著者
黒星 きらら マナロ エマニュエル 高橋 哲也 佐藤 鮎美
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.30, no.3, pp.327-339, 2023-09-01 (Released:2023-09-15)
参考文献数
31

This study examined how cultural self-construal and others’ facial expressions affect shifting in decision-making due to conformity during discussion by using a stimulus video, which presented a discussion scene in online communication. Eye gaze during the stimulus presentation was measured to understand the allocation of attention during the opinion evaluation. The video included one speaker expressing an opinion and five audience members using facial expressions to reflect their opinion toward the speaker. After watching the video, participants responded to a questionnaire asking to what extent they agreed or disagreed with the speaker’ s opinion and an independent-interdependent self-construal scale. The results indicated that others’ facial expressions influence decision-making during discussions and that people with higher interdependent self-construal tend to be influenced by others’ facial expressions. Gaze measurements did not show that people with higher interdependent self-construal pay more attention to surrounding others. However, it suggested that people who tend to pay more attention to surrounding others are more likely to shift in decision-making due to conformity.
著者
西村 多久磨 瀬尾 美紀子 植阪 友理 マナロ エマニュエル 田中 瑛津子 市川 伸一
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.65, no.2, pp.197-210, 2017 (Released:2017-09-29)
参考文献数
40
被引用文献数
4 8

本研究では, 中学生を対象に学業場面に対する失敗観の個人差を測定する尺度を作成した。その際, 子どもにとって身近で回答しやすい失敗場面を想定し(問題場面, 発表場面, テスト場面, 入試場面), これらの場面の高次因子として「学業場面の失敗観」を想定するモデルを提案した。中学生984名から得られたデータに対して探索的因子分析を行った結果, 失敗観は「失敗に対する活用可能性の認知」と「失敗に対する脅威性の認知」の2因子から構成されることが, 各場面に共通して示された。また, これら4つの場面の高次因子として「学業場面の失敗観」を想定したモデルの適合度は十分な値であった。この結果から, 高次因子モデルによって失敗観を測定するアプローチの妥当性が支持された。さらに, 理論的に関連が予想された変数との相関関係も確認され, 尺度の妥当性に関する複数の証拠が提出された。最後に, 作成された尺度を用いた今後の研究の展望について議論がなされた。
著者
横山 悟 マナロ エマニュエル 田中 エリス伸枝 高橋 慶 橋爪 寛 ジョン ヒョンジョン 川島 隆太
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. TL, 思考と言語 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.112, no.145, pp.13-17, 2012-07-14

外国語の習熟度の一側面として、処理時間の速度という側面がある。本研究では、日本人英語学習者による英文理解の速度を計測し、その速度と英語の習熟度との関係性を探る。その目的のため、習熟度のバラつきがある日本人英語学習者群に対し、英語習熟度テストと英文のself-paced reading taskを課し、両者の関係性を探索的に探った。本論文では、その実験結果を報告する。