著者
丸山 悟 吉井 彰宏 水落 芳明
出版者
一般社団法人 日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.37, no.Suppl., pp.133-136, 2013-12-20 (Released:2016-08-10)

本研究では,ティーム・ティーチング(以下,TTとする)の授業形態において,同時通話のできるトランシーバーを用いて,教職経験のない大学院生(以下,学卒院生とする)が教員の大学院生(以下,現職院生とする)の発話を聴取可能にすることで,学卒院生の発話に与える効果について検証した.その結果,授業実践の経過と共に,学卒院生の学習者を指導する具体的な発話数が増加したことが確認された.また,学卒院生は指導の不安感が軽減し,学習場面に応じて発話を主体的に選択できるようになったことが明らかになった.以上から学卒院生が現職院生の発話を聴取可能にすることにより,効果的な発話の情報を獲得できることが示唆された.
著者
三崎 隆 西川 純 桐生 徹 川上 早苗 水落 芳明
出版者
臨床教科教育学会
雑誌
臨床教科教育学会誌 (ISSN:1883180X)
巻号頁・発行日
vol.13, no.1, pp.111-119, 2013

本研究では,小学校第2学年から第3学年にかけてクラス替えが行われて『学び合い』の考え方による授業が始まった第3学年の新しい学級集団において,前年度に『学び合い』の考え方による授業を受けた児童と前年度に『学び合い』の考え方による授業を受けていない児童の学びの様態について調査を行った。その結果,次の点が明らかになった。教科に依らずいずれの授業においても,前年度に『学び合い』の考え方による授業を受けた児童の方が,前年度に『学び合い』の考え方による授業を受けていない児童よりも,一番分かりやすく教えてくれた人と回答される児童の割合が多い。教科に依らずいずれの授業においても,前年度に『学び合い』の考え方による授業を受けた児童の方が,前年度に『学び合い』の考え方による授業を受けていない児童よりも,相手の理解の状況に合わせて理解を促すようにして教える姿勢が読み取れる。
著者
榊原 範久 水落 芳明 八代 一浩 水越 一貴
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
日本科学教育学会研究会研究報告 (ISSN:18824684)
巻号頁・発行日
vol.31, no.1, pp.27-30, 2016 (Released:2018-04-07)
参考文献数
6

学習者の自由なコミュニケーションを軸とした主体的・協同的な学びを展開するアクティブ・ラーニングの授業において,教師と学習者が一人一台タブレット型端末を持ち,同期型 CSCL の edutabを用いて学習状況を可視化した.結果,教師の言動の傾向性として,授業時間内の発話時間が減り,有益な情報を伝える可視化に関する発話割合が増加することが明らかになった.
著者
水落 芳明 西川 純
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.28, no.3, pp.206-213, 2004-09-10 (Released:2017-06-30)
参考文献数
8
被引用文献数
5

Although it is important to enhance active learning among students, one cannot deny the fact that teachers still play a pivotal role in media-assisted classes. At the majority of schools, teachers trained on media use provide their students with detailed instructions on how to use media in the learning process. In the present study, we created a classroom environment in which students others help and learn from each other through the use of electronic media, without receiving any instructions from teachers or appointed student leaders. The purpose of this study is to record and analyze the interaction patterns during such classes and to explore the effect and possibilities of media-assisted education that does not rely on teacher's instructions. The subjects were fifth-grade students in the social studies class who were novice computer users. They were given an assignment every two weeks during a two and a half-month survey period. A total of four assignments were given out. Students had to complete each assignment through interaction with their classmates and the use of electronic media, without receiving any instructions from their teacher on either how to use computers or what kind of media to use. During the survey period, the teacher made a participatory observation of the class as the students worked on their assignments. The students made reports on each of the assignments. Students produced different reporting styles for the different assignments, which can be categorized into the following four types: 1. Poorly-organized reports containing a jumble of collected information (poorly-prepared reports) 2. Well-organized handwritten reports containing selected information and the student's comments (well-organized handwritten reports) 3. Computer-printed reports containing selected information (well-organized computer-printed reports) 4. Well-organized reports consisting of handwritten as well as computer-printed papers (well-organized multi-style reports) Furthermore, the teacher recorded the number of times and the reasons why students stood up from their seats to walk around the classroom. The results show that the more the students got used to the new learning environment, the more they moved around the classroom to gather new information. In this type of classroom environment, the teacher played an important role in helping students understand how other classmates were progressing. The results of the present study suggest that even without instructions or assistance from the teacher, students can learn from each other and produce well-written reports on their work. In media-assisted classes, teachers should not only ensure that students become aware of other classmates' progress but also strive to create an environment in which students can actively interact with each other to learn from one another.