著者
金子 拓史 ヤェム ヴィボル 池井 寧
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.24, no.2, pp.143-152, 2019 (Released:2019-06-30)
参考文献数
24

We aimed to generate a walking sensation for a person who just sits on a chair. We considered that, such a virtual walking method allows a local person to experience the performances of other person or a robot who being at the remote area. In this study, we proposed a method of using tendon electrical stimulation combined with kinesthetic sensation on the lower limbs for providing high realistic sensation of walking. We developed a system that can present multisensory stimuli of visual image, kinesthetic and electrical pulses. Electrodes were placed on both the Achilles tendons and the tibialis anterior tendons of the lower limbs. We preliminarily investigated the placement of the electrodes at the lower limbs in terms of sensation of tension to select the appropriate location. We also investigated the sensation of translational motion and the sensation of walking when visual stimulation and electrical/kinesthetic stimulation were presented to the lower limbs. The result of the subjective rating indicated that kinesthetic stimulation could generate the sensations of translational motion and walking. Furthermore, tendon electrical stimulation could enhance these sensations to create more realistic experience.
著者
上田 祥平 池井 寧 広田 光一 北崎 充晃
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.15-22, 2016-03-31 (Released:2017-02-01)

We developed a walking recording and experiencing system. For the recording system we captured stereo motion images from two cameras attached to a person's forehead with synchronized data of ankles' accelerations. For the experiencing system we presented 3-D motion images with binocular disparity on a head-mounted display, and presented vibrations to user's soles of feet at the same time. The vibration was made from a footstep sound when a person walked. We found that users subjectively reported that the 3-D motion images with synchronized foot vibrations elicited stronger feelings of walking, leg motion, stepping, and telepresence than without vibrations. These results suggest that our walking experiencing system gives users somewhat active walking feelings.
著者
雨宮 智浩 池井 寧 広田 光一 北崎 充晃
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.21, no.4, pp.627-633, 2016 (Released:2017-02-01)
参考文献数
26

The representation of the peripersonal space is remapped by body action such as integrating tactile stimuli from the body's surface with multisensory stimuli presented within a limited distance from the body. Previous study showed that boundaries of the peipersonal space extend while walking with listening to a looming sound, but it is unclear whether the boundaries change when a sensation of walking is induced with no physical body motion. Here, we examine the change using a technique to induce a sensation of pseudo-walking by presenting vibrotactile stimuli of recorded footsteps sound at the feet soles. Experiments were performed to compare the reaction times to detect a vibrotactile stimulus on the chest with listening to a looming sound toward the body, taken as a proxy of the peripersonal space boundary. Experimental evaluations showed that the peripersonal space seems to expand when a sensation of pseudo-walking was clearly induced.
著者
池井 寧
出版者
バイオメカニズム学会
雑誌
バイオメカニズム学会誌 (ISSN:02850885)
巻号頁・発行日
vol.43, no.1, pp.17-22, 2019 (Released:2020-02-01)
参考文献数
1
被引用文献数
2 2

過去の体験をバーチャルリアリティ技術によって伝えるための手法について述べる.従来の追体験は多くの場合,身体を使わないメディアで体験を伝えるものであったが,バーチャルリアリティ技術を応用することより,一人称の知覚体験で過去の体験を再現し,身体感覚にも伝えられるようになる可能性がある.本稿では,身体的な追体験の考え方を述べ,実装方法の1つを示す.身体的追体験は,体験学習,身体技能の伝承,身体運用に制約のある人のQOL などに貢献できる可能性がある.
著者
雨宮 智浩 青山 一真 池井 寧 廣瀬 通孝
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2021-04-05

現在の遠隔ビデオ会議システムでは身体運動の伝達に課題があることが明らかになってきた.本研究の目的は,中枢から筋への運動指令なしで,感覚間相互作用により身体に関する潜在的知識(身体図式)を更新させ,実際の身体運動で生じる感覚情報とのゲイン調整を適切に行うことによって擬似的な身体移動体験を創出する手法の確立と適用限界の検証である.多様な身体移動体験を多様な利用者に対して安定して提供するため,(A)自然な擬似移動体験を成立させる多感覚統合のために必要な感覚情報のゲイン調整手法, (B)身体錯覚による身体移動体験の拡張条件, (C)多様な身体移動体験の創出手法の有用性と適用限界を明らかにする.
著者
海野 みのり ヤェム ヴィボル 雨宮 智浩 北崎 充晃 池井 寧
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.29-32, 2022 (Released:2022-03-31)
参考文献数
8

The objective of the present study is the creation of sensation under turning walking using a vestibular display (a motion seat). We added a yaw-rotation mechanism to our three degrees of freedom (3-DOF) motion seat, with which we investigated the contribution of yaw rotation for the turning walking sensation. After an equivalent stimulus of the seat’s yaw rotation to a real left-turn walking was determined, the virtual turning walking sensation was rated by the user study. The result suggested that yaw rotation stimulation improved the sensation of turning walking by 1.6 to 2.2 times to the 3-DOF seat; the motion generated about 34.2% sensation of the actual walking.
著者
雨宮 智浩 北崎 充晃 池井 寧
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.24, no.4, pp.371-376, 2019 (Released:2019-12-31)
参考文献数
21

