著者
鬼沢 直哉 松宮 一道 羽生 貴弘
出版者
一般社団法人 電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会 基礎・境界ソサイエティ Fundamentals Review (ISSN:18820875)
巻号頁・発行日
vol.11, no.1, pp.28-39, 2017-07-01 (Released:2017-07-01)
参考文献数
70
被引用文献数
1

ストカスティック演算は,ソフトエラー耐性が高い演算方式として注目されているだけでなく,ある程度の誤りを許容可能なアプリケーション(画像処理,機械学習,ディープラーニング等)の増加に伴い,近年盛んに研究が行われている.本論文では,ストカスティック演算の基礎的な事項からハードウェア実現における利点・欠点について概説するとともに,ストカスティック演算の適用例として,脳の視覚情報処理を模倣した脳型LSIの実現例について幾つか紹介とともに,その省エネルギー性について議論する.
著者
立花 良 松宮 一道
出版者
日本基礎心理学会
雑誌
基礎心理学研究 (ISSN:02877651)
巻号頁・発行日
vol.41, no.1, pp.69-76, 2022-09-30 (Released:2022-12-16)
参考文献数
19

Virtual reality (VR) is a new methodology for psychological studies. Especially in modern VR head-mounted displays (HMDs), researchers can control more complex and dynamic stimulus presentation than in standard laboratory experiments, enhancing the ecological validity of research. While the studies by VR HMDs have increased, little is known about what are technical points to establish more stable VR environments and whether current VR HMDs have millisecond accuracy and precision for stimulus presentation compared to traditional laboratory environments, since most standard methods in psychological studies are not optimized for VR environments. Thus, the present article provides key features for setup of more reliable VR studies, introducing recent works that have revealed the time/timing accuracy and precision of visual and auditory stimulus presentation in modern VR HMDs.
著者
松宮 一道
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

人間は手を使った巧みな作業をどのように実現しているのか? 過去の研究は,手の周囲の空間に特化した知覚機能が巧みな手作業において重要であることを示唆していたが,そのような知覚機能がどのような仕組みで働くのかは証明されていなかった.本研究では,手が見えているときに誘発される視覚的な動きの錯視を発見し,この錯視は見えている手に対して位置の選択性を持つことが明らかにされた.さらに,この錯視は,自己所有感覚が誘発された手を能動的に動かしたときだけ生じた.この現象は,自分の手に対する空間位置の認識機構が脳内に存在することを示唆し,巧みな手作業を実現する上で身体性自己意識の機能的な役割を示している.
著者
伊師 華江 松宮 一道
出版者
Japan Society of Kansei Engineering
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18840833)
巻号頁・発行日
vol.15, no.7, pp.687-691, 2016 (Released:2016-12-26)
参考文献数
8
被引用文献数
1

This study examined how viewers' video watching was affected by the impact the display of video content on an L-shaped news ticker that shows textual information in the margin of a TV screen. By establishing video replay conditions using the L-shaped ticker and the normal screen, we analyzed the viewer's gaze fixation, and their sense of comprehension and degree of recall of the video contents. Differences in the distribution of fixation durations between the two conditions were confirmed; indicating that viewing video on the L-shaped ticker rather than on the normal screen decreased the frequency of longer fixation durations and shortened the total fixation durations when viewing video. No difference was observed in the sense of comprehension and degree of the video contents between the two conditions. Based on these findings, we discussed the possible effects of L-shaped news tickers on viewers' video recognition and the application of the results.