著者
田中 さをり
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.11-24, 2017-12-01 (Released:2018-12-21)
参考文献数
20

In the historical discussions left by philosophers, we can find not a few descriptions about sign language and deaf people. However, it is hard to say that the accurate translations on each description has been done and philosophical debate has been continuing to this day. The description about sign language and deaf people often includes the author’s own opinion associated with the belief how human’s intelligence should be cultivated and the reader also tends to interpret the description with his/her normative consciousness of scandalized body model. For this reason, the erroneous translations and the non-essential discussions were created and each discussion has been consumed as mere a thought, not as a philosophical problem. In this background, this paper focuses on the modern but the controversial interpretations of Aristotle’s literatures and Wundt’s discussions on sign language. In each discussion, the author shows the possible way how we can argue the original philosophical problem from the contemporary point of view.
著者
中野 聡子
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.25, pp.3-16, 2016-12-15 (Released:2017-12-27)
参考文献数
76

In the present study, we review previous research on the development of theory of mind in deaf children and the acquisition of sign language by deaf children with autism spectrum disorder (ASD; children with D-ASD). Development of theory of mind is closely related to social interactions based on verbal communication. Therefore, deaf children who grew up in families with normal hearing perform poorly on the false-belief task, and exhibit tendencies resembling those of children with ASD. Moreover, difficulties in joint attention and perspective-taking, which are important elements of language acquisition, limit the acquisition of sign language by children with D-ASD regardless of differences in modality. It has been reported, however, that compared to deaf children with typical development (TD), children with high-functioning D-ASD did not exhibit marked differences in the comprehension and production of facial markers indicating the grammar and expressions of sign language, such as negation and question. Similarly, no differences were observed between children with high-functioning D-ASD and deaf children with TD on the Benton Facial Recognition Test. It was thought that when exposed to sign language, children with D-ASD pay more attention to facial expressions than do children with ASD who have normal hearing, and thereby develop a greater ability to recognize facial expressions. These findings offer suggestions regarding the nature of language acquisition and its associated cognitive mechanisms.
著者
上農 正剛
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.29, no.2, pp.74-93, 2020-12-22 (Released:2021-12-25)
参考文献数
50

聾教育は音声言語の習得を目指した以前の口話法から手話を併用した二言語教育の時代に変化してきた。当初、聾教育の現場では日本語に対応した日本語対応手話(手指日本語)が採用されていたが、その後、日本語とは文法構造を異にする日本手話の存在が再評価されたことにより、二つの手話のいずれが聾教育にとってより妥当なのかという議論が生じた。 しかし、いずれにしても聾教育における手話の意義は書記日本語教育との関連の中で検討されなければならないという事情がある。なぜなら、聞こえない子供たちは就学後、教科書という文字テキストを基盤とした教科学習という避けがたい現実の中に置かれるからである。手話も書記言語も共にその意義と妥当性はこの現実の中で問われざるを得ないのである。
著者
鳥越 隆士 武居 渡
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.1-19, 2019-12-10 (Released:2020-12-21)
参考文献数
18

本研究は,第一言語として日本手話を獲得しつつある一人のろう幼児が家庭でどのように日本語に接し,それを学んでいるか,絵本読み場面の観察を通して,記述的に明らかにすることを目的とする。 観察した年齢は,4か月齢から4歳3か月齢までであった。日本語の表出やまわりの大人による働きかけに関する455のエピソードが抽出された。質的分析の結果,5つの時期に分けられた。(1)手話による表出がまだ見られない時期,(2)手話による表出の時期,(3)指文字の初出と文字との対応成立の時期,(4)指文字による語の表出と手話との対応成立の時期,(5)多様な日本語の表出と言語意識が育つ時期である。第2期は,手話の表出とともに,文字への関心が見られ,大人の援助も受けながら指先で文字をなぞるなど,プレリテラシー活動が見られた。第3期に指文字が初出した。当初は文字との関連が見られなかったが,文字を指さして指文字を表出するなどを通して両者の関連が形成された。この時期に指文字を通して日本語の音韻が形成されたと考えられた。第4期には,語レベルで指文字を表出するようになり,これを通して日本語の学習が進められた。第5期には,指文字の使用が文レベルにまで広がり,読みの端緒が見られるようになった。母親は様々なストラテジーを用いて日本語の学習を援助していた。例えば,手話を表出するとき,絵や文字を指さして,指文字も表出したり,時には日本語の口型も表出した。このような関わりを通して,日本語と日本手話との関わりの形成を援助していたと考えられた。最後に手話と音声言語のバイリンガル言語環境におけるろう児への教育的援助について議論がなされた。
著者
宮本 律子 秋山 奈巳 亀井 伸孝
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.24, pp.51-58, 2015-12-01 (Released:2016-12-21)

This is the report of how the sign language workshop at the 8th World Congress of African Linguistics (WOCAL8) was organized and managed. WOCAL 8 was held at Kyoto University, Japan from 20th to 24th of August 2015. This was the third workshop that focused entirely on sign languages in Africa. Firstly, we report how it was financially planned, and then how coordination between interpreters and presenters was achieved. We made this purely academic workshop open to the local Deaf community to empower the community by offering interpretations in JSL just like they did in German Sign Language at WOCAL 6.
著者
田門 浩
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.21, pp.81-96, 2012 (Released:2013-12-25)
参考文献数
48
被引用文献数
1 1

2 0 0 0 OA 指文字の浸透

著者
木下 知威
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.53-102, 2017-12-01 (Released:2018-12-21)
著者
吉岡 佳子
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.22, pp.3-36, 2013 (Released:2014-12-21)
参考文献数
26

