著者
Yuuya Nagai Toshihiko Hinobayashi Tadahiro Kanazawa
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.6, no.1, pp.1-9, 2017-08-31 (Released:2018-02-28)
参考文献数
36
被引用文献数
2 4

We investigated the relationships between early social-communication behaviors and maladaptive behaviors in children with autism spectrum disorders (ASD). Fifty-three children with both intellectual disabilities and developmental disorders including ASD participated in the current study. The results of a stepwise multiple regression showed that frequency of initiating joint attention and rate of positive affect expression were independent negative predictors of internalizing problems; severity of ASD symptom and frequency of requests were positive predictors, and rate of positive affect expression was a negative predictor, of v-scale score for externalizing problems. These results demonstrated that different types of early social-communication behaviors influence different kinds of maladaptive behaviors in children with ASD. In particular, positive affect expression with communication was a negative predictor of both internalizing and externalizing problems. It is critical that we explore how maladaptive behaviors develop in children with ASD, with a particular focus on the development of early social-communication.
著者
松本 敏治 崎原 秀樹
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.49, no.3, pp.237-246, 2011
被引用文献数
1

青森県津軽地方の発達障害にかかわる人々の間には、「自閉症は方言(つがる弁)をしゃべらない」との噂が存在する。本研究では、青森県および秋田県県北地区で発達障害にかかわる教員に対して、自閉症・アスペルガー症候群(ASD)、知的障害(ID)、定型発達児(TD)の方言使用についてアンケート調査を行った。青森県では、噂の既知未知と噂の肯定否定についても調査した。さらに、青森県のある特別支援学校(知的障害)の教員に、担当する児童生徒ごとに44語のつがる弁と対応する共通語、訛りについて評定を求めた。結果は、次のことを示した。1)青森秋田ともに、ASDは、IDおよびTDに比べて方言使用が少ない、2)青森では回答者の36%が噂を知っており、52%がこの噂を肯定した、3)ASDと知的障害の方言使用の差は、発音、イントネーション、および終助詞によるとされた、4)特別支援学校のASDの児童生徒は、つがる弁語彙および訛りの使用が少ないと判断された。
著者
Yuuya Nagai Toshihiko Hinobayashi Tadahiro Kanazawa
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.10, no.2, pp.69-81, 2022-02-28 (Released:2022-08-31)
参考文献数
38

The Picture Exchange Communication System (PECS) is a common training choice for non-verbal children with autism spectrum disorders (ASD). Thus, this study investigated whether Phases 1–3 of the PECS (which are relatively easy for children to master) promote the development of early social-communication behaviors among children with ASD. We assigned 43 children (mean chronological age=45.85 months) from the same child development support center into two groups: a PECS training group and a non-intervention (control) group. The training group received PECS (Phases 1–3) training once a week for 24 weeks at the university associated with the authors. Their early social-communication behaviors were evaluated by using behavioral observations and eye-tracking experiments during the pre- and post-training phases. Results showed that most of the early social-communication behaviors in the PECS training group were observed more frequently during the post-phase than the pre-phase, while the control group did not show any differences between the phases. These findings suggest that PECS training (Phases 1–3) can facilitate early social-communication behaviors in children with ASD.
著者
松本 敏治 崎原 秀樹 菊地 一文 佐藤 和之
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.52, no.4, pp.263-274, 2014

本研究では、自閉症スペクトラム児(ASD)・知的障害児(ID)・定型発達児(TD)の方言使用について、国立特別支援総合研究所の研修受講者、および近畿・四国・九州の特別支援教育関係教員を対象にアンケート調査を実施した。さらに、高知市内の特別支援学校(知的障害)の教員に、担当する個別の児童生徒の土佐弁語彙と、対応する共通語語彙の使用程度の評定を求めた。また、調査1の回答者に対してASD・ID・TDへの自身の方言使用程度についてアンケート調査を行った。結果は、1)すべての調査地域でASDの方言使用はID・TDにくらべ少ないと評定された。2)高知においてASDの方言語彙使用は非ASDに比べ顕著に少なかった。3)教師による方言は私的な場面でのTDへの話しかけで多用され、学校場面でのASDおよびIDへの話しかけにおいては減少していた。これらの結果について、方言の社会的機能の側面から考察を加えた。
著者
松本 敏治 崎原 秀樹 菊地 一文 佐藤 和之
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.52, no.4, pp.263-274, 2014

