著者
遠藤 隆
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.8, pp.125-135, 1995

日米関係を論ずる際に,それぞれの分野の現状を分析するものであるが,併せて,念頭に置かねばならないことに,「日本の対米観」,或いは,「米国の対日観」というものがある。これは時代によって変わるかにみえるものであるが,戦後50周年を迎えた1995年は,歴史認識という点で,両国はやや感情的になる傾向を見せたように思われる。この傾向は,前年の12月7日,日本軍による真珠湾攻撃の犠牲者を悼む半旗がホワイトハウスの屋上に掲げられた頃からはじまる。つまり,戦争の発端となった日本の戦争責任を問うようなムードが高まった観がある。そして,発行を中止したものの,「原爆切手」の日米間の論争があった。「原爆投下が太平洋戦争の終結を早めた」という説明のついた「原爆キノコ雲切手」ということで,被爆国としての日本政府は米国務省に発行の再検討を申し入れた。続いて,ワシントンのスミソニアン航空宇宙博物館は原爆投下50周年にあわせて特別展の開催を計画した。しかし,在郷軍人会などがその内容に反対し,当初予定していた史実の描写及び説明内容が大幅に縮小・削除・変更された。このように,日米関係の歴史を回顧する気運が高まりつつある時に,このB29「エノラ・ゲイ」展示がきっかけで民間戦史研究家らの論文や図書がひときわ米国市民の注目を集めることになった。そして,この展示内容は修正に修正を重ねられたもので,確かに,広島,長崎の被害状況を詳しく一般市民に見せるよい機会でありながら,それがなかったことは,物足りなさを感じざるを得なかった。しかし,そのことがむしろ歴史学者の研究を深め,米国の原爆投下の是非論にまで発展し,マスコミを賑わすことにもなったのである。そこで,本稿では,この「エノラ・ゲイ」展示の経緯と原爆投下の決定に係わる当時の議論について,現地調査(ワシントン在住の歴史学者とのインタビューを含め)から得た情報に基づいて,考察するものである。
著者
モーエン ジョン V.
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.203-214, 1991

反シオニズムと反セミティズムという用語は殊にアメリカにおいては必ずしも正しく区別していない。厳密に言えば, シオニズムには宗教的, 文化的, 政治的側面という三つの側面があるが, いずれにしても, この二つの用語の区別は長年にわたって曖昧である。私見によれば, むしろ意識的に曖昧にされているとさえ言えるが, これは特に自己の利益のためにも出来るだけイスラエルを敵にまわしたくないと考える人びとの意図するところである。この賢明ともいえる曖昧さのために前述の二つの言葉が文字通り同義語のように扱われるのである。本稿では, 宗教的, 文化的側面からみたシオニズムと比べて政治的シオニズムはかなり後発的なものであることを思い起こせば, 当然, これらの言葉は区別できるという立場をとっている。ある意味では, それはホロコストの恐怖に対する反応であり, 充分正当化できる。また別の意味では, 何世紀にもわたって他の民族が占領してきた土地をめぐる, 歴史的不幸の産物でもあった。本稿は, ユダヤの国家がかかえる最大のジレンマを, その発生, 否, それ以前にもさかのぼって検討する。そのジレンマとは, 限られた地でいかにアラブの兄弟たちと調和を保って生きるかということであり, これほどやっかいな問題は他に類をみない。
著者
國枝 マリ
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.131-147, 1988

