selon une perspective ontologique. De plus, en nous référant au <i>Pragmatisme et sociologie</i> de Durkheim, nous aborderons l'importance de poursuivre la réflexion « entre » la sociologie et la philosophie pour la reconstitution de la discipline.</p>
著者
岡崎 宏樹
出版者
京都大学文学部社会学研究室
雑誌
京都社会学年報 : KJS = Kyoto journal of sociology
巻号頁・発行日
no.6, pp.1-21, 1998-12-25

Confronted with so shocking a event which gives too extraordinarily intense impression, one will lose self-control. Such experience, sometimes so delightful, sometimes so sorrowful, can change one's personalty fundamentally. What does the shock bring about? How does the experience of the shock have its overwhelming influence on a person? Where is the person whom the shock left its mark on destined to go? In order to throw light on these questions, I would like to examine the phenomenon called psychological trauma. It is not the aim of this paper to define the trauma or to examine many psychotherapies which are designed to remend it, but to examine how traumatic events occur just to get some clues to an understanding of extraordinarily intense experiences, where one may find some suggestive conclusion for sociological studies. For this purpose Sigmund Freud's Project For a Scientific Psychology is, which tries to explain all the psychological phenomena with its original neuron theory, is examined. It seems to give us no less remarkable theory to understand psychological trauma than his later writings. In fact Project itself does not refer to the trauma. Nevertheless the concept of Pain in Project seems to be full of suggestions if we regard it as one that means the traumatic event. For instance it shows that the peak of Pain namely the moment when such events are the most intense cannot be memorized in normal way. It implies the impossibility of the complete recovery which psychotherapy that attaches great importance to remembrance of traumatic experience supposes to attain. Project model can explain the reason. It also shows that the anxiety which derived from experience of Pain can establish the system of ego. In the second part of this article, what the phenomenon called recovery from trauma means will be considered, by examining, from the standpoint of the neuron theory of Project, the play of a child who experienced traumatic situation. In the study of the trauma we find many sorts of repetition. The dreams of those suffering traumatic neurosis repeat the same scene of traumatic situations. Those patients sometimes repeat the same traumatic situation as they had experienced before in the actual stuation: it is called acting-out. While, the child repeats the play which seems to express the traumatic situation. I will examine the different levels of these repetitions and show the significance of creative repetition of the play of the child, which seems to imply the possibility of impossibile recovery.
著者
岡崎 宏樹
出版者
関西社会学会
雑誌
フォーラム現代社会学 (ISSN:13474057)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.84-97, 2003-05-24 (Released:2017-09-22)

本稿の目的は、『自殺論』でデュルケームが「無限という病」とよんだアノミーの概念を再検討することをとおし、欲望の無限化という<症候>を産み出す社会構造を分析することにある。最初に、欲望の無限化とはどのような事態を意味するのか、という問いを考察する。第一に、それは、主体が産業社会が生産する対象を「永続的」に追求するという行為形式を意味する。第二に、それは、欲望が特定の対象から離脱し不在の対象へと拡散することを意味する。次いで、主体に無限回の欲望追求を強いる機制を考察し、それが「進歩と完全性の道徳」にもとづく産業社会の価値体系にあるとみたデュルケームの洞察に光をあてる。さらに、デュルケームがアノミーを暴力性エネルギーの沸騰として記述した点に注目し、彼が示唆したにすぎなかった、この沸騰と産業社会の価値体系との関係を、バタイユのエネルギー経済論(「普遍経済論」)によって理論的に説明する。最後にラカンの欲望論にもとづいて、アノミーは「倒錯」を導くとする作田啓一の解釈を検討し、この現象の病理としての意味を明確にする。以上の考察は、欲求の無規制状態という通説的なアノミー解釈に再考を迫るとともに、豊かな現代社会にただよう空虚さと突発する暴力性を理解するためのひとつの糸口を与えるものとなるはずである。
著者
岡崎 宏樹
出版者
日仏社会学会
雑誌
日仏社会学会年報 (ISSN:13437313)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.69-90, 2015-11-30 (Released:2017-07-03)

