24 0 0 0 OA 明治の海軍物語

著者
中島武 著
出版者
三友社
巻号頁・発行日
1938

20 0 0 0 OA 大正の海軍物語

著者
中島武 著
出版者
三友社
巻号頁・発行日
1938
著者
中島 武三志 菅野 由弘
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.21, no.4, pp.585-594, 2016 (Released:2017-02-01)
参考文献数
19

Wearable devices have been numerously reported so far which aim to augment eating experience by applying crossmodal perception that multiple senses are interacting with each other and are integrated as one experience. As for devices which append sensory stimuli artificially, it is considered that multisensory integration would be lost if a delay between multiple sensory stimuli arises. On the other hand, a novel experience could be also obtained by utilizing the delay. This research investigated the perception of a time-lag between delayed auditory feedback of chewing potatochips and actual chewing behavior. As a result, most of the participants perceived time-lags at more than 200 [ms], and this result can be attributed to the durations of closing and occlusal phase of mastication. This research also investigated the effect of the time-lag on “zakuzaku” (crunchy) feeling of potatochips. As a result, 100 [ms] time-lag augments zakuzaku feeling most, and the evaluation values of zakuzaku feeling tend to vary more widely when the time-lag becomes perceived. According to the above results, this paper showed that delayed auditory feedback of mastication could augment zakuzaku feeling without spoiling multisensory integration.
著者
中島 武史
出版者
社会言語科学会
雑誌
社会言語科学 (ISSN:13443909)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.109-124, 2021-09-30 (Released:2021-11-16)
参考文献数
50

少数派のみに注目し多数派と切り離された研究は,人々の分断を生み出す危険性がある.このような認識のもと,本論文では分断や二極化を回避する共生のあり方を模索する.最初に,言語面でのサポートとして存在感を増している〈やさしい日本語〉と言語権を批判的に検討し,共生を実現するために不足している論点をまとめる.次に,言語権のもつ二種類の権利保障について確認したうえで,言語権と〈やさしい日本語〉の関係についても検討する.後半部では,言語権を情報保障やコミュニケーションへの権利を含むより普遍的な枠組みに拡張し,障害学的言語権として組み直す.そして,人の多様性にも対応可能な障害学的言語権をもとに,多数派を共生にまきこむことを試みる.最後に,これからの社会言語学は具体的な「場」で起こる相互行為の過程を分析することで,上から与えられた共生ではなく,草の根の小さな共生に目を向ける必要があると主張する.
著者
中島 武三志
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.71-79, 2023 (Released:2023-06-30)
参考文献数
45

In sound art, an art style that uses sound, the device that generates sound is the core of the work and one of the elements in which the artist’s originality is most pronounced. There is also sound art in which sound is generated and received by touching the work itself. This paper calls sound art, in which tactile sensation is one of the elements of the work experience, “Hapsonic art” and pursues its possibilities as an art style. First, this paper discusses the characteristics of hapsonic art from the perspectives of somatosensory aspects, properties of tactile objects, and activeness of appreciation. Next, while citing other art styles related to hapsonic art, such as musical instruments/musical tools, art for disabilities, kinetic art, and interactive art, this paper organizes similarities and differences from hapsonic art. In addition, while citing other academic research areas related to hapsonic art, this paper makes a proposal for the future development of hapsonic art from the perspectives of somatosensory aspects, materiality, kinetic nature, and activeness/interaction as the characteristics of hapsonic art.
著者
中島 武三志 植井 康介 飯田 隆太郎
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.127-137, 2020 (Released:2020-06-30)
参考文献数
26

Cross-modality is applied as a haptic feedback method in a virtual / mixed reality (VR/MR) environment using a head mount display (HMD). Such a haptic feedback method based on cross-modal illusion is seen as a method reducing burden on the user. Particularly, there are reports of haptic sensory illusion that occurs when a virtual object is touched in MR environment which can be applied to haptic feedback methods. But there is a problem that the haptic sensory illusion obtained from this method is weak. In anticipation of a more reliable haptic feedback method, we focused our research on hearing as it is a modality co-occurring with the sense of touch. In this paper, we aim to understand the influence of auditory stimuli on haptic sensory illusions when touching virtual objects in an MR environment. In particular, we considered the influence of adding simulated contact sound when a user touches a virtual object with his or her palm on the magnitude and impression of the haptic sensory illusion. Regarding magnitude, the haptic sensory illusion was increased from adding auditory stimuli. Regarding impression, a soft impression changed to a hard impression by adding auditory stimuli, in one of the trials.
著者
中島武 著
出版者
三友社
巻号頁・発行日
1938
著者
大嶋 啓介 中島 武 森口 愛
出版者
日経BP社
雑誌
日経レストラン (ISSN:09147845)
巻号頁・発行日
no.399, pp.33-37, 2008-06