本論文ではニューヨーク在住の日本人ならびに韓国人子女をとりあげ, それぞれが示すアメリカ文化への同化の現象と日本・韓国文化の獲得と維持の状況を究明しようとする。まず注目すべきは, アメリカ文化浸透の度合いは, 両親の将来設計の違いによるところが大であるという点である。すなわち, 一方では, 日本人の両親は, いずれ日本に帰国することを前提として子供の将来を考える。従って, 理想は別として, 現実には日本人としての知識, 教養, 受験競争力を身につけてほしいと考える。他方, 韓国人の両親は自分たちがアメリカ永住を考えているため, 道具としてのアメリカ文化, 言語能力は歓迎するが, 心だけは韓国人としての誇りを忘れない人間に成長してほしいと願っている。これを反映して, 日本人の中でも, 特に全日制の日本人学校に学ぶ子供はその生活のほとんどが事実上日本のそれと大差なく, アメリカ文化の影響は非常に限られている。一方, 週日は現地の学校でアメリカ人と共に学び, 週末のみ日本の補習授業校に通う子供は, アメリカ滞在が長期化するにつれ, アメリカの文化を身につけ, 同時に日本文化の維持が困難となる。その境界は滞米4〜5年と見られる。ところが, 韓国人子女の場合は, ほとんどがアメリカ文化の影響を強く受けている。しかし, 親の強い希望もあり, 韓国人としての自覚は, 家庭と韓国人学校とで人為的に子供たちの心に植え付けられつつある。
著者
武田 昌之
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.109-123, 1991

The pacifists in the Weimar Era often disputed about the military execution of the League of Nations. Hans Wehberg, a scholar of international law and some other pacifists regarded it as the emergency measure, which could abolish the right of the self-defence. In other words, they criticized the inordinate expansion of the sovereignty in the modern nation states.
著者
馬場 雅美
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.1-20, 1990

The focus of this paper is not on the iconography, but on the backgrounds and frameworks of the frescoes in the church of Saint-Jaques-des-Guerets. These paintings are an example of uni-white backgrounds typical of the Romanesque mural paintings. The researchers have explained that the white backgrounds were used due to shortage of funds. However, analyses of details of their remaining frameworks and backgrounds discloses a symbolic system in architecture, frameworks and backgrounds. I reconstructed the ornamentaion system in this church as follows : 1)the mandorla of the Christ consists of the single but valuably colored three dimensional patterns ("light pattern" whrch I suggested in my preceeding papers in '89); 2)the same patterns which are repeated but doubled with simpler colors are not framing the two dogmatic scenes that of the "Crucifixion" and of the "Maestas Domini, " as F. Gaborit said, but framing the walls between windows (pl. 3); 3)this patterns are hierarchilized between the apse (double patterns) and the nave (simple patterns); 4)two contrasting colored bands pearled in the middle are framing and dividing the scenes; 5)the white curtain patterns are found all around under the scenes; 6)the architectonic frames in the paintings have two categories : the symbolic and abstract frame (sacred frame of Jacob) and the scenery decor (scenes of saint Nicolas and the Birth of Christ); 7)the white backgrounds unify all scenes except the underground or infernal scenes (grey and red backgrounds) at the "Descent to the Limbo." In this ornamental program, the central window situated between the two dogmatic panels functions as the "light-God, " because the Hand of God appears there and this window is surmounted by the "Agnus Dei." The "light patterns" of the Mandorla reflect some significant parts of architecture : the top of walls with the ceiling as heaven and the windows transforming natural light to transcendental light. The light from the 12 openings each signed by a cross expresses itself as divine light by the "light pattern" frames which are equivalent to the Mandorla's. And the mystic events are developed on the white backgrounds as plenitude of this transcendental light. The white curtains must cover these mystic scenes and reveal their identity to initiators under the hieratic or perpendicular perspective. The sources of these uni-white backgrounds will be some illuminations as the Alquin Bible or the Gauzlin Gospel Book, produced at the School of Tours, the scriptorium located not so far from this Saint-Jacques-des-Guerets. Behind the white backgrounds' use, I find Carolingian high intellectuals under the neo-platonic influences.
著者
原 俊彦
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.149-175, 2000