Le présent essai a pour but de mettre en évidence, à partir du cas de la sociologie durkheimienne, la prépondérance du dialogue de la sociologie avec la philosophie au niveau de la constitution d’une perspective et de la discipline de la sociologie. La perspective de la sociologie durkheimienne se base sur la différenciation entre la conscience individuelle et la conscience collective. Selon Durkheim, « considérer les faits sociaux comme des choses » en les appréhendant du dehors permet d'étudier de façon empirique la conscience collective. En adoptant cette méthodologie, Durkheim a séparé la philosophie et la psychologie individuelle de la sociologie, et établi la sociologie en tant que discipline. Cependant, dans la réflexion sur le développement de la sociologie durkheimienne, Les règles de la méthode sociologique apparaissent comme un texte transitoire mentionnant des règles provisoires. En effet, la méthodologie dans Les formes élémentaires de la vie religieuse ne consiste pas uniquement à considérer les choses du dehors, mais de tenter d'aborder la vie sociale en décrivant de l'intérieur les expériences du sujet. Par ailleurs, l'effervescence collective, notion clé de cet ouvrage, pointe du doigt le phénomène montrant la difficulté à établir une distinction entre la conscience individuelle et la conscience collective. Au crépuscule de sa vie, Durkheim s'est penché plus profondément sur cette question, dans une étude de la philosophie pragmatique. Au cours de cet essai, nous étudierons la méthodologie dans Les formes élémentaires de la vie religieuse, puis mettrons en lumière la signification théorique particulière de la notion d’effervescence collective, selon une perspective ontologique. De plus, en nous référant au Pragmatisme et sociologie de Durkheim, nous aborderons l'importance de poursuivre la réflexion « entre » la sociologie et la philosophie pour la reconstitution de la discipline.
著者
岡崎 宏樹
出版者
京都大学文学部社会学研究室
雑誌
京都社会学年報 : KJS = Kyoto journal of sociology
巻号頁・発行日
vol.6, pp.1-21, 1998-12-25

Confronted with so shocking a event which gives too extraordinarily intense impression, one will lose self-control. Such experience, sometimes so delightful, sometimes so sorrowful, can change one's personalty fundamentally. What does the shock bring about? How does the experience of the shock have its overwhelming influence on a person? Where is the person whom the shock left its mark on destined to go? In order to throw light on these questions, I would like to examine the phenomenon called psychological trauma. It is not the aim of this paper to define the trauma or to examine many psychotherapies which are designed to remend it, but to examine how traumatic events occur just to get some clues to an understanding of extraordinarily intense experiences, where one may find some suggestive conclusion for sociological studies. For this purpose Sigmund Freud's Project For a Scientific Psychology is, which tries to explain all the psychological phenomena with its original neuron theory, is examined. It seems to give us no less remarkable theory to understand psychological trauma than his later writings. In fact Project itself does not refer to the trauma. Nevertheless the concept of Pain in Project seems to be full of suggestions if we regard it as one that means the traumatic event. For instance it shows that the peak of Pain namely the moment when such events are the most intense cannot be memorized in normal way. It implies the impossibility of the complete recovery which psychotherapy that attaches great importance to remembrance of traumatic experience supposes to attain. Project model can explain the reason. It also shows that the anxiety which derived from experience of Pain can establish the system of ego. In the second part of this article, what the phenomenon called recovery from trauma means will be considered, by examining, from the standpoint of the neuron theory of Project, the play of a child who experienced traumatic situation. In the study of the trauma we find many sorts of repetition. The dreams of those suffering traumatic neurosis repeat the same scene of traumatic situations. Those patients sometimes repeat the same traumatic situation as they had experienced before in the actual stuation: it is called acting-out. While, the child repeats the play which seems to express the traumatic situation. I will examine the different levels of these repetitions and show the significance of creative repetition of the play of the child, which seems to imply the possibility of impossibile recovery.
著者
岡崎 宏樹
出版者
京都大学
巻号頁・発行日
2000-09-25

新制・課程博士