本研究では、自閉症スペクトラム児(ASD)・知的障害児(ID)・定型発達児(TD)の方言使用について、国立特別支援総合研究所の研修受講者、および近畿・四国・九州の特別支援教育関係教員を対象にアンケート調査を実施した。さらに、高知市内の特別支援学校(知的障害)の教員に、担当する個別の児童生徒の土佐弁語彙と、対応する共通語語彙の使用程度の評定を求めた。また、調査1の回答者に対してASD・ID・TDへの自身の方言使用程度についてアンケート調査を行った。結果は、1)すべての調査地域でASDの方言使用はID・TDにくらべ少ないと評定された。2)高知においてASDの方言語彙使用は非ASDに比べ顕著に少なかった。3)教師による方言は私的な場面でのTDへの話しかけで多用され、学校場面でのASDおよびIDへの話しかけにおいては減少していた。これらの結果について、方言の社会的機能の側面から考察を加えた。
著者
Hiroyuki Matsushita Maiko Okumura Takanobu Sakai Mae Shimoyama Shigeki Sonoyama
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.8, no.1, pp.11-19, 2019-08-31 (Released:2020-02-29)
参考文献数
23
被引用文献数
1 2

Several studies have been conducted on the prevalence of selective mutism. However, the subjects and methods differ between these studies, and no unified perspective has been achieved. The purpose of this study was to conduct a systematic investigation by school type and grade level of children with selective mutism enrolled in kindergarten, elementary school, and lower secondary school in Japan and to evaluate the prevalence of selective mutism. The overall enrollment rate for children with selective mutism, in a total of 73 public kindergartens and elementary and lower secondary schools was found to be 0.21%, with more female than male students (male-to-female ratio=1 : 2.1). The enrollment rate by school type was the highest for kindergarten (0.66%) and slightly decreased for the higher stages of education. The percentage of schools where any children with selective mutism were enrolled (called the school enrollment rate) was 39.7% for all schools and gradually increased from kindergarten to lower secondary school (at 46.7%). In this study, the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fifth Edition diagnostic criteria for selective mutism were employed, and schoolteachers determined selective mutism based on the criteria. The school enrollment rate obtained in this study supports the results of other studies and provides new insights into selective mutism. The limitations of this study include an insufficient number of samples and a failure to ensure adequate interpretive skill on the part of the respondents.
著者
近藤 武夫
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.50, no.3, pp.247-256, 2012

米国の公立初等中等教育では、視覚障害、肢体不自由、学習障害などの多様な障害を原因として印刷物にアクセスすることが難しい児童生徒に対し、電子データ形式で作られた教科書を無償で入手できる環境が、連邦政府により整備されている。また、こうした電子教科書の利用においては、電子教科書データの提供だけではなく、支援技術製品の児童生徒への提供、および支援技術の専門家による利用支援の提供が、個別障害者教育法(IDEA)を背景として制度化されている。本論文では、障害のある児童生徒にとってアクセス可能な電子教科書の入手および学校場面での利用とその支援に関して、米国の現状を概観し、また、日米の現状比較を通じて日本国内で解決すべき電子教科書および支援技術利用上の課題について検討する。
著者
野口 晃菜 米田 宏樹
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.50, no.4, pp.413-422, 2012

米国では、連邦法により、障害のある児童生徒も通常教育カリキュラムへアクセス可能とすることが各州に義務付けられている。本稿では、障害児教育が場の議論からカリキュラムの議論へ移行した背景を整理し、通常教育カリキュラムへのアクセス方法および知的障害カリキュラムの研究動向と成果を整理した。通常教育カリキュラムへのアクセスは、スタンダード・ベース改革とインクルーシブ教育の実践レベルでの課題の両方への対策として講じられた。アクセス方法に関しては、RTI導入や「カリキュラム修正」が挙げられた。知的障害のある児童生徒については、教科の機能的内容が科学的根拠に基づき指導され始めている。スタンダードに基づいた教育内容の指導および試験への参加が、障害のある児童生徒の教育成果を測る方法として適切であるのか、通常教育カリキュラムへのアクセスが、多様なニーズに対応するインクルーシブ教育として評価され得るのか、検討されなければならない。
著者
Eriko Mizuno Naoya Osugi Haruo Sakuma Tomohiro Shibata
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.2, no.1, pp.35-41, 2013-08-30 (Released:2014-05-09)
参考文献数
21

