著者
金子 由芳 香川 孝三 駿河 輝和 角松 生史 川嶋 四郎 四本 健二 栗田 誠 草野 芳郎
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

1990年代より活発化した援助機関によるアジア諸国への法整備支援においては、それぞれが持ち込む制度が当該国の法体系と不整合を来たし、またドナー相互の調整を欠いたまま無秩序に展開されるなど、アジアの法発展を歪める問題が浮上している。本研究では、体系自立的で予測可能性をもたらす法整備の方向性を探って、日本からアジア諸国への法整備支援の具体的実例を対象に、司法改革や土地法などの主要分野毎に研究班を組み、制度と現実の相互作用による法整備支援のプロセスを観察・評価した。方法的には、一方で実定的制度の正確な比較法的理解を深め、他方で制度が現実の法社会動態に及ぼす影響を観察する実証的手法を組み合わせた。このような検討を通じて、アジアの立法過程が有力ドナーの持ち込む新自由主義的な立法モデルに翻弄され、深刻な社会経済的影響をもたらしており、日本支援が対立に苦しむ事実、いっぽうで訴訟・和解といった司法過程による規範修正の兆しが皆無でなく、日本支援はこの側面で一定の支援成果を挙げつつあることが見出された。このような日本支援の成果は、日本自らの過去の法政策や司法観の変遷を内省する機会を与えるとともに、日本の近代化過程の制度経験をアジア諸国の問題解決に役立てるチャンスを示唆している。
著者
金子 由芳 松永 宣明 駿河 輝和 太田 博史 藤田 誠一 香川 孝三 三重野 文晴 川畑 康治
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

アセアン諸国の従来の制度構築は、欧米モデルの端的な移植、あるいは多国籍企業の便宜に応える設計に重きが置かれてきた。本研究は、中小企業の利益に根ざした制度構築の課題を、グローバリゼーションにおける中小企業政策、コーポレート・ガバナンス、金融促進、労働者の保護育成、などの多角的視点から、経済学と法学の融合的アプローチを通じて分析することをめざした。成果として、中小企業の技術効率の総合的な評価手法、中小企業の効率の特殊要因を反映した中小企業政策、企業経営判断と企業規模分布の関係性の複合要因、輸出志向型産業への労働移動の貧困削減効果、輸出牽引型産業における金融部門の貢献の限定性、中小企業促進に立った教育政策・労働法制の見直し、閉鎖会社・無限責任会社に重点を置いた企業法制の見直し、といった諸点が明らかにされた。
著者
香川 孝三
出版者
JAPAN SOCIETY FOR GENDER STUDIES
雑誌
日本ジェンダー研究 (ISSN:18841619)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.6, pp.27-40, 2003

There are important problems about the public pension paid to female persons. The Japan pension system is a three-tiered, national pension scheme, employees' pension insurance and corporate pension scheme. The former two public pensions will be discussed in this article.<BR>The basic pension benefit is paid by the national pension scheme, while the additional pension benefits are paid through the employees' pension insurance scheme. The insurance premimum for these schemes is decided by the amount of wages or salaries. So the public pension has a strong connection with the wage system in Japan. The amount of wages is determined to sustain a worker's family including husband, wife and some children. That is to say, the wage system is based on the family unit. Therefore the public pension scheme is also based on the family unit. But it should be based on the individual unit in the future. For these purposes the wage system should be designed on the individual job and work performances.<BR>The Japanese model unit of a household is based on a working husband and housewife. The housewife is not required to pay any insurance premium by herself if she gets less than 1.3 million yen as total income per a year. But she can get the basic pension benefit. It seems unfair for female persons who must pay the insurance premium by themselves. It is necessary for her to bear the cost of the insurance scheme. It is now considered at the Ministry of Health, Labour and Welfare whether to impose the burden on the housewife or her husband.<BR>When a housewife is divorced, she will be unable to maintain a living only with the basic pension benefit. She cannot use the additional pension benefit because it belongs to her ex-husband. So it is now planned to divide the additional pension benefits between husband and wife at the time of divorce.<BR>The limit of total income being less than 1.3 million yen per a year prevents female persons working in their full abilities.<BR>Female wages are in general lower than those of the male though wage discrimination on the basis of sex is subject to criminal penalties under Article 4 of the Fair Labour Standards Act providing that an employer shall not engage in discriminatory treatment of a woman as compared with a man with respect to wages by reason of the worker being a woman. On average female wages are about 60% of male wages. This brings about lower pension benefits for female persons.<BR>In Japan wages are composed of three parts: basic wages, various kinds of allowances and bonuses. Basic wages are decided on age, continuous service years, work ability, level of performance etc. There is no uniform level of wages according to the type of job or work. Therefore it is very difficult to apply the principle of "the same work, the same pay" to Japanese establishments. But proper proportionate wage differences should be kept between regular and part- time workers. This is a prerequisite for making a scheme of public pension based on the individual unit, not on the household unit.
著者
松永 宣明 藤田 誠一 金子 由芳 駿河 輝和 香川 孝三 河村 有教 河村 有教
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

経済発展にとって制度的インフラの整備は決定的に重要であり、とりわけ法整備は市場経済の発展にとって不可欠の要素である。本研究では、アジア市場経済化諸国を対象に法整備支援の現状と問題点、さらには今後の課題について学際的研究を行ない、その成果の一部は『法整備支援論-制度構築の国際協力入門』として出版した。調査結果は現在とりまとめ中であるが、各国のコーポレート・ガバナンスのありようが市場経済化の成否に大きく関わっているという暫定的な結論を得ている。