This paper focuses on the fertility development and family policy in the Federal Republic of Germany, from 1910 to 1998. This is a part of the research project, a comparative study of low Fertility and Family Policy in Developed Countries (the research grant for Policy Sciences Promotion Project by the Japanese Ministry for Health and Welfare No.10100101). The purpose of this three-year research project is to clarify the trends and determinants of fertility, and the policy responses to low fertility and their effects in developed societies, and to explore the policy implications for Japan. The study will focus on a couple of developed countries each year and compare these countries' studies at the end of the third year to synthesize the results to provide scientific basis for policy proposals. Reviewing the research reports of BIB (Bundesinstitut fur Bevolkerungsforschung) and using the statistical data of Council of Europe(CD-ROM : 1999), we analyzed 1) Trends and determinants of attitudes and behaviors regarding fertility and the family, 2) Family policy measures to cope with changes in fertility and the family and their effects, 3) Policy implications derived from Germany for Japan The important findings are : 1. In Germany, the social norm for making small families established before Word War II shaped the basic trend of the fertility decline after the postwar baby boom and caused the continuous postponement of marriage and the first child bearing. The relatively low extra-marital births ratio and the only slowly increasing cohabitation in former West Germany show the unchanged conservative attitudes for marriage and child bearing. 2. The historical review of the population policies in Nazi regime and in former East Germany under the socialist government shows that even the strong pro-natalistic policies can have only temporal and limited effect on fertility development. And they could cause a rather strong reaction if they are terminated. The economic support for child bearing in former West Germany and in present Germany show no visible effects on fertility trends either.
著者
坂東 浩司
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.107-119, 1988

日本固有の事物や日本の文化的特徴を有する事柄の英訳法は, 文章の種類やその用途によって訳出法は異なるが, 大体次の六つの方法が考えられる。(イ)類似事物の英語相当語を代用する。(口)英語相当語に'Japanese'を冠する。(ハ)説明的表現にする。(二)日本語をそのまま英語化する。(ホ)日本語と, 英語相当語または説明的表現を併置させる。(へ)和英合成の複合語にする。本稿では, これらの英訳法の特徴を概説したうえで, LafcadioHearnの物語文学作品に焦点を絞り, それらの作品中に散見される日本文化に関する語彙が上述のどの方法によって英訳されているかを考察した。考察にあたっては, Edward G.Seidensticker訳による川端康成の小説『伊豆の踊子』, 『雪国』, 『千羽鶴』の三作品を中心とした他の翻訳者たちによる英訳法との比較考察をおこなうことによって, Hearnの特異点を浮き彫りにさせた。その結果, 彼の物語文学における英訳法は他の翻訳者たちのそれとは異なり, 随筆や論考における英訳法と同様の手法を用いているという結論を導くことができた。これは, Hearnが作家であると同時に研究者であるため, 彼にとっては物語文学が随筆や論考などの一連のジャンルの著作と同様に, 広義の日本研究の一環であり, 日本人の精神的特性を究明し, それを英米人に紹介するという彼の主要テーマの延長線上にあるためである。実際の創作過程において, 彼が日本の風俗・習慣や日本的色彩の濃い語彙を積極的に作品中に採り入れて英訳を試みているのも, こうした彼の執筆姿勢の反映であると見ることができると論及した。
著者
佐保 吉一
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.119-134, 2000

The purpose of this article is to verify the development of the Jutland Proprietors' Quarrel in 18th century Denmark and to consider the meaning of it. In Denmark in 1784,the reform-intentioned government was born and so-called "agricultural reform" had set its course. Soon major laws came out; the adjustment of the relations between landlord and farmer, to the advantage of the latter (1787), abolition of the Stavnsband (adscription) (1788), and so on. The consolidation of the farming land had gone further and already changed the scenery of the rural landscape. And two further measures that favored the peasant were the rights to trade in corn and to stallfeed oxen, which had hitherto been the exclusive privileges of the landowner. As the reform proceeded, 103 Jutland landowners in 1791 presented a petition to the Crown Prince for the abolition of the new measures as injurious to the country. "What is passed by Royal Order" retorted the Crown Prince, "cannot be changed." Later this petition was sent to the Danish Chanceller and the attorney general at that time, Christian Colbjornsen, published a critical pamphlet on the petition by the Jutland landowners. Finally, a survey committee had been set up and Colbjornsen brought a lawsuit against Luttichau, who was the one that handed the petition to the Crown Prince and criticized Colbjornsen harshly. The committee found out that there were some false signatures and Colbjornsen won the lawsuit. The Jutland landowners were defeated, which meant that the reformists won and the government acquired a confidence to go on further with the reform. In the meantime, the landowner-hating bourgoisie of Copenhagen favored the development. And there came a voice of erecting a monument in order to commemorate the introduction of these peasant reforms in the gratitude to King Christian VII. This brought the erection of the Liberty Memorial (completed in 1797). As far as the agricultural reform is concerned, the final goal was the abolition of the boonwork (hoveri) and this was the most critical issue that deprived the landowners of their social and economic power. The government was watching the development of the peasants' uprising and the landowners' response. At length government officials decided to slow down the reform by issuing some Royal Decrees that favored the landowner class. Standing in between, the position of the government became difficult and they took the course in between. And this compromising course was caused by the incident of this Jutland Proprietors' Quarrel.
著者
佐保 吉一
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.29-48, 2006-03-25