Individuals with Down syndrome (DS) are known to have poor verbal faculties, and numerous studies have shown impaired verbal short-term memory (STM). In this study, we examine whether long-term training in music can enhance the digit span of verbal STM among individuals with DS. Four musically trained and four untrained individuals with DS and eight typically developed (TD) persons participated in the experiment, where they were asked to recite digit strings (from 2 to 5 digits) that were uttered by a vocaloid, i.e. a vocal synthesizer, and the number of trials they could recall correctly was scored. TD participants could recall almost all digit strings correctly. The musically trained DS (MDS) group has significantly higher score from the 2-digits to 4-digits string test than the untrained DS (UDS) group. The results show that long-term music training can enhance the verbal STM of individuals with DS.
著者
栗田 季佳 楠見 孝
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.49, no.5, pp.481-492, 2012
被引用文献数
3

障害者に対する態度は両面価値的であるといわれているが、その構造は、明確にはわかっていない。本研究は、障害者に対する両面価値的態度について、態度の現れ方に関する表明次元と、態度の内容に関するステレオタイプ内容次元という2つの視点から検討した。大学生・大学院生30名に対して、潜在的および顕在的な障害者に対する評価、能力ステレオタイプ、人柄ステレオタイプを測定した。その結果、表明次元にかかわらず障害者に対して、ネガティブな能力ステレオタイプ(能力が低い)とポジティブな人柄ステレオタイプ(あたたかい)が存在することがわかった。障害者に対する評価は表明次元によって異なり、顕在的にはニュートラルであったが、潜在的にはネガティブであった。これらの結果は、障害者に対する両面価値的態度が表明次元と内容次元に生じていることを示している。
著者
鳥越 隆士
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.50, no.1, pp.87-96, 2012
被引用文献数
1

本研究は、聴覚障害児へのインクルーシブな教育実践に関して、欧米の実践や調査研究をレビューし、その現状と課題を議論した。学業成績や学力および社会性や友達関係の観点から検討した結果、単に通常の学級にいることよりも、通常の学級での活動への参加やそれに伴う肯定的な経験が重要な契機になっていることが明らかになった。また通常の学級への参加を促進する取り組みとして、健聴児と聴覚障害児がともに学ぶco-enrollmentプログラムについて言及した。調査はまだ十分でないが、概して肯定的な成果が報告されていた。またco-enrollmentプログラムでの手話の活用に関して、モダリティ分離的取り組みとモダリティ混交的取り組みが比較され、言語入力の問題だけでなく,質的に高い相互交渉をいかに活発にさせるかの観点から考察を行った。
著者
霍間 郁実 四日市 章
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.51, no.5, pp.421-430, 2013
被引用文献数
1

本研究では、手話から日本語への同時通訳(読み取り通訳)の量的な側面を明らかにするために、訳出率と変換作業について分析を行った。分析対象とした手話話者の発話の文節数は307文節であり、各通訳者5名が発話した文節数は207~283文節であった。訳出率は41.7%~71.8%であり、通訳資格をもつ者の中でも差が大きいことが示された。通訳者は重要語を選択的に訳出しており、訳出率の高い通訳者は少ない発話数で効率よく訳出を行っていることが推察された。訳出における変換作業は「同等」「言い換え」「付加」「省略」「誤り」に分類され、「言い換え」や「省略」では、通訳者が共通して選択する文節があることが示された。
著者
直井 望 横山 久美子 山本 淳一
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.43, no.6, pp.505-518, 2006-03-31 (Released:2017-07-28)
被引用文献数
7 7

