著者
小島 悦子 季羽 倭文子 菊地 美香 菅原 邦子
出版者
天使大学
雑誌
天使大学紀要 (ISSN:13464388)
巻号頁・発行日
vol.8, pp.1-12, 2008

日本は、高齢化率の上昇に伴い、がん罹患数および死亡数ともに増加し続けている。がんによる死亡数は年間32万人を超えたが、緩和ケア病棟は全国に3,399病床(2007年)のため、がん患者の約85%は一般病院で最期を迎えることになる。日本ではリビングウィルや事前指示書などを作成する習慣が一般的ではないため、予後が限られた中でも家族が求めれば濃厚な医療が継続されることが多い。そのため医療費の中で終末期医療費が占める比率が高いが、国民皆保険制度に守られている日本人にとって医療費の負担が大きい問題とはなっていない。しかし、今後30年間は高齢化率が上昇し続けるため、終末期医療費の増加は避けられない状況にある。そのため国は在宅ホスピスケアを推進したいと考えているが、地方自治体の協力体制が不十分であることや、訪問看護システムが十分発達していないことから、在宅ホスピスケア研修が推進されない状況にある。また、一般の人々も家族への負担や急変時の対応などを懸念し、自宅で最期を迎えることに強い不安を抱いている。今後、高齢者世帯の増加とともに、一層不安は強くなると考えられる。自然なプロセスを辿って死を迎えることを尊重するために、がんと診断されてから死に至るまでその人の療養生活の質が一貫して保たれるような医療システムの構築と教育体制の強化、そして一般市民の終末期医療に関する認識が高まるような取り組みが必要である。
著者
柴田 和恵 菊地 美香 シバタ カズエ キクチ ミカ Kazue SHIBATA Mika KIKUCHI
雑誌
天使大学紀要 = Bulletin of Tenshi College
巻号頁・発行日
vol.9, pp.93-99, 2009-06-30

本研究では、看護学生のストレスマネジメント能力を高める支援方略の基礎的資料を得るため、バイオフィードバック(以下BF)法訓練中の生理的指標(心拍数)とコヒーレンス比率との関連、およびBF 法の初回訓練直前と最終訓練直後での心理的指標(気分や感情、認知判断の傾向)の変化を明らかにすることを目的とする。対象は、A大学看護学科1年生18名で、BF 訓練は1回5~10分、週3回、3週間実施し、心拍数とコヒーレンス比率の関連をSpearmanの順位相関係数を用い、POMS 短縮版とLOC の得点比較をWilcoxonの符号付順位和検定を行った。その結果、BF 法訓練中のコヒーレンス比率と心拍数が負の相関を示し、BF 法訓練後に「活気」を除く気分・感情陰性要因すべてが有意に低減した。また、内的統制志向群は、外的統制志向群に比べて、気分・感情陰性要因への影響を受けやすい傾向があった。BF 法訓練は看護学生のストレスマネジメント能力向上に期待できることが示唆された。This study was designed to provide basic knowledge and data required for strategies to enhance the ability of nursing students to manage their stress. We examined the relationship between heart rates (a physiological indicator) and rhythm coherence, as well as changes in the indicators of psychological states (feelings, emotions and cognition) during Biofeedback (BF) training. Subjects were 18 first year students in the Department of Nursing at University A. Five to ten minute sessions of BF training were held three times a week for three weeks. To examine the relationship between heart rates and rhythm coherence, we performed Wilcoxon's signed rank sum test, using Spearman's rank correlation coefficient, to compare the scores obtained from a short version of the Profile of Mood State (POMS) and a Locus of Control (LOC) scale. The results showed an inverse correlation between heart rates and rhythm coherence, significant decreases in negative mental and emotional factors, and an increase in vitality" during BF training. Students with an internal LOC were more vulnerable to negative mental and emotional factors, compared to those with an external LOC. It was demonstrated that BF training is effective in enhancing their stress management ability.
著者
柴田 和恵 菊地 美香
出版者
天使大学
雑誌
天使大学紀要 (ISSN:13464388)
巻号頁・発行日
vol.9, pp.93-99, 2009

本研究では、看護学生のストレスマネジメント能力を高める支援方略の基礎的資料を得るため、バイオフィードバック(以下BF)法訓練中の生理的指標(心拍数)とコヒーレンス比率との関連、およびBF 法の初回訓練直前と最終訓練直後での心理的指標(気分や感情、認知判断の傾向)の変化を明らかにすることを目的とする。対象は、A大学看護学科1年生18名で、BF 訓練は1回5〜10分、週3回、3週間実施し、心拍数とコヒーレンス比率の関連をSpearmanの順位相関係数を用い、POMS 短縮版とLOC の得点比較をWilcoxonの符号付順位和検定を行った。その結果、BF 法訓練中のコヒーレンス比率と心拍数が負の相関を示し、BF 法訓練後に「活気」を除く気分・感情陰性要因すべてが有意に低減した。また、内的統制志向群は、外的統制志向群に比べて、気分・感情陰性要因への影響を受けやすい傾向があった。BF 法訓練は看護学生のストレスマネジメント能力向上に期待できることが示唆された。
著者
柴田 和恵 菊地 美香 シバタ カズエ キクチ ミカ Kazue SHIBATA Mika KIKUCHI
雑誌
天使大学紀要 = Bulletin of Tenshi College
巻号頁・発行日
vol.9, pp.93-99, 2009-06-30

