著者
苅谷 剛彦 濱名 陽子
出版者
関西国際大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

この研究は、1970年代末から1980年代初頭にかけて、政府関係の審議会等の公式文書や政策文書において、日本が西欧諸国へのキャッチアップが完了したという認識を持つに至った経緯、さらにはその認識を持つことで、その後の教育政策やその基盤となる社会認識・教育問題の社会的構築にどのような影響がおよんだのかを明らかにした。研究の結果、ジャパン・アズ・ナンバーワンなどの海外の日本認識が提供した知識の影響と、キャッチアップ型近代化の限界と問題点が日本の教育政策を打ち立てる上でのトラウマとしてつきまとっていたことが示された。中央集権制や詰め込み受験教育の弊害などの「開発国家型」の教育としての問題である。
著者
濱名 陽子
出版者
関西国際大学教育総合研究所
雑誌
教育総合研究叢書 = Studies on education (ISSN:18829937)
巻号頁・発行日
no.9, pp.165-173, 2016-03

本稿は、教員の資質能力としての「教育的愛情」に関して、これまでの教員養成に関する日本の審議会の議論のなかでの位置づけの変化を概観したうえで、この資質能力が現場で実際にどの程度必要とされているのかをいくつかの調査研究から整理しさらに教育学のなかでこの問題がどのように取り扱われてきたかを検討することで、教員や保育者の資質能力としての「教育的愛情」をどうとらえるべきかを検討する。結論として、「教育的愛情」は教員や保育者が教育実践のなかで育てていく専門性のひとつとして位置づけるべきではないかとしている。
著者
濱名 陽子
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.38, pp.146-157,en266, 1983-10-20 (Released:2011-03-18)
参考文献数
50
被引用文献数
1

The purpose of this paper is to examine how the “class system” of the elementary school in Japan has been formed, and according to which, to analize how the pupils' groupin the class and its educational function have changed. One way to measure the characteristics of the pupils' group is the homogeneity-heterogeneity of the pupils' age and their scholastic achievements and another way is the stability of the group. And it is supposed that the educational function of the class is constituted of the two dimensions; that is, the functionof instruction and the function of discipline.In the “grade system”, which was introduced in the beginning of the Meiji era, the pupils' group was homogeneous in scholastic achievements but heterogeneous in age, and the stability of the group was low.But, in the “one class system” after the institutionalization of the “class system” in 1891, the pupils' group became stable and heterogeneous in both age and scholastic achievements.In the 1900 s, the “school year class system” has spread. In this system, the pupils' group hasbecome homogeneous in age but heterogeneous in scholastic achievements. This system added the function of instruction to the function of discipline in the “one class system”, and the control of the teacher has become stronger.