The present study examined the effectiveness of matrix training procedures for establishing adjective-object two-word utterances in children with autism. The procedure included training both receptive and expressive responses in one trial. Participants were 3 children with autism who were at the one-word production stage. A multiple baseline design across participants was employed. Participants were taught 3 of 9 receptive and expressive responses. The results showed that generalization to the untrained stimuli of the matrix was achieved by all the children. Furthermore, all the children demonstrated generalization to the matrix, including untrained objects. The intervention strategy, including both expressive and receptive training in one trial, facilitated both expressive and receptive responses to the untrained stimuli in these lower-functioning children with autism.
著者
Yusuke Kusumi Takayuki Koike
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.7, no.2, pp.89-100, 2019-02-28 (Released:2019-08-31)
参考文献数
46

This paper discusses the social identity of high school students with low vision (LV) during an interschool interaction. We adopted symbolic interactionism as a theoretical perspective to clarify how both LV and sighted students’ awareness and social identities develop mutually in their interactions. We videotaped a one-day interschool interaction between groups of students with and without visual impairment. Subsequently, we conducted stimulated recall interviews with nine LV and 13 sighted participants. Through interpretative phenomenological analysis, we extracted three themes: the ambiguity of actual identity, the uneasiness and devaluation LV students feel, and the roles of supporter and learner of knowledge about disability. The results revealed that the LV students’ actual identities during the interaction were not simply those of impaired beings who were always supported by others. Furthermore, their virtual and actual identities fluctuated in comparison to sighted students. We argue that this identity destabilization is significant for LV students’ identity development, thus, making it imperative to discuss the quality of interschool interactions to create meaningful opportunities for LV students.
著者
Maiko Okumura Shigeki Sonoyama
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.3, no.2, pp.55-64, 2015 (Released:2016-01-31)
参考文献数
19
被引用文献数
1 2

A person with selective mutism (SM) in adolescence sometimes reveals group adaptation difficulties such as school absenteeism, as well as other associated psychopathological symptoms such as depression; and thus their condition is typically highly complex. In this study, a high school student with SM, who experienced associated symptoms of school absenteeism, social anxiety, and depression besides suppression of speech and movement, was given feedback on voice volume after reading aloud and subjected to an in vivo exposure technique. In the voice volume feedback, as a result, the student's voice volume improved by 10 dB compared to the beginning of the study and became loud enough to be easily heard. In addition, anxiety scores on speech and activity decreased, and the number of responses to the counselors increased. However, the treatment cannot be considered adequate since the student spoke only in a low voice and less frequently even after the treatment. Nonetheless, recovery from SM in adolescence is deemed difficult; thus, the intervention introduced in this study may be inferred to have had measurably positive effects.
著者
Hiroyuki Matsushita Maiko Okumura Takanobu Sakai Mae Shimoyama Shigeki Sonoyama
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.9, no.1, pp.23-34, 2020-08-31 (Released:2021-02-28)
参考文献数
21

Previous studies have not fully identified the areas in which children with selective mutism face difficulties in school and the support they are given. A survey was conducted in this study among teachers serving at different tiers of education (kindergarten, elementary, and lower secondary school) to ascertain the teachers’ views on the extent of the difficulties children with selective mutism face in-school activities, and their views on the in-school support the children require. What the difficulties faced by children with selective mutism generally have in common is that they occur during activities and in settings requiring speech based on the results of this study. However, individual differences are also shown, particularly in elementary and lower secondary schools. Indications are that support systems involving coordination inside and outside of schools are required and are presently inadequate. Better systems will be required in the future, including the use of special needs education coordinators and the assignment of experts with high levels of expertise. In addition, encouraging understanding among classmates is an effective step despite the difficulties involved, and the development of such programs should be sought. These show that support is required to provide places where children with selective mutism can feel comfortable.
著者
Ryotaro Saito Yoshifumi Ikeda Hideyuki Okuzumi Mitsuru Kokubun
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.6, no.2, pp.81-89, 2018-02-28 (Released:2018-08-31)
参考文献数
32
被引用文献数
2

