著者
玉瀬 耕治 相原 和雄
出版者
奈良教育大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
教育実践総合センター研究紀要 (ISSN:13476971)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.23-31, 2004-03-31

According to Doi' s AMAE theory, it was predicted that there is some relationship between students' AMAE and Big-Five as personality traits. A new rating scale to assess the state of students' AMAE was developed on the basis of a previous study by Tamase and Wakimoto (2003). The AMAE scale consisted of 20 items, which constituted 4 subscales: AMAE-Desire, AMAE-Acceptance, AMAE-Contortion, and AMAERejection. The first two subscales were supposed to evaluate interdependent aspects of AMAE, whereas the last two subscales were supposed to evaluate distorted aspects of AMAE. One hundred and twenty-four undergraduate students participated as the rater who rated the AMAE scale (20 items) and an abbreviated form of Big-Five;Neo-PI-R, NEO-FFI (60 items). It was found that there were significant positive correlations between AMAEDesire and neuroticism (N), between AMAE-Acceptance and N, extroversion (E), or agreeableness (A), between AMAE-Contortion and N. It was also found that there were significant negative correlations between AMAEDesire and openness (O), between AMAE-Contortion and O or A, between AMAE-Rejection and E, O, or A. The implication of these findings was discussed in line with the predisposition of Japanese culture.
著者
玉瀬 耕治 相原 和雄
出版者
奈良教育大学
雑誌
奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 (ISSN:05472393)
巻号頁・発行日
vol.54, no.1, pp.49-61, 2005-10-31

Using a multi-dimensional Amae scale developed by Tamase and Aihara (2004), the relationships between interdependent Amae and sympathy, and distorted Amae and narcissism were explored. Seventy male undergraduates and a hundred and thirty-seven female undergraduates served as the subjects. They were instructed to rate each item of the four Likert-type rating scales: the multi-dimensionl Mmae scale, the sympathy scale (Uchida & Kitayama, 2001), the trust scale (Amagai, 1995), and the narcissism scale (Okada, 1999). As expected, it was found that (a) there was a significant correlation between interdependent Amae and sympathy (γ=.53), and also (b) there was a significant correlation between distorted Amae and narcissism (γ=50). Multiple regression analyses revealed that sympathy was relatively well explained by interdependent Amae (β=.49), while the egocentrism factor in narcissism was well explained by distorted Amae (β=.53). These results were discussed in line with Doi's Amae theory and multicultural perspective.
著者
玉瀬 耕治 荒木 美早
出版者
奈良教育大学教育研究所
雑誌
奈良教育大学教育研究所紀要 (ISSN:13404415)
巻号頁・発行日
no.29, pp.181-189, 1993-03-01

面接場面での連続する3つの質問のうち、初めの2つの質問が開かれた質問であるか閉ざされた質問であるかということと、それらの質問が難しい質問(親密値高)であるか易しい質問(親密値低)であるかの組合せによって4つの条件が構成された。最後の質問は親密値が中位の開かれた質問であった。大学生を用いて、これらの質問によって、全体の応答がどのように変化するかを検討した。その結果、難しい質問を開かれた形式で尋ねた場合に応答全体がもっとも長くなった。また、初めの2つの質問が閉ざされた質問の場合は、最後の質問での応答がより短くなった。
著者
玉瀬 耕治 富平 美智子 タマセ コウジ トミヒラ ミチコ Koji Tamase Michiko Tomihira
雑誌
帝塚山大学心理福祉学部紀要 = Tezukayama University bulletin of psychology and welfare
巻号頁・発行日
vol.3, pp.59-72, 2007

大学生を対象にして、「甘え」と「友人の役割行動遂行」「自己受容」「良好な友人関係」の関係が調べられた。測定尺度として、「甘え」については「希求」「受容」「歪曲」「拒絶」の4っの下位尺度が用いられた。この尺度では、前の2尺度を合わせた「相互依存的甘え」と後の2尺度を合わせた「屈折した甘え」について、主に他の尺度との関係が調べられた。「自己受容」尺度では「対人満足・生活の充実」「性格・能力の受容」の2つの下位尺度が用いられた。「良好な友人関係」尺度では「受動的友人関係」と「相互的友人関係」の2つの下位尺度が用いられた。相関係数を算出し、パス解析を行った結果、「相互依存的甘え」は「友人の役割行動遂行」を促し、その結果が直接的に「良好な友人関係」を促す場合と、「友人の役割行動遂行」が「自己受容」を促し、その結果が「良好な友人関係」を促す場合があることが分かった。これらの結果に基づいて、青年期の友人関係を理解する手がかりと「甘え」に関する臨床心理学的意義が論じられた。
著者
玉瀬 耕治 藤田 正
出版者
奈良教育大学教育研究所
雑誌
奈良教育大学教育研究所紀要 (ISSN:13404415)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.143-152, 1982-03-23

本研究では、奈良県山間部の子どもを主な対象として、子どもからみた親の称賛・叱責の実態と子どもの学習適応性について調べた。主な結果は次のとおりであった。(1)親の称賛・叱責の類型では、両親ともによくほめよく叱るRW型がもっとも多く、次いで母親ではよく叱るがあまりほめないNW型が多く、父親ではよくほめるがあまり叱らないRN型が多かった。(2)称賛の内容では、"良い成績をとってきたとき"がもっとも多く、次いで"お使い"と"そうじ"、"ごはんのあとかたずけ"が多かった。叱責の内容では、"けんかをしたりあばれたり"がもっとも多く、次いで"宿題"と"テレビ"であった。(3)RW型とRN型の家庭の子どもは、NW型とNN型(ほめも叱りもしない)の家庭の子どもに比べて学習適応性検査(新AAI)の学習態度,学習技術,および学習環境の得点が高く、より好ましい状態にあることが示された。(4)学習適応性に関して、山間部の子どもは4年生と5年生では全国平均とほぼ同じ水準であったが、6年生では劣る傾向がみられた。特に、学習態度および学習技術に関する面と、"根気強さ"が劣ることがわかった。へき地教育研究室報告特集12
著者
玉瀬 耕治 脇本 真希子
出版者
奈良教育大学
雑誌
奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 (ISSN:05472393)
巻号頁・発行日
vol.52, no.1, pp.209-219, 2003-10-31

According to Doi (1971), AMAE (hopeful expectation of someone's indulgence and favor) is a concept that represents a typical cultural tendency in Japanese interpersonal relationship. The purpose of this study was to develop an AMAE scale for college students. In study 1, items that describe AMAE states in various ordinary inter-personal situations for college students were collected from reviewing previous studies on this topic and AMAERARE (acceptance of AMAE from others) items were also derived from the AMAE items. One hundred and twenty-two college students were asked to rate the AMAE and AMAERARE items on a 4-point rating scale. The factor analyses revealed that there were two factors for the AMAE subscale, that is, 7 items as TATE (vertical relationship) factor and 6 items as YOKO (horizontal relationship) factor. On the basis of the results of AMAE subscale, the AMAERARE subscale items were selected, that is, 7 TATE items and 4 YOKO items. Finally the AMAE full scale consisted of the AMAE subscale and the AMAERARE subscale. Cronbach's as for these scales were in between .80 and .87. The AMAE scale has no significant relationship with an assertion scale for adolescents (Tamase et al., 2001). In study 2, the relationship between AMAE and self-consciousness was examined using 196 different students from study 1 as raters. A self-consciousness rating scale (Sugawara, 1984) was used in this study. The results showed that there were low significant relationships between AMAE and public self-consciousness (r=.32) and between AMAERARE and private self-consciousness (r=.28). These results were discussed in terms of future use of the scale for multicultural study.