This paper examined the influence of passive whole-body motions such as heave or yaw motions by a motorized chair on inducing a sensation of walking for seated participants in virtual environments while viewing a VR scene through an HMD. We conducted a pilot study to evaluate the influence of passive whole-body motions on perception as if the participant were walking. Experimental results show that the perception of pseudo-walking was greatly affected by heave motions rather than yaw motions, but just with a limited range of amplitude of heave motions. Our results suggest that the passive whole-body motions in the gravitational axis allow a clear perception of pseudo-walking. In addition, we found a strong correlation between the scores of a walking sensation and a motion sickness.
著者
上田 祥平 池井 寧 広田 光一 北崎 充晃
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.15-22, 2016

We developed a walking recording and experiencing system. For the recording system we captured stereo motion images from two cameras attached to a person's forehead with synchronized data of ankles' accelerations. For the experiencing system we presented 3-D motion images with binocular disparity on a head-mounted display, and presented vibrations to user's soles of feet at the same time. The vibration was made from a footstep sound when a person walked. We found that users subjectively reported that the 3-D motion images with synchronized foot vibrations elicited stronger feelings of walking, leg motion, stepping, and telepresence than without vibrations. These results suggest that our walking experiencing system gives users somewhat active walking feelings.
著者
雨宮 智浩 広田 光一 池井 寧 田村 秀行
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.18, no.2, pp.121-130, 2013

We conducted a user study to clarify whether a tactile flow created by a matrix of vibrators in a seat pan simultaneously presented with an optical flow in peripheral vision enhances the perceived forward velocity of self-motion. A brief tactile motion stimulus consisted of four successive rows of vibration, and the inter-stimulus onset between the tactile rows was varied to change the velocity of the tactile motion. The experimental results show that the forward velocity of self-motion is significantly overestimated for rapid tactile flows and underestimated for slow, compared with only optical flow or non-motion vibrotactile stimulation conditions. Furthermore, we examined a perceptual change in the forward velocity by the tactile flow on the seat pan applied in a car-racing computer game.
著者
井口 雅一 池井 寧 佐藤 誠 伊福部 達 廣瀬 通孝 舘 すすむ
出版者
東京大学
雑誌
総合研究(B)
巻号頁・発行日
1994

本研究の目的は、平成7年度に発足する重点領域研究「人工現実感に関する基礎的研究」の計画案を策定することである。本重点領域には、人間と仮想世界の関わり方に応じて4つの研究分野を設けている。これらの分野ごとに研究分担者の会合が開催され研究項目の設定や具体的な研究の進め方について議論が行われた。本重点領域では、各分野において専門的議論を進展させると同時に横断的視点を総合することで、基礎学問としての体系化を図ることを目指している。このため現在までに4つの分野の研究班の代表者による打ち合わせ会を開催し、各分野の分担と連携に関する意見交換を行なった。ここでは本重点領域が申請された時点以来の技術的展開も踏まえた議論が行なわれ、分担領域相互の再度の調整が行なわれた。この結果に基づいて、各分担領域の研究計画調書が起草され提出されている。さらに、本重点領域研究の総括班に参加予定の研究者を招いた研究会合を開催し、学際的な視点からの情報提供を受け、新たな研究項目の洗い出しも行なっている。これらの結果を総合して、本重点領域全体についての研究計画書が作成された。また、本重点領域研究が発足した後の全体会議の開催予定や、研究成果の公開の方法等についても、既に議論を開始している。その中で主要な会合や公開シンポジウムについての具体的な日程の調整や、研究予算の管理事務の方針などの運用面の検討も行なわれた。これらの結果により、重点領域研究の円滑な推進のための最終的なグランドデザインがまとめられている。
著者
池井 寧 山崎 一夫 古賀 章浩 森川 恒 福田 収一
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. C編 (ISSN:03875024)
巻号頁・発行日
vol.60, no.579, pp.3618-3624, 1994-11-25

The present paper describes a new design of a fluid driven microactuator which comprises a planar piston, a four-way control valve, and a mechanical feedback system that controls the output in accordance with an input displacement. Fabrication processes of the microactuator include bulk micromachining of two sheets of silicon substrate and their assembly by electrostatic bonding to glass plates. The output characteristics were measured supplying the compressed air. Generated output force was partially linear to supplied pressure and to valve displacement. However, the magnitude was asymmetric in terms of driven directions, which results from geometrical configuration essentially introduced by an anisotropic etching of the silicon. The position of the output shaft was sufficiently controlled with a designed magnification factor multiplied to the input displacement in both static and dynamic senses.
著者
池井 寧 山下 利之 茅原 拓朗 上岡 玲子 上岡 玲子
出版者
首都大学東京
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

本研究の目的は,人間の記憶力強化の新しい手法として,空間情報にかかわる人間の記憶特性を利用した容量拡大の方法論を構築することである.本手法の特徴は,携帯型コンピュータ等を用いて,場所(空間)やモノの画像と記憶掛けくぎ画像の素早い合成操作を行わせることだけで記憶を高めうることである.携帯電話を含む小型コンピュータを用いた複数の実験で,短い制限時間の記憶課題において,本手法を用いない場合に比較して著しい再生率の向上を達成しうることが実証された.