The aim of this study is to conduct a fundamental study on the Danish Reformation, from the political point of view. Specifically there are three different phases for the process; (1) the spread of Luther's teaching (1517-33), (2) the Count's War (1534-36), (3) the promulgation of the Coronation Charter and Church Ordinance etc. (1536-50). During the first phase, Lutherism introduced into Denmark already in 1519. And gradually the doctrine of Luther spread in Denmark, especially in the towns. Frederik I passed away in April 1533. The official church policy of his was not something definite, swinging between Catholicism and Protestantism. But personally he seemed favored the Lutherism. During the second phase after the death of Frederik I, the political crisis broke out. In 1533 summer, they could not decide the next Danish king and the Rigsraad. consisting of the higher nobility and clergymen took over to govern the country. This led to the the Count' War. The town of Lubeck took the revenge. After two years, the oldest son of ex-king, Duke Christian (later Christian III) gained power and he ended the war. During the third phase, Christian III marched into Copenhagen in August 1536 and soon ordered imprisonment of 7 Catholic bishops. Christian III's victory was a prelude to the Reformation in Denmark. The Diet mettings of October 1536 agreed to the policy of the king and in 1537 the fundamental law of the new church, Church Ordinance came out. Finally the Danish translation of the Bible published in 1550. The characteristics of the Danish Reformation are; it is known as "bloodless" and conducted in a very short time, and it was a political reform from above, conducted by the initiative of the king. After the Reformation the tradition of the Apostolic Succession ceased. Looking at the process of the realization of the Danish Reformation, it is the course of the centralization of political power to the king, which led to the introduction of the absolute monarchy in 1661.
著者
FUNATSU Michelle
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.83-96, 1994

1994年8月に,札幌国際交流プラザ主催による第三回日米露学生集中講座が,「相互依存,平和維持」に関するグローバルな視野を育成し,講義,演習,討論,見学を通して学生に学習する場を与えることを目的として開催された。本論は,その集中講座の中で筆者が担当した2回の講義に基づき,若者の中で無意識の内に形成される精神構造を指摘し,それがもたらす様々な弊害を考察する。その精神構造とは,達成するのが不可能な課題を出すという誤謬(Failure Programming)によって生み出されるものであり,変革を成し遂げる冒険を犯そうとしなくなる無意識の精神構造を形成する。それは,社会の隅々にまで浸透し,潜在的に普遍化されている。この精神構造は,筆者が「文化的撤退」(Cultural Fallback)と呼ぶものに顕著に現れ,それは,戦時下において,想定された作戦行動が現実に起こっている戦況に適していないため,撤退という作戦行動を望んで選択するという状況(Fallback)に類似している。本論では,文化的撤退の典型的な例として,「人類は皆兄弟である」であるという認識のみを与えられ,現実にそぐわなくともそれ以上の詮索は無用という精神構造を指摘し,さらに,学生のレポートにみられる様々な文化的撤退の例を示す。その好例としては,曖昧さを使ったごまかし,定型に合わないといった言い訳,楽観論のみの批評,専門用語の無意味な羅列,その場しのぎの時間つぶしと責任転嫁などが挙げられる。
著者
モーエン ジョン V.
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.149-175, 1988