People with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) are reportedly more prone to injury, especially nonfatal injuries such as sprains and strains of joints and adjacent muscles. However, the reasons underlying the increased incidence of injuries remain unclear. This preliminary study was conducted to elucidate attention mechanisms under circumstances that demand both visual search and walking, and those mechanisms’ relation to ADHD tendency in young adults. For this study, 30 young adults performed a walking cancellation task (involving visual search and walking) and a pointing cancellation task (involving visual search). Each task had two conditions manipulated for difficulty in terms of the target-to-distractor (TD) ratio. Results showed that (a) cancelling efficiency of the walking cancellation task was lower, (b) cancelling efficiency with a smaller TD ratio was remarkably lower in the walking cancellation task, and (c) ADHD tendency was correlated with cancelling efficiency only in the more difficult condition of the walking cancellation task. These results suggest that a threshold exists for attention demand, beyond which performance deteriorates extraordinarily when engaging in visual searches while walking.
著者
岡本 邦広 井澤 信三
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.52, no.2, pp.115-125, 2014

本研究では、行動問題を示す発達障害児をもつ母親と教師の協議ツール(岡本・井澤, 2013)を用いた協働的アプローチを行い、特別支援学校小学部6年生に在籍する発達障害児の行動問題の低減と家庭文脈に適合した支援の提供が可能か否かの検討を第一の目的とした。また、家庭文脈に適合した支援を提供した後、協働的アプローチを終了し、行動問題に関する記録のみ、あるいは記録なしでも支援行動が維持されるか否かの検討を第二の目的とした。その結果、「着替え」が協議ツール(1)により選定され、支援手続きが協議ツール(2)~(4)により決定された。また、母親が支援を行った結果、「着替え」は短時間で完了し、家庭文脈に適合した支援を提供できた。さらに、協働的アプローチ終了後、記録の有無の条件にかかわらず、母親による支援行動は維持された。結果から、協議ツールが家庭文脈に適合した支援に寄与したこと、家庭文脈に適合した支援や教師とのやりとりにより母親の支援行動が維持されたことが示唆された。
著者
那須野 三津子
出版者
The Japanese Association of Special Education
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.49, no.3, pp.247-259, 2011

本研究の目的は、日本人学校へ日本政府から派遣される教員数の算出基準の高かった時期に着目し、障害児教育担当教員の派遣を実現させた要因を解明することとした。当該教員の派遣がおおやけに検討されていなかった1979~1987年度間と、その派遣が検討され実施された1988~2002年度間の教員派遣制度を比較した結果、次の4つの要因が積み重なった段階で当該教員の派遣が実現されたことが明らかになった。第1の段階は、教員派遣制度に対する公的補助が憲法第26条の精神に沿うものであると、国会で表明されたことである。第2の段階は、障害者の権利擁護を促す国際的な動向があり、障害のある子どもの教育機会確保の問題が認識されやすい状況になったことである。第3の段階は、教員派遣制度に対する公的補助が拡充する一方で、障害児教育担当教員派遣要請への対応がなされない場合に、予算配分の問題が顕在化しやすい状況になったことである。第4の段階は、予算の問題とからめて、日本人学校での障害のある子どもの教育機会の確保が日本政府に求められたことである。
著者
YANAI Tomonori MAEKAWA Hisao
出版者
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
雑誌
Journal of Special Education Research (ISSN:21875014)
巻号頁・発行日
vol.2, no.1, pp.25-33, 2018
被引用文献数
2

Inhibition of automatic semantic processing was examined in children who have high functioning-pervasive developmental disorders (HF-PDD) with or without reading difficulty and in typically developing children. In Experiment 1, lexical decision tasks were conducted under three priming conditions: (1) normal character condition, (2) transposed-letter internal nonwords condition, and (3) transposed-letter external nonwords condition. The results indicated that all participants displayed semantic priming under the normal and transposed-letter internal nonwords condition, whereas semantic priming was not observed under the transposed-letter external nonwords condition. In Experiment 2, speed-reading was conducted under normal, transposed-letter internal nonwords, transposed-letter external nonwords condition, and nonword conditions. The results indicated that HF-PDD students with reading difficulty showed low reading scores under the nonword condition. Moreover, their reading score under the transposed-letter internal nonwords condition declined more than that under the nonword condition. The above results indicate that students with HF-PDD and reading difficulty have problems in conducting bottom-up processing while inhibiting top-down processing, when automatically generated semantic processing interferes with the processing conducted through the phonological route.