従業員のやる気がなくって困っている? やる気のない従業員って最高じゃないですか! その人のやる気を引き出すことは、自分が経営者として成長するチャンスですから。 僕は、何事もプラス(=チャンス)に捉えなくては問題は解決しないと考えています。問題をマイナスに捉えると、相手のせいにして終わってしまう。相手を変えるのではなく、自分を変えることを考えるべきです。
著者
臼井 亮人 中島 武三志 菅野 由弘
雑誌
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2017論文集
巻号頁・発行日
vol.2017, pp.184-187, 2017-09-09

近年VRの技術に注目が集まる中で、クロスモーダル現象(五感が相互に作用しあうことによって起こる現象)による錯覚が重要視されている。クロスモーダル現象に関する研究は視覚に関するものが多いが、聴覚に関しても着目することでVRの臨場感の向上やメタリアリティの発展につながるのではと考え今回の研究に取り組んだ。具体的には弾力性のある仮想物体に対するインタラクションに対して感覚を得られるか調べた。
著者
中島 武三志 菅野 由弘
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.21, no.4, pp.585-594, 2016

<p>Wearable devices have been numerously reported so far which aim to augment eating experience by applying crossmodal perception that multiple senses are interacting with each other and are integrated as one experience. As for devices which append sensory stimuli artificially, it is considered that multisensory integration would be lost if a delay between multiple sensory stimuli arises. On the other hand, a novel experience could be also obtained by utilizing the delay. This research investigated the perception of a time-lag between delayed auditory feedback of chewing potatochips and actual chewing behavior. As a result, most of the participants perceived time-lags at more than 200 [ms], and this result can be attributed to the durations of closing and occlusal phase of mastication. This research also investigated the effect of the time-lag on "zakuzaku" (crunchy) feeling of potatochips. As a result, 100 [ms] time-lag augments zakuzaku feeling most, and the evaluation values of zakuzaku feeling tend to vary more widely when the time-lag becomes perceived. According to the above results, this paper showed that delayed auditory feedback of mastication could augment zakuzaku feeling without spoiling multisensory integration.</p>
著者
中島 武彦
出版者
園藝學會
雑誌
園芸学会雑誌 (ISSN:00137626)
巻号頁・発行日
vol.61, no.4, pp.813-820, 1993
被引用文献数
1

冬季寡日照を想定し, メタルハライド灯を10または12時間日長, 10 (高曇り) ~20klx (薄曇り) とした人工照明下において, レタス幼苗の生育に及ぼす影響を調査した. 処理としては白熱球を補光源とする1~3klxの間欠照射区と連続照射区を加えた, また,間欠と連続の照射処理は明期のみに行った.<BR>主光源10klxに2klxの補光を行った場合, 間欠補光6分区 (24分間消灯後に6分間点灯) は乾物生産が最も高く, 無補光区の約2.4倍, 連続補光区の約1.6倍に達した. また, 主光源20klxに2klxで補光した場合も間欠補光6分区と1分区 (4分間消灯後に1分間点灯) は無補光区や連続補光区より生育が増進した.しかし, 6秒区 (24秒間消灯後に6秒間点灯) は1分区や6分区よりも生育増進効果が小さかった.<BR>補光源が点灯すると葉温は急上昇し, 光合成が活発になった. また, 補光源が消灯すると葉温は急落したが, 光合成速度はその後2,3分間は無補光区や連続補光区より高い値を維持し, その後は急速に無補光時のレベルまで低下した.<BR>無補光区の葉伸長は葉の含水率の低下によって明期後半に減退したが, 間欠補光下では水分補給と光合成促進の繰り返しによって明期後半も旺盛であった.<BR>以上のことから, 寡日照下のレタス苗生産において間欠補光方式 (6分区) は葉面積の拡大とそれに伴なう乾物生産の増大に著効のあることがわかった.<BR>謝辞本稿の御校閲をいただいた当場の木下隆雄生理生態部長 (現•農業研究センター) に感謝の意を表します.

1 0 0 0 OA 実用色染学

著者
中島武太郎 著
出版者
丸善
巻号頁・発行日
vol.正, 1910