「音楽・魔術・メタポリティックス」では, トーマス・マンの最後の傑作小説『ファウスト博士』を分析, 解明する。『ファウスト博士』は, マン自身の言葉を借りれば「文明の直面する危機状態から悪魔との契約への逃避, そしてファシズムという国家主義的狂乱のうちに崩壊に終わってしまう破壊的かつ空虚な幸福感ごときものへの逃避」を扱っている。この20世紀最大の変動をかくも奇抜に扱う由来は, ファウスト伝説にある。これが西洋キリスト教文化に重要な意味をもつのは, 自分の魂を地上での報いのために悪魔に売り渡してしまうという点においてである。物語中の作曲家はアーノルド・シェーンベルク(無調性を特色とし, 基本的に古典的調音を乱す20世紀現代音楽の創始者)と, フリードリッヒ・ニーチェ(「神はヨーロッパ人の心の中では死んでしまった」と知り, これまた反キリスト的なスーパーマンを創造した)の両方の特徴を併せもつ。アードリアーン・レーヴァーキューンという名で呼ばれる「自然の力」の相手役と引き立て役をつとめるのはブルジョア・ヒューマニストのゼレーヌス・ツァイトブロームであり, 彼は人類の美徳を代表する。周知のごとく, ツァイトブローム側の完全勝利であったが, それは, 死と世界の破滅という最も恐ろしい事態に陥った後のことである。
著者
龍村 あや子
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.121-134, 1989

This paper reexamines the often noted parallelism in ideal, logical structure and time consciousness between Hegel's philosophy and Beethoven's music. Theodor W. Adorno's Theory provides some key concepts for this study. Born in 1770,Beethoven and Hegel built up the basis of their thoughts during the time of the great revolution in Western Europe, the period characterized by the rising spirit of the bourgeoisie and the belief in social progress. Both Hegel's philosophy and Beethoven's music in his middle period embody the two common spirits of this age : idealism and humanism. Their thoughts show not only the tendency toward a system and totality but also the dialectical way of thinking. Their time consciousness is subjective and progressive, the point which has an essential meaning for construction of their logical thoughts. According to Adorno, the structure of the symphonic sonata form of the middle Beethoven bears the same nature of the 'affirmative dialectic' as in Hegel's philosophy; on one side this structure is an expression of the strong historical subject, which insists on its humanistic ideal without giving up its hope for a better world; but on the other side this logic cannot act for the change of the real society, because the affirmative dialectic remains a mere ideology. Although Adorno himself didn't give an analytical proof of the logical parallelism between Hegel's philosophy and the music of the middle Beethoven, his thematic can be concretized as a matter of the structure of music. Therefore I demonstrate it through the actual analysis of the first movement of the third symphony "Eroica". The result of my analysis is a clarification of Beethoven's sonata form as a 'dialectical process'. Beethoven made this structure possible through : his new idea of treatment of the thematic complexes and his 'elemental-analytic' treatment of materials.
著者
龍村 あや子
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.75-85, 1988

This article treats the concept 'understanding a different culture', which is very often discussed today in Japan, in terms of music. The author gives at first the following definition : Culture is 1) the whole of the intersubjective meanings and their forms of expression which has been historically constructed in a society; therefore 2) it is always in some degree changeable. This definition is followed by the next one : 'a different culture' is the counterconcept to 'one's own culture' that constitutes one's identity at present. To recognize whether the perceived object belongs to his own culture or to a different one, depends entirely on the 'experiences' of each individual, which build up the basis of his cognitive domain. 'A different culture' means therefore an element of culture or a culture as a whole, which requires a new development of one's experiences in this sense. To meet with a different culture is a real 'encounter'; from that experience a new cognitive field of the indivudual could be constructed. Because music has no material existence and could only be perceived within each individual existence, its 'meaning' in a real sense cannot be fixed. The meaning of music is to be regarded as a 'metaphore vive' in the sense of Paul Ricoeur : It is always a newly created metaphor as a result of the interaction between the music and the listener. When a music talks to us as a foreign culture, it gives us a 'subject' of a sentence, the 'predicate' of which we should create ourselves. Because music could be objectified as a recording, it is possible that it detaches itself from the culture in which it was born and flies from culture to culture like a bird. Therefore there are two cases of the encounter between music and individuals : 1) to get aquainted with music in the culture where it was born, and to understand it as part of the culture as a whole; or 2) to meet with music as a sound system out of the culture where it was born. In this part of the article (Part I) the second case is discussed. To understand music as a different culture is a process of new recognition, in which our memory and fantasy are combined and revivified.
著者
佐保 吉一
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.11, pp.39-54, 1998