本研究では、看護学生のストレスマネジメント能力を高める支援方略の基礎的資料を得るため、バイオフィードバック(以下BF)法訓練中の生理的指標(心拍数)とコヒーレンス比率との関連、およびBF 法の初回訓練直前と最終訓練直後での心理的指標(気分や感情、認知判断の傾向)の変化を明らかにすることを目的とする。対象は、A大学看護学科1年生18名で、BF 訓練は1回5~10分、週3回、3週間実施し、心拍数とコヒーレンス比率の関連をSpearmanの順位相関係数を用い、POMS 短縮版とLOC の得点比較をWilcoxonの符号付順位和検定を行った。その結果、BF 法訓練中のコヒーレンス比率と心拍数が負の相関を示し、BF 法訓練後に「活気」を除く気分・感情陰性要因すべてが有意に低減した。また、内的統制志向群は、外的統制志向群に比べて、気分・感情陰性要因への影響を受けやすい傾向があった。BF 法訓練は看護学生のストレスマネジメント能力向上に期待できることが示唆された。
著者
菊地 美香 大野 和美
出版者
天使大学
雑誌
天使大学紀要 (ISSN:13464388)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.53-67, 2004-03-31

The purpose of this study was to investigate the contents of nursing skills which senior nursing students experienced, in adult nursing practice of an acute term. We distinguished the nursing skills according to each patients disease type and according to the type of teaching materials used for the students. We did a questionnaire investigation of 83 senior nursing students of "A" college, after the course and practice was finished. The results were as follows : 1. Preoperative nursing skills were evaluated at 6-37%; the rate that students could perform pre-op care was therefore low. 2. Postoperative nursing skills were evaluated at a high level particularly for "bed baths" and " wound treatment", whilst stoma care, tube-feeding, oral/nasal suctioning, etc were weaker. 3. The contents of nursing skills that students could experience were different according to the patients' disease type. The students entrusted to care for patients with a disease of the digestive organs, or of the circulatory system showed a greater tendency to perform skills better. 4. 62% of the students were prepared for clinical practice using "the hint for learning nursing skills" (information packet). 40% of the students also made use of "the self learning unit" (practice unit in the college nursing lab), to practice their nursing skills. Of all the various teaching materials available to nursing students it seems to us that "video learning" may be the least effective.
著者
足利 昌俊 菊地 美香 平口 鉄太郎 佐倉 緑 青沼 仁志 太田 順
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
インテリジェントシステム・シンポジウム講演論文集
巻号頁・発行日
vol.16, pp.17-22, 2006-09-25

In this paper, we propose a model of foraging behavior in multiple mobile robots. In this model, robots select behavior using their activities, which adjusted by interaction between other robots. And this model is using a mechanism of fighting behavior in male crickets. We simulate this model, and which shows that this model is better than a model of multiple robots without their activities about the working efficiency at dynamical working space.
著者
菊地 美香 大野 和美
出版者
天使大学
雑誌
天使大学紀要 (ISSN:13464388)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.39-50, 2005-09-30
被引用文献数
1

This study aims to understand the effects of changes in the approaches to clinical practice, specifically the introduction of skills exercises beforehand, on students' performance of nursing skills in the area of acute adult nursing in College A. Comparisons were made between the seniors of this school year (2004-2005), who had skills exercises prior to clinical practice, and those of school year (2003-2004) who did not. A questionnaire survey was conducted on 87 seniors at College A after the completion of each group's clinical practice. The response rate was 68 percent. The survey result was compared to the result of last year for analysis. The findings are as follows: 1. The nursing skills which 60 percent or more of the students were able to perform were five "post-operative" skill items, an increase of three items from the previous school year. On the other hand, the skills which only 30 percent or less of the students were able to perform were 10 items in the "pre-operative" category, up one item from the previous school year, and 23 items in the "post-operative" category, down one from the previous school year. 2. In seven items, the number of students who were able to perform the skills increased by 10 percent or more compared with the previous school year. Of the seven items, a significant difference from the previous year was found only in electrocardiogram monitor. In four items, the rate of performance by the students decreased by 10 percent or more. It is clear from the above that for more students to be able to perform nursing skills, it is necessary to introduce other methods to give them more opportunities to perform those skills in addition to the skills exercises prior to clinical practice.
著者
鳥谷 めぐみ 矢野 理香 菊地 美香 小島 悦子 菅原 邦子
出版者
天使大学
雑誌
天使大学紀要 (ISSN:13464388)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.13-23, 2002-03-31
被引用文献数
1

The purpose of this study was to identify the types of touch and to describe the meaning of touch in the context. The subjects were 3 cancer patients and 10 nurses in the palliative care unit. The data was collected from the participant observation of patients and nurse in the care unit, semi-structured interview to the nurse about the scene, which a touch arose in. These data were analyzed by the qualitative and inductive approach. The findings were as follows. 1. The touch was classified by eight types; 'the touch which aimed at the working', 'the touch for the confirmation', 'the touch to give a comfort', 'The touch to keep safety', 'the touch to support patient's independence', 'the touch of sign', 'the touch reaches to feeling', 'the touch, instead of the word'. 2. From this study, interview method was important to interpret the meaning of