著者
中牧 崇
出版者
The Association of Japanese Geographers
雑誌
地理学評論 (ISSN:13479555)
巻号頁・発行日
vol.75, no.7, pp.492-507, 2002-06-01 (Released:2008-12-25)
参考文献数
13
被引用文献数
3 4

本稿は,群馬県藤岡市高山地区(旧美九里村の一部)を事例として,交通の近代化の中で山村がどのように段階的に変容したかについて実証的に分析したものである.また,山村の形成主体で,かつ交通の利用主体としての住民をより具体的に取り上げるため,交通の近代化を交通体系の変化だけでなく,住民の交通利用形態の変化についても分析した.地形的障害の克服に着目した交通体系の変化では,住民は道路の建設や乗合バスの運行実現に主体的に関わるなど重要な役割を果たした.山村と都市との結合に着目した住民の交通利用形態の変化では,1960年代前半以降に住民の行動範囲は藤岡市の中心部へ次第に拡大したことにより,高山地区は近郊山村としての性格を強め始めたといえる.さらに,1960年代後半以降には住民の行動範囲が藤岡市の中心部を飛び越えて,高崎市や前橋市などの地方中心都市にも及んだ.これは通勤や買物での自家用車の利用,高等学校への通学での鉄道やバイクの利用が増加したためである.このような動きは都市からの影響に関係していることが指摘できる.
著者
土谷 敏治 井上 学 大島 登志彦 須田 昌弥 田中 健作 田中 耕市 山田 淳一 今井 理雄 中牧 崇 伊藤 慎悟
出版者
駒澤大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2012-04-01

超高齢社会において,モビリティ確保は重要な課題である.自動車依存が進展する中,公共交通維持の困難性が高まっている.本研究では,大都市圏縁辺部を中心に,市民の日常的な移動行動と公共交通機関の利用実績などの分析を通じて,公共交通機関の現状と問題点,公共交通機関利用促進の課題,新たな公共交通機関の可能性などについて検討した.その結果,茨城県ひたちなか市,埼玉県滑川町,徳島県上勝町,北海道函館市の調査によって,公共交通機関の利用者特性や利用実態,公共交通機関に対する市民の評価とその地域差,市民への情報提供の必要性,NPOによる新たな交通サービスの可能性,市民活動の重要性が明らかになった.
著者
中牧 崇
出版者
日本地理教育学会
雑誌
新地理 (ISSN:05598362)
巻号頁・発行日
vol.45, no.2, pp.20-34, 1997-09-25 (Released:2010-04-30)
参考文献数
12
被引用文献数
1

This research aims to clarify the inhabitants' response after discontinuance of the local bus line service in Sakamoto, Hosono and Tsukumo districts of Matsuida-ma-chi, Gunma Prefecture. The results are summarized as follows;As to the use of the local bus line service directly before the discontinuance in 1980's, it can be said that the number of users was not so many, since frequency of per-capita use was generally low.As the local bus line service was discontinued, many inhabitants came to depend on private car sharing. But not only persons getting a ride but also persons giving a ride are reluctant to use this system. Persons getting a ride have difficulties to adjust to persons giving a ride, feeling ill at ease in many cases.As soon as the local bus line service was discontinued, the local authority introduced the taxi ticket system, with upper limits, for the mobility handicapped, especially the elder. But this system is hardly to function well, because 1) it is only applied to taxi companies within Matsuida-machi, 2) some settlements are far from the town center, where taxi companies are located, requiring higher fares, and 3) the subsidies for this system are limited.Especially the elder are reluctant to receive both private car sharing and taxi ticket systems. As a result, activity opportunities and spheres of the elder have been reduced.The inhabitants of settlements need the local bus line service more as distance grows since the distant settlements tend to have a higher rate of unlicensed inhabitants, mostly elder, the main users of the local bus line service. Many of them now feel nagative influence on their daily life affected by discontinuance of the local bus line service. The anxiety also includes uneasiness of the future mobility handicapped.Most inhabitants recognize the need of public transportation. But they tend to rely on the local authority. The author thinks that all inhabitants must consider this matter as their own problem since everyone is or will be involved in this current issue.