The prurpose of this paper is to examine the policies taken during the early Danish Absolute Monarchy (1661-1671) against the nobility by using the historical sources, such as the Coronation Charter of 1648,the Patent of the nobility of 1661,The Royal Law (1665), and the Patent of the new nobility (Count and Baron, 1671). In 1660 the hereditary monarchy was established in Denmark after the strong struggle among the nobility and a few months later the absolute monarchy was peacefully introduced. Soon King Frederik III began to carry his policies against the old Danish nobility to reduce their power. First, he dissolved the council of the realm, and then he issued the Patent of June 24,1661 and reduced the rights of the nobility. Moreover The Royal Law of 1665 did not make any straight reference to the nobility, but as a whole it stressed and secured the King's absolute power. In addition the nobility lost their important privilege, the exemption of their tax on their estates. In the reign of Christian V (king : 1670-1699), two important laws were announced on the same day, May 25,1671. The first one is the Patent of the Count and the Baron, which introduced a new class of the nobility. The point is that their elevation was dependent on not their birth status, but the size of the land they owned. This measure brought equal opportunity to become new nobility and urged the social mobility later on. The other one is the decree on Ranks, which clearly sought to build a new loyal class of officials. The upper ranks were mostly consisted of members of royal family and major officers of the state. Also the new Dannebrog Order was created in 1671 to widen the authority of the King. With these three measurements we can see the mutual aim ; to create a different system of hierarchy and put those who are in favor of the absolute King into this new system. And the highest person in this system is of course, the King himself. As seen above, after the introduction of the absolute monarchy, the first two absolute Kings, Frederik III and Christian V tried to oppress the power of the old nobility ; by issuing the Patent of the nobility, introducing the new system of nobility (Count and Baron) , and composing the Royal Law. Therefore the rights of the old nobility were much more restricted than before. And the nobility even had a land tax imposed on their estates, which never was the case before 1660. The nobility lost first of all their political power in the central government and gradually could not maintain their social and economic privileges. But strangely cnough they never took a strong measure of revolt against the absolute monarchy.
著者
吉村 卓也 杉山 幹夫
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.16, pp.165-189, 2004-03-25
被引用文献数
1

Media has been transforming its shape rapidly due to the fast development of information technology. Up until recently, so-called "mass media" had been enjoying the privilege of gathering information and disseminating it to the public. Now, mass media's monopolistic manners have been gradually eroding and concerned groups and individuals, empowered by the introduction of new technology, are gravitating towards the media's sphere. Even though we don't have the established term for this situation of the media, there is no doubt that the practitioners of the media are no longer limited to the "media professionals, " but have widened its boundaries to the non-professional individuals. One of the tools that have made it possible has been the proliferation of the WWW (World Wide Web). Its versatility is a great advantage for those who wish to publish something for the public. People who are not satisfied with being a recipient of information are using this opportunity to become providers of information. This indicates an emergence of regional journalism where residents can discuss and publish their concerns and interests without the aid of conventional media. In this paper, the authors would like to show the actual example of "Civic Media, " where the authors belong, which is practicing civic journalism in Sapporo. Discussion will be focused on how this movement was founded in the region and how its members have acquired community awareness through its activities.
著者
崔 銀姫
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.65-80, 2006-03-25

