著者
羽石 英里 河原 英紀 岸本 宏子 竹本 浩典 細川 久美子 榊原 健一 新美 成二 萩原 かおり 齋藤 毅 藤村 靖 本多 清志 城本 修 北村 達也 八尋 久仁代 中巻 寛子 エリクソン ドナ
出版者
昭和音楽大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2013-04-01

歌手は自らの身体が楽器であるため、歌唱にかかわる諸器官の動きを視認することができない。本研究では、歌手の身体感覚と実際の現象との対応関係を検証することを目的として、歌手へのインタビューを行い、歌唱技術の要とされる横隔膜の動きを実時間での磁気共鳴画像法(MRI動画)を用いて可視化した。その結果、プロ歌手の制御された横隔膜の動きが観察され、その現象が歌手の主観的な身体感覚の説明とも一致することが明らかになった。また、声道や舌の形状、ヴィブラートにも歌唱技術を反映すると思われる特性がみられた。本研究で提案されたMRIによる撮像法と分析法は、歌唱技術を解明する上で有用な手段のひとつとなりうるであろう。
著者
萩原 かおり 羽石 英里 河原 英紀 岸本 宏子 下倉 結衣 本多 清志
出版者
昭和音楽大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2015-04-01

ミュージカル俳優は声を酷使することが多いが、未だ彼らの喉の健康を守る効果的な発声・訓練法が確立されているとは言い難い。本研究では、歌手の多くが体感している「喉・胸が開く」という感覚を手掛りに手技を用いての発声実験、アンケート、聴覚印象評価、MRI動画の撮像を行うことで、健康的な発声法を構築するための方法を探った。その結果、体感・評価スコア・音圧レベルの好変化、声帯位置の下制が観察される等「喉・胸が開く」という感覚に対する科学的根拠を得ることができたと考えられる。またそのMRI動画を用いての視覚による発声への影響についても良い結果が得られ、健康的な発声法訓練のための道筋を見つけることができた。
著者
岸本 宏子 羽石 英里 ERICKSON Donna エリクソン ドナ 細川 久美子 鈴木 とも恵 河原 英紀 竹本 浩典 榊原 健一 藤村 靖 新美 成二 本多 清志 中巻 寛子 長木 誠司 八尋 久仁代
出版者
昭和音楽大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2010

音楽学の学際的な研究の試みとしてとりあげた「ソプラノの声の特性」の研究は、音声学、音響学、物理学、医学、声楽演奏、声楽指導、音楽学、音楽療法等の関係分野それぞれに、有益な収穫をもたらした。しかしそれにも増す成果は、研究の進行と共に個々の分野内の研究成果の枠を超えて、「学際的研究」としての総合的な研究への興味が高まって来た。そして、新たな研究代表者の下、本研究の成果を礎とした新たな研究へと発展的に継承されることである(基盤研究C25370117「歌唱時の身体感覚の解明:MRIによる発声器官の可視化と音響分析を中心とした試み」)。
著者
岸本 宏子
出版者
東京芸術大学
雑誌
東京芸術大学音楽学部年誌 (ISSN:02872048)
巻号頁・発行日
vol.11, pp.63-81, 1985

The purpose of this study is to conduct a quantitative survey of the Italian secular vocal music in order to verify what was formal musical standard during the 16th and 17th centuries. This study is based upon an examination of three representative bibliographic tools of the field, Vogel, Il Nuovo Vogel and RISM, which are lists of printed music of the genre of the time. The historical developments are discussed according to the statistics on the number of voices and terms used, denoting any stylistic or formal meaning cited in the titles of collections listed in these three tools. The present study consists of three sections, Introduction, Main Text and Conclusion. The introduction mentions the difficult situation of Japanese scholars living in Japan and doing source study on European music, while located far from the Western World. However, recent bibliographic research projects, some of which have been international, have changed the situation so that today it has become possible with some limitations and reservations, for Japanese scholars to contribute to source study in many fields. The author's intention here is to present the possibility of a kind of source study, which can be done without using original materials. In the main part all known prints of the genre in existence, totaling 3,412 of which 2,312 are either the first edition or the earliest known edition, are examined statistically, using 11 tables and several supplementary tables and lists. The 11 tables are as follows: 1. Number of all prints between 1500 and 1700, total and subtotals for every 10 years 2. Number of first editions, total and subtotals for every 10 years 3. Number of reprints, total and subtotals for every 10 years. 4. Number of voices used in all prints, total and subtotals for every 10 years 5. Number of voices used in first editions, total and subtotals for every 10 years 6. Number of voices used in reprints, total and subtotals for every 10 years 7. Number of the 12 most frequently used terms denoting form or style in all prints, total and subtotals for every 10 years 8. Number of the 12 most frequently used terms denoting form or style in first editions, total and subtotals for every 10 years 9. Another presentation of table 7 10. Another presentation of table 8 11. Comparison of "madrigale" and "cantata" Following the first three tables, which show the changes in the number of music printed, Tables 4 through 6 are presented to examine stylistic characteristics of the music of the time according to the number of voices used. The last five tables are presented to show the changes in musical form and/or style according to the terms used in the titles. In the last part of this study it is concluded that the peak of music printing came in the second half of the 16th century, with its climax occurring between 1580 and 1610. The standard number of voices was five, followed by four-part writing in the second place. As for the musical form/style, the changes are clear. In the first generation of music printing, an enumeration of poetical forms in a given print of music is the common type of title, showing the close relationship between literary structure and music. The study also proves that no specific musical form or forms were dominant during the first two decades of the 16th century. After a decade of silence in music publishing came the golden age of music publishing, which was also the golden age for the madrigal. Around the turn of that century vague terms, such as "musiche" and "scherzi", became conspicuous, proving that forms like the madrigal and its related forms were no longer standard, but the new forms, too, were not yet standard. Towards the end of the 17th century, the term "cantata" became dominant, very scarce in actual number, but very dense in proportion to other forms. As far as the printed sources are concerned, it was thus proved that the Italian secular vocal music between 1500 and 1700 reached its climax in the late 16th century in the field of the five-voice madrigal, when both the composition of madrigals and the publication of music attained their peak.