Although sign linguistics and pragmatics started almost at the same time in the early 1960's, few studies have been reported so far on pragmatics in sign languages. The present study aims at examining how politeness is realized in Japanese Sign Language (JSL). For this purpose, a videotaped discourse completion test (6 requests and 6 rejections) was conducted with the help of 8 native JSL signers. As a result, the JSL signers used a variety of politeness strategies, including both positive and negative ones, proposed by Brown & Levinson (1978/1987). It is particularly noteworthy that off-record strategies, i.e., indirect language uses with implicature, were observed in 12 cases among 90. In addition, a nonmanual marker (NMM) "polite grimace" was observed 19 times both in requests and in rejections. It co-occurred with /ask/, /reject/, /it's OK/, /sorry/ and /borrow/. Using this NMM, the signers seemingly showed their feelings such as "I really hate to tell you this, but", "against my will, I have to say", etc. Hoza (2007) reports that "polite grimace" is also observed in ASL. However, the NMM "polite grimace" in JSL is unique in that it is often combined with two-handed signs, which are derived from unmarked one-handed signs and show deference, and/or bowing, i.e., a traditional etiquette in Japan. Thus, the present study clarifies that the politeness theory is applicable to JSL too. From another viewpoint, it indicates the richness of JSL as a language.
著者
南田 政浩 松岡 和美 矢野 羽衣子
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.20, pp.39-44, 2011-12-19 (Released:2012-12-20)
参考文献数
6
被引用文献数
1

In this article, we describe our ongoing project to develop self-study support materials for learners of Japanese Sign Language (JSL). ELAN (EUDICO Linguistic Annotator), provided by the Max Planck Institute for Psycholinguistics, was used for this project. ELAN made it possible for learners to view detailed descriptions of different NMMs (non-manual markers) by referring to tiers separately assigned to different parts of the body (e. g., head, eyebrows, eyes, chins, etc. ) Wh-questions were selected for the development samples, as there were syntactic descriptions available (Takakuwa 1997, Uchibori et al. 2010), and because JSL learners tend to have difficulty learning the system of NMMs associated with this construction. Two types of videotaped materials were included in the DVD: a group of short sentences were included meant to help learners to focus on the grammatical properties of the Whquestions, and a recording of a natural conversation between two native signers meant to serve as a sample of natural expressions observed in a themed conversation, such as discussing ‘shopping'. Since the samples were developed and signed by two deaf native signers raised in deaf families, the data included in the DVD may be used as samples of authentic sign language expressions by sign language researchers.
著者
末森 明夫
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.1-7, 2017-12-01 (Released:2018-12-21)
参考文献数
18
著者
吉岡 佳子
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.22, pp.3-36, 2013

Although sign linguistics and pragmatics started almost at the same time in the early 1960's, few studies have been reported so far on pragmatics in sign languages. The present study aims at examining how politeness is realized in Japanese Sign Language (JSL). For this purpose, a videotaped discourse completion test (6 requests and 6 rejections) was conducted with the help of 8 native JSL signers.As a result, the JSL signers used a variety of politeness strategies, including both positive and negative ones, proposed by Brown & Levinson (1978/1987). It is particularly noteworthy that off-record strategies, i.e., indirect language uses with implicature, were observed in 12 cases among 90. In addition, a nonmanual marker (NMM) "polite grimace" was observed 19 times both in requests and in rejections. It co-occurred with /ask/, /reject/, /it's OK/, /sorry/ and /borrow/. Using this NMM, the signers seemingly showed their feelings such as "I really hate to tell you this, but", "against my will, I have to say", etc. Hoza (2007) reports that "polite grimace" is also observed in ASL. However, the NMM "polite grimace" in JSL is unique in that it is often combined with two-handed signs, which are derived from unmarked one-handed signs and show deference, and/or bowing, i.e., a traditional etiquette in Japan.Thus, the present study clarifies that the politeness theory is applicable to JSL too. From another viewpoint, it indicates the richness of JSL as a language.
著者
細谷 美代子
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.23, pp.43-56, 2014-12-25 (Released:2015-12-28)
参考文献数
45
著者
浅田 裕子
出版者
日本手話学会
雑誌
手話学研究 (ISSN:18843204)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.31-39, 2019-12-10 (Released:2020-12-21)
参考文献数
19

手話言語では、複数の要素を列挙する場合、非利き手の指を一本ずつ横に伸ばし、数のサインを保持することで、利き手の列挙操作における補助的機能を果たす場合がある。従来研究でよく知られているのは、非利き手の指を一本ずつ横に伸ばしていくタイプ(標準型)の列挙浮標であるが、日本手話においては、非利き手の指を内側に折りこんでいくタイプ(内向き型)も存在する。興味深いことに、この内向き型列挙浮標は、日本手話話者や音声日本語話者が使用する数を数えるジェスチャーと表現形態が類似している。そこで本研究では、日本手話母語話者と音声日本語話者を対象に調査を実施し、二タイプの列挙浮標と音声日本語話者が発話時に使用する数のジェスチャーの分布を比較した。この結果、手話話者の使用する内向き型列挙浮標とジェスチャーでは、いくつかの重要な差異があることが明らかになった。この観察に基づき、本論は、日本手話の内向き型列挙浮標は数を数えるジェスチャーから文法化した言語的要素であると提案する。内向き型列挙浮標は、ジェスチャーにはみられない離散性、階層性、そして形式と意味の対応という人間言語の本質的特性を示している。最近の諸研究ではジェスチャーと手話サインの境界について活発な議論が交わされているが (Kendon 2008, McNeill 2000)、本研究の調査結果は、ジェスチャーと手話サインを区別する実証的証拠があるという立場 (Goldin-Meadow & Brentari 2017) を支持するものである。