かつてM・フーコーは歴史の目的性と連続性の背景に潜めている同一性を批判した。フーコーはそういう糸を断とうと、相異なる閾の時間のなかへの新たな配分、それらの継起、ずれ、偶然的な一致、それらが互いに支配し、あるいは含みあう仕方、それらが次々にうち立てられる諸条件などの差異に注目し、歴史の横顔を描く重要性を力説した。ならば、放送史のなかで、ドキュメンタリーなるジャンルが構築される過程を、単線的な流れとしてではなくさまざまな「閾」、重なり合いやずれの連なりとして再編制することは有意味であるだろう。ドキュメンタリー映画(記録映画)がテレビ・ドキュメンタリーを生み出したという一般的な史実の裏には、ラジオというもう一つの重要なメディアの役割があった。本稿は、初のテレビ・ドキュメンタリー『日本の素顔』の誕生を起点に「ラジオ」における「ドキュメンタリー」の軌跡を辿って、そのラジオ・ドキュメンタリーが「社会番組」と成り立ち、日本における放送の新しい領域を生み出す結果に結びついていたという仮説の検証である。
著者
遠藤 隆
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.141-161, 1991

永い歴史をもつ中東問題はパレスチナの将来をめぐる紛争が発端であったが国際社会では今日も尚その解決への糸口が模索されている。イギリスの委任統治下にあったパレスチナにおける人口構成は3分の2はアラブ人で3分の1がユダヤ人というものであった。1947年に国連に持ち出されたが, 当時からその主要議題の1つとなってきた。1991年7月, ゴルバチョフソ連大統領とブッシュ米大統領は首脳会談後, 共同声明を発表して同年10月に米ソ共催のもとに中東和平会議を開くことを発表するなど, 中東問題解決への機運が一段と高まった。ゴラン高原やヨルダン川西岸の占領地を手放さないとするイスラエル側とアラブ諸国間にはいくつかの課題が残されている。イスラエルは中東和平会議への東エルサレムのパレスチナ代表問題でも妥協する姿勢をみせていない。ソ連における最近のクーデターによる政変のため中東和平会議の行方が一時危ぶまれたが, その後も, 米ソ間の歩調は崩れず, 両国の和平努力に期待が寄せられている。しかし, イスラエルと米国間の信用保証供与(ユダヤ人入植のための住宅建設資金100億ドルの審議延期をブッシュ大統領は議会に要請した。)の問題もあり楽観できない情勢にあり, 和平会議に微妙な影響を与えることになった。そして, 1991年9月28日アルジェで開かれたパレスチナ民族評議会(PNC)は中東和平会議へのPLO参加で前向きの姿勢を示したが, イスラエル側の反応は依然としてPLOを交渉相手としない態度をくずしておらず難航が予想される。1978年に実現した, エジプト, イスラエル, 米国間での合意(中東和平の枠組み及びエジプトとイスラエル間の平和条約-これに基きイスラエルは82年4月までにシナイ半島をエジプトに返還することになった)とでは事情が異なることは指摘するまでもない。10月30日から3日間マドリードで開催された和平会議では予想どうり占領地返還問題が焦点となったが, 結局, イスラエルの譲歩はみられず, 完全撤退を要求するアラブ側との間に改めて大きな対立を残すことになった。中東地域の和平を模索する動きは今後も続くことは間違いないが, アラブ諸国とイスラエル間に存在する根強い問題の解決がない限り, 大きな進展を期待することはできない。本論はこの問題の歴史的背景を直視し, その政治的解決への可能性について論及するものである。
著者
畦地 真太郎 松村 憲一
出版者
北海道東海大学
雑誌
北海道東海大学紀要. 人文社会科学系 (ISSN:09162089)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.231-245, 2002

Social psychological research indicates how people in anonymous community perceive numbers of other group members. First, people who are in anonymous communities tend to keep consistent recognition that the numbers of people who joined the discussion is fewer than the numbers of the statements in the discussion. Second, people think there are many members who have the same attitude with their own rather than people who have the different opinions. We discuss these findings from the view point of social cognition and propose how can we solve the problems caused by the